راهکار روسیه به منظور مقابله با ویروس کرونا

روسیه به منظور کنترل ویروس کرونا و قرنطینه کردن هزاران نفر از مسافرانی که از چین به این کشور عزیمت نموده‌اند؛ از فناوری تشخیص چهره استفاده می‌کند. بر اساس گزارش جدید نشریه Moscow Times دلیل این اقدام، نگرانی ناشی از شیوع ویروس جدید کرونا و مرگ بیش از 2000 انسان در سراسر جهان است. این خبر در حالی منتشر می‌شود که ویروس موجب بروز نوعی بیماری موسوم به COVID-19 شده و به شیوع سریع‌تر خود در خارج از مرزهای چین ادامه می‌دهد. بنابراین روسیه نیز به منظور نظارت دقیق‌تر بر شرایط حاکم از فناوری تشخیص چهره خود استفاده می‌کند.

روز پنجشنبه، روسیه بخشی از ارتباط مرزی خود با چین را مسدود کرد و از ورود اتباع چینی به این کشور ممانعت به عمل آورد. اما در حال حاضر حداقل 2500 نفر از مردم مسکو دستورالعمل‌های لازم برای قرنطینه خود طی مدت 2 هفته را دریافت نموده‌اند. مقامات روسی به منظور کنترل این افراد از تدابیر نظارتی شدید استفاده کرده و از بیان این موضوع نیز هیچ واهمه‌ای ندارند.

سرگئی سوبیانین؛ شهردار مسکو در وبسایت خود با نام Friday از استقرار سیستم‌های مجهز به فناوری تشخیص چهره جهت نظارت بر اهداف قرنطینه شده خبر داد. وی توضیح داد که مقامات روسی به منظور یافتن اتباع چینی که پیش از مسدود شدن مرز وارد این کشور شده‌اند؛ به تجسس در کلیه اماکن اقامتی احتمالی نظیر هتل‌ها، خوابگاه‌ها و آپارتمان‌های خصوصی می‌پردازند. به گفته آقای سوبیانین، چنین اقدامی یک چالش ناخوشایند است؛ اما اجرای آن برای یافتن افرادی که احتمالا ناقل ویروس کرونا هستند، ضروری خواهد بود. وی به روش‌های مختلف نقض قوانین قرنطینه‌ای وضع شده در مسکو اشاره کرد و افزود: برخی افراد تحت نظارت در مجتمع‌های مسکونی با بیش از 600 نفر سکنه زندگی می‌کنند.

آقای سوبیانین در وبسایت خود می‌نویسد:

“چند روز پیش گروهی از اتباع چینی وارد مسکو شدند. در فرودگاه از این افراد آزمایش ویروس کرونا به عمل آمد و این افراد دستورالعمل‌های لازم برای قرنطینه 2 روزه را دریافت کردند. نتایج تست یکی از افراد مثبت بود. من صادقانه اعلام می‌کنم که نتیجه تست ناشی از یک خطای آزمایشگاهی بود. اما در آن زمان ما از این موضوع بی‌خبر بودیم. بلافاصله یک تیم فوریت‌های پزشکی به محل آپارتمان اجاره‌ای وی اعزام شد و این خانم نهایتا در بخش عفونی بیمارستان بستری شد. به همسایه وی (که او نیز مقیم چین است) دستور دادیم تا در منزل بماند. بررسی دوربین‌های مدار بسته نشان داده است که این زن با نقض قوانین قرنطینه از منزل خارج شده تا در محوطه عمومی قدم زده و با یکی از آشنایان خود صحبت کند. وی نیز مورد آزمایش قرار گرفته است.

نام و اطلاعات تماس تمامی 58 مسافر پرواز پکن به مسکو را دریافت کردیم. ما از طریق تجزیه و تحلیل فیلم‌ها قادر به شناسایی راننده تاکسی هستیم که خانم بیمار را از فرودگاه به منزل انتقال داده است. بعلاوه اطلاعات مربوط به کلیه اشخاص ساکن مجتمع آپارتمانی وی را گردآوری کردیم. خوشبختانه قرنطینه کردن تمامی ساکنین ساختمان امری غیرضروری بود؛ چرا که نتیجه دومین تست تشخیص ویروس کرونا برای این خانم منفی بود.”

تاکنون 2 مورد ابتلا به ویروس COVID-19 درون مرزهای روسیه شناسایی شده است. هر 2 شهروند چینی تحت معالجه قرار گرفته و از بیمارستان مرخص شده‌اند. ابتلای یکی از شهروندان روسی به ویروس کرونا نیز تائید شد؛ اگرچه این مورد در کشتی تفریحی Diamond Princess رویت شد. در حال حاضر این کشتی در بندر یوکوهاما ژاپن لنگر انداخته است.

دولت روسیه صرف‌نظر از به‌کارگیری سیستم‌های تشخیص چهره از کارمندان دولت درخواست کرده است تا چشم و گوش مقامات بر روی زمین باشند. بر اساس گزارش شبکه خبری یورونیوز به رانندگان اتوبوس‌های روسی دستور داده شده تا در صورت مشاهده اتباع چینی، موضوع را به پلیس گزارش دهند. با این‌حال این دستورالعمل موج گسترده‌ای از سردرگمی را به‌دنبال داشته است.

رئیس اتحادیه حمل‌ونقل روسیه در گفتگو با یورونیوز اعلام کرد: “حتی در صورت مشاهده یکی از اتباع چینی توسط رانندگان، بنا بر چه دلیلی بایستی هویت وی مورد بررسی قرار بگیرد؟ شاید وی چینی نبوده و اساسا یک تبعه کره‌ای باشد.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH