آنتوتو قدرتمندترین چیپست‌های سال 2019 را معرفی کرد

همانطور که احتمالا می‌دانید کار اپلیکیشن آنتوتو (AnTuTu) تست هندست‌ها و رتبه‌بندی آن‌هاست تا مشتریان قادر به مقایسه عملکرد آن‌ها با یکدیگر باشند. یکی از فاکتورهایی که امتیاز یک گوشی را در آنتوتو تعیین می‌کند، پردازنده داخل آن است. این موضوع باعث می‌شود تا تفاوت عملکرد تراشه‌های مختلف نسبت به همدیگر کاملا مشخص گردد. به گزارش وب‌سایت GizChina، آنتوتو لیست قدرتمندترین چیپست‌های سال 2019 دستگاه‌های اندرویدی و همچنین نام پردازنده‌هایی را که در سایر دسته‌بندی‌ها بهترین بوده‌اند منتشر کرده است.

آنتوتو می‌گوید که در سال 2019 پلت‌فرم موبایلی اورکلاک‌شده اسنپ‌دراگون 855 پلاس، بهترین تراشه از نظر عملکرد در دستگاه‌های اندرویدی بوده است. این تراشه که اواسط سال 2019 معرفی شد، با یک افزایش عملکرد ۱۵ درصدی در واحد پردازنده گرافیکی آدرنو 640، مختص گوشی‌های موبایلی گیمینگ طراحی شده بود. به گفته کوالکام، اسنپ‌دراگون 855 پلاس، تجربه گیمینگ را به یک سطح بالاتر ارتقا داده است. بد نیست بدانید که علاوه‌بر افزایش عملکرد پردازنده گرافیکی این تراشه، سرعت کلاک هسته Kryo 485 آن هم از ۲.۸۴ گیگاهرتز به ۲.۹۶ گیگاهرتز افزایش یافته است.

 

نوآورانه‌ترین چیپست‌های 2019

یکپارچه‌سازی مودم 5G با چیپست‌ها باعث شده تا آنتوتو، دسته‌بندی دیگری به نام Technology Innovation ایجاد کند. کایرین 990 5G که توسط واحد HiSilicon هواوی طراحی شده است، جزو چهار تراشه‌ای است که به‌عنوان برنده در این دسته‌بندی جای گرفته‌اند. این چیپ که توسط کمپانی TSMC ساخته شده، از پروسه ۷ نانومتری EUV استفاده می‌کند و شامل بیش از ۱۰.۳ میلیارد ترانزیستور است. سایر برندگان لیست مذکور، شامل تراشه Dimensity 1000 مدیاتک و پلت‌فرم موبایلی اسنپ‌دراگون 765G و اگزینوس 980 سامسونگ می‌شوند. در مورد اسنپ‌دراگون 765G کوالکام باید بگوییم که این تراشه نیز مثل سه چیپست دیگر، مجهز به یک مودم 5G یکپارچه بوده و پردازنده گرافیکی آن یعنی آدرنو 620، کار رندرینگ گرافیکی را با ۱۰ درصد سرعت بیشتری نسبت به اسنپ‌دراگون 765 انجام می‌دهد.

آخرین دسته‌بندی آنتوتو، مربوط به بهترین چیپست‌ها از نظر هزینه-بهره‌وری می‌شود. این دسته‌بندی دو برنده دارد: کایرین 810 های‌سیلیکون و هلیو G90T مدیاتک. اولی از دو هسته عملکردی Cortex-A76 (با سرعت کلاک ۲.۲۷ گیگاهرتز) و شش هسته بهره‌وری  Cortex-A55 (با سرعت کلاک ۱.۸۸ گیگاهرتز) تشکیل شده است. اما چیپست دوم با ارایه latency بهبودیافته برای رندرینگ گرافیک، مختص گوشی‌های گیمینگ ساخته شده است.

شاید بپرسید که چرا تراشه A13 بایونیک اپل در هیچ‌کدام از لیست‌های بالا وجود ندارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مکانیزیم امتیازدهی برای نسخه iOS و نسخه اندرویدی بنچمارک آنتوتو کاملا متفاوت است و بنابراین نتایج تست دو نسخه به هیچ‌وجه مستقیما قابل مقایسه نیست. به زبان ساده‌تر، نتایج تست بنچمارک آنتوتو، فقط از مقایسه سیستم‌های مبتنی بر یک نسخه یکسان پشتیبانی می‌کند و نه از مقایسه‌های بین‌نسخه‌ای یا بین‌پلت‌فرمی.

اما در مورد سال جدید 2020 باید بگوییم که در میانه‌های سال شاهد تغییرات بزرگی در بازار چیپست‌ها خواهیم بود، و آن زمانی است که TSMC و سامسونگ شروع به تولید تراشه‌های ۵ نانومتری خواهند کرد. بد نیست بدانید که نام پروسه ساخت یک چیپست، اشاره به تعداد ترانزیستورهایی دارد که می‌توانند بر روی تراشه جا بشوند و هرچه عدد فرایند مذکور کوچک‌تر باشد، تعداد ترانزیستورهای بیشتری در داخل مدار یکپارچه استفاده خواهد شد. این موضوع از آن جهت مهم است چیپ‌های با ترانزیستور بیشتر، در عین اینکه مصرف انرژی کمتری دارد، بسیار قدرتمند هستند. ضمن اینکه، با به‌کارگیری فناوری EUV (لیتوگرافی با اشعه ماوراءبنفش) ترانزیستورها با دقت بیشتری در کنار هم جای می‌گیرند که این کار هم به‌نوبه‌خود باعث تولید چیپ‌های قدرتمندتر و کم‌مصرف‌تر می‌شود.

در نیمه دوم امسال، دو تراشه با فناوری ۵ نانومتری رونمایی خواهند شد: تراشه A14 بایونیک اپل و کایرین 1020 های‌سیلیکون. بنابراین در حالیکه مدل‌های آیفون 12 و آیفون 12 پرو، در زمان معرفی‌شان در ماه سپتامبر، احتمالا اولین هندست‌های مجهز به یک چیپست ۵ نانومتری (A14) خواهند بود، سری میت 40 هواوی هم به احتمال زیاد در ماه اکتبر اولین گوشی اندرویدی با این نوع تراشه (کایرین 1020) خواهد بود. البته سری اسنپ‌دراگون 800 کوالکام هم قرار است با فناوری ۵ نانومتری ساخته شود، اما پلت‌فرم موبایلی اسنپ‌دراگون 875، به‌عنوان اولین مدل این سری، تا سال 2021 روانه بازار نخواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH