با نحوه عملکرد سیستم‌عامل اندروید در سرفیس Duo مایکروسافت آشنا شوید

بر اساس پیش‌بینی‌ها دستگاه 2 نمایشگره سرفیس Duo در فصل خرید تعطیلات سال 2020 عرضه خواهد شد. در این میان مایکروسافت به منظور اطمینان از اجرای بی‌نقص اپلیکیشن‌های اندرویدی روی قالب طراحی نامتعارف سرفیس Duo نیازمند همکاری با توسعه‌دهندگان است. این دستگاه به‌همراه 2 نمایشگر 5.6 اینچی با رزولوشن 1350×1080 پیکسل (برای هر نمایشگر) روانه بازار خواهد شد. با بازگشایی کامل دستگاه این 2 نمایشگر در کنار یکدیگر یک صفحه‌نمایش 8.3 اینچی را تشکیل می‌دهند. مایکروسافت با هدف کمک به توسعه‌دهندگان جهت تست و بهینه‌سازی اپلیکیشن‌ها اقدام به انتشار برنامه شبیه‌ساز اندرویدی خود نموده است.

یک توئیت پیش‌تر منتشر شده توسط Zac Bowden؛ ویراستار ارشد وبسایت Windows Central (به نقل از وب‌سایت The Verge) به برخی ژست‌های حرکتی قابل اجرا بر روی نرم‌افزار شبیه‌ساز اشاره نموده است. این‌بار توئیت دیگری از جانب Janos Daehnert؛ یک طراح معروف، محتوای توئیت آقای Bowden را در قالب تصویری از سرفیس Duo نمایش می‌دهد. بایستی توجه داشت که در بخش تحتانی هر یک از نمایشگرها 3 اپلیکیشن مختلف قرار می‌گیرد و با اجرای هر یک از اپلیکیشن‌ها، سایر برنامه‌ها به نمایشگر دیگر منتقل می‌شوند تا امکان انتخاب اپلیکیشن‌های بیش‌تر توسط کاربر فراهم شود.

لولا امکان چرخش 360 درجه‌ای نمایشگرها را فراهم می‌کند

به باور مایکروسافت اکثر کاربران مایل هستند تا در عوض به‌کارگیری فضای اضافی نمایشگر دوم توسط یک برنامه از 2 اپلیکیشن مجزا در کنار یکدیگر استفاده کنند. این پدیده به‌معنای عدم تولید اپلیکیشن‌هایی با قابلیت استفاده از فضای نمایشی اضافی نیست؛ اما سرفیس Duo برخلاف گوشی‌های تاشو (که شکاف میانی نمایشگر آن‌ها بعضا غیر قابل رویت است) دارای یک خط قابل مشاهده در فضای بین 2 نمایشگر است. این خط متعلق به لولای متصل‌کننده 2 نمایشگر خواهد بود.

سرفیس Duo در اواخر سال جاری عرضه خواهد شد

استفاده از لولا به کاربر امکان خواهد داد تا موقعیت نمایشگرها را به‌صورت 360 درجه‌ای تنظیم نموده و نمایشگرهای داخلی را به بخش خارجی دستگاه منتقل کند. بر اساس پتنت‌های ثبت شده توسط مایکروسافت طی سالیان گذشته انتظار می‌رود که لولا قادر به تعیین موقعیت قرارگیری نمایشگرها و تنظیم رابط کاربری متناسب با آن خواهد بود. برای مثال در حالت لپ‌تاپ، دستگاه حالت افقی به خود گرفته و یک صفحه‌کلید QWERTY مجازی بر روی پنل تحتانی نمایش داده می‌شود. همچنین نمایشگر فوقانی به‌عنوان صفحه‌نمایش اصلی به‌کار گرفته خواهد شد.

در یک حالت دیگر، دستگاه به‌صورت یک استند با شکل حرف V معکوس قرار می‌گیرد. این وضعیت امکان استفاده از دستگاه به‌عنوان یک ساعت زنگ‌دار را فراهم می‌کند. اوایل ماه جاری، تصویری از ساتیا نادلا؛ مدیرعامل مایکروسافت در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. در این تصویر گجت سرفیس Duo نیز به معرض نمایش گذاشته شد.

مایکروسافت با استفاده از پلتفرم اندروید در گوشی 2 نمایشگره خود عملا اذعان کرد که در حال حاضر کمپانی با تکیه بر سیستم‌عامل بومی خود به هیچ عنوان قادر به رقابت در صنعت اسمارت‌فون نخواهد بود. مشکلی موسوم به شکاف اپلیکیشن موجب شد تا سیستم‌عامل ویندوزفون به‌عنوان یک شکست بزرگ برای مایکروسافت قلمداد شود. بعلاوه مایکروسافت بابت دریافت حق‌الزحمه مربوط به استفاده از پتنت‌های اندرویدی خود به درآمد بیش‌تری دست یافت. سرفیس Duo با هدف ارائه بهره‌وری بالا و قابلیت‌های مالتی‌تسکینگ پیشرفته طراحی شده است. این قابلیت‌ها مدیون امکان استفاده از 2 نمایشگر مجزا به‌صورت همزمان هستند؛ پدیده‌ای که به کاربران امکان می‌دهد تا کارهای بیش‌تری را انجام دهند. گوگل در راستای اعمال تغییرات ضروری در سیستم‌عامل اندروید برای سازگار نمودن آن با سرفیس Duo با شرکت مایکروسافت همکاری نموده است. سرفیس Duo نخستین گوشی اندرویدی مجهز به نمایشگر دوگانه محسوب نمی‌شود؛ چرا که نخستین اسمارت‌فون اندرویدی با نمایشگر دوگانه در سال 2017 و تحت‌عنوان ZTE اکسون M روانه بازار شد. این محصول دارای یک خط جداکننده کاملا مشهود میان 2 نمایشگر خود بود. این دستگاه دارای حالات کاربری مختلفی بود و کاربران بسته به سلیقه خود قادر به انتخاب یکی از آن‌ها بودند. کاربران برای استفاده از نمایشگر اصلی ZTE اکسون M صرفا به یک حالت تنظیمی دسترسی داشتند. تنظیم دیگر امکان اجرای 2 اپلیکیشن مستقل به‌صورت همزمان بر روی هر نمایشگر را فراهم می‌کند. گزینه دیگر، رابط کاربری یک اپلیکیشن را بر روی فضای هر 2 نمایشگر گسترش می‌دهد. سرفیس Duo نیز احتمالا از گزینه‌های نمایشی مشابهی پشتیبانی خواهد کرد. با وجود ساختار لولایی‌شکل جدید و گذشت 3 سال زمان یقینا تجربه کاربری سرفیس Duo در مقایسه با ZTE اکسون M ارتقاء خواهد یافت.

Janos Daehnert در توئیت خود خاطرنشان می‌کند: “تجربه کاربری سرفیس Duo حتی شگفت‌انگیزتر نیز خواهد بود.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH