بازیابی کیف پول

بازیابی کیف پول بیت‌کوین چگونه انجام می‌گیرد؟

گم کردن کیف پول سخت‌افزاری و یا گوشی هوشمند حاوی ارزهای دیجیتال ناخوشایند است، اما قطعا رویدادی کشنده نخواهد بود. در صورتی که از کلید شخصی خود پشتیبان تهیه کرده باشید، بازگردانی ارزهای دیجیتال شما یک مسئله ساده است. اگر خود را گرفتار چنین مسئله‌ای دیدید، چند مورد را در ابتدا باید به خاطر داشته باشید.

طریقه بازیابی صحیح کیف پول ارزهای دیجیتال

اگر به آن اندازه باهوش باشید که بیتکوین‌های خود را در یک کیف پول غیرحضانتی (قابل‌دسترسی در همه مرورگرهای اینترنتی) نگهداری کنید، پس آن‌قدر نیز باهوش خواهید بود که از آن پشتیبان تهیه کنید. از هر کدام از کیف پول‌های سخت‌افزاری، موبایلی و یا دسکتاپی که استفاده کنید، این فرآیند تا حدودی یکسان است. عبارت seed (لیستی از کلمات که جهت بازیابی بیت‌کوین لازم است) خود را که آن را در مکانی امن جهت استفاده در چنین روزی قرار داده‌اید، در کیف پول جایگزین خود وارد کنید. همه‌چیز طبق برنامه پیش رفته و شما چند ثانیه پس از وارد کردن عبارت seed، می‌بینید که مانده کیف‌ پول شما بازیابی شده و ارزهای دیجیتال شما نیز دوباره در کیف پولتان ظاهر می‌شوند.

بازیابی کیف پول

البته استثناهایی نیز در این رابطه وجود دارند. به‌هرحال برخی از کیف پول‌ها جهت بازیابی دسترسی، از عبارت seed بهره نمی‌برند. کیف پول Hashwallet در هنگام نصب یک دستگاه کارت هوشمند، کلید بازگردانی منحصربه‌فردی را ایجاد کرده و کلید seed را بازیابی می‌کند. هنگامی که این دو با یکدیگر ترکیب شوند (کلید بازگردانی و seed)، می‌توان از آن‌ها استفاده کرده و دسترسی دوباره به وجوه ذخیره‌شده بر روی کیف‌ پول را میسر کرد. به دلایل امنیتی باید این دو کلید را به‌صورت جدا از هم نگهداری کنید. هنگامی‌که کلید بازگردانی و کلید seed در جایی امن ذخیره شوند، برای همیشه از کارت هوشمند حذف خواهند شد.

در هنگام گم کردن کیف پول، کاربران می‌توانند این دو کلید را بازیابی و با یکدیگر ترکیب کنند، سپس کیف پول Hashwallet کلیدهای موردنیاز جهت دسترسی به ارزهای دیجیتال کاربر را ایجاد می‌کند. Zengo نیز یک کیف پول دیگر است که از یک ساختار بدون کلید بهره می‌برد. در ادامه این مقاله ما بر کیف‌ پول‌هایی متمرکز خواهیم بود که از عبارت seed استفاده می‌کنند.

بازیابی کیف پول

جابه‌جا کردن در مقابل وارد کردن، تفاوت این دو در چیست؟

اگر کیف‌ پول سخت‌افزاری و یا گوشی هوشمند شما گم شده و یا به سرقت برود، شاید شخص سومی بتواند به کلید خصوصی آن دسترسی پیدا کند. اگر این‌گونه است، پس وارد کردن کلید خصوصی در کیف پول جدید نمی‌تواند باعث شود تا سایر اشخاص در اولین فرصت از طریق دستگاه اصلی کیف پول شما را خالی نکنند. جهت جلوگیری از این رویداد، شاید بخواهید که کلید خصوصی خود را جابه‌جا کنید. 

از لحاظ ریاضی، کلید خصوصی به تمامی کلیدهای عمومی (منظور آدرس‌ها هستند) که جهت یک کیف پول اختصاصی بیت‌کوین ایجاد شده‌اند، وابسته است. معمولا کلید خصوصی همانند نمونه زیر، رشته‌ای از حروف و شماره‌ها را نشان می‌دهد:

5Kb8kLf9zgWQnogidDA76MzPL6TsZZY36hWXMssSzNydYXYB9KF

کلید خصوصی همچنین می‌تواند همانند نمونه زیر در قالب یک عبارت seed ظاهر شود:

.witch collapse practice feed shame open despair creek road again ice least

هنگامی‌که یک کلید خصوصی را در یک کیف پول جدید وارد می‌کنید، معمولا این کار با وارد کردن عبارات seed به‌یادماندنی‌تر انجام می‌شود. در هر صورت، تمامی نسخه‌های قدیمی کیف پول موردنظر مانند: گوشی موبایل گمشده و کیف پول سخت‌افزاری و یا کاغذی همچنان وجود دارند. همیشه این خطر وجود دارد که کیف پول‌های گمشده قدیمی توسط سایر اشخاص پیدا شده و وجوه دیجیتال کاربر تخلیه شود.

جهت جلوگیری از این رویداد، بهتر است که کلید خصوصی خود را به کیف پول و آدرسی جدید منتقل کنید. این اقدام مستلزم این است که تراکنشی را ایجاد کنید که طی آن موجودی کیف پول قدیمی شما به‌صورت کامل به جفت کلید عمومی/خصوصی فرستاده شود. اطلاعات این کلیدهای جدید فقط در اختیار شما قرار می‌گیرد. اکثر کیف پول‌های غیرحضانتی از جمله Ledger ،Trezor ،Exodus ،Electrum ،Samourai و Metamask به شما امکان می‌دهند تا موجودی کیف پول خود را به‌صورت کامل به کیف پولی جدید منتقل کنید.

بازیابی کیف پول

چگونه کلید خصوصی خود را در داخل کیف پول جدید وارد کنیم؟

اگر مطمئن هستید که کیف پول قدیمی شما توسط سایر اشخاص پیدا نمی‌شود (به‌عنوان‌مثال، نرم‌افزار آن حذف شده و یا اینکه کیف پول کاغذی شما از بین رفته است)، به‌سادگی می‌توانید کلید خصوصی خود را در داخل کیف پول جدید خود وارد کنید. هنگامی‌که این کار را انجام دادید، از طریق وب‌سایت Bitcoin.com Wallet گزینه زیر را مشاهده می‌کنید:

بازیابی کیف پول

اگر مشغول وارد کردن کلید خصوصی در یک کیف پول سخت‌افزاری مانند Ledger هستید، یک گام اضافی را نیز باید طی کنید. ابتدا باید کلید خصوصی را در کیف پولی مانند Electrum وارد کنید، سپس می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را به آدرس کیف پول Ledger خود منتقل کنید.

سرانجام، اگر مشغول وارد کردن عبارت seed خود در یک کیف پول متفاوت هستید؛ مثلا از Exodus به BRD، باید یک نکته دیگر را نیز در نظر بگیرید: مسیر استخراج. کیف پول‌های HD معمولا seed اصلی را بر پایه BIP 32 ایجاد می‌کنند. از این طریق تمامی کلیدهای متعاقب استخراج می‌شوند. مسیر استخراج استفاده‌شده می‌تواند میان کیف پول‌‌های مختلف متفاوت باشد. مسیر استخراج در هنگام وارد کردن باید به‌درستی تنظیم شود. .وب‌سایت Walletsrecovery.org که هنوز در مرحله بتا قرار دارد، اطلاعات مسیرهای استخراجی را که توسط توسعه‌دهندگان اصلی کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری استفاده می‌شوند، فراهم می‌آورد.

به‌صورت خلاصه، اگر کیف پول بیت‌کوین خود را گم کنید، در صورت امکان باید کلید خصوصی خود را به کیف پول جدید خود منتقل کرده و اگر هم به برند کیف پول متفاوتی مهاجرت می‌کنید، باید مسیر استخراج را نیز بررسی کنید. هزینه جایگزین کردن یک کیف پول گمشده و یا یک گوشی هوشمند مبلغی قابل‌توجه است، اما مسئله اصلی این است که ارزهای دیجیتال شما در امان باشند. اگر کلید seed کیف پول خود را در مکانی امن قرار دهید، در صورت رخ دادن مسائلی مانند سرقت، گم کردن و … ارزهای دیجیتال شما همچنان محفوظ خواهند ماند.

در پایان نیز باید اعلام کنیم که این مقاله صرفا جنبه آموزشی داشته و مسئولیت هرگونه مشکل پیش‌آمده چه به‌صورت مستقیم و چه به‌صورت غیرمستقیم بر عهده وب‌سایت آی‌تی‌رسان نخواهد بود.

14 در مورد “بازیابی کیف پول بیت‌کوین چگونه انجام می‌گیرد؟”

  1. با سلام خدمت دوستان و کسب اجازه از استاد گرامی آقای رفیعی
    عزیزانی که در زمینه بازیابی رمز عبور ۱۲ کلمه ای کیف پول دیجیتال و دسترسی به آن مشکل دارند می‌توانند جهت رفع مشکل با بنده تماس بگیرند
    ************

  2. با سلام و خسته نباشید . آیا میشه با عبارت ۱۲ کلمه والت بلاکچین ٫دارایی بیت کوین و اتریوم داخل اون رو در والت کوینومی بازیابی کرد ؟ و آیا اصلا همچین امکانی هست که ۱۲ کلمه یک والت رو در یک والت دیگه ریکاوری کرد؟ اگه هست ممنون میشم راهنمایی بکنین والت بلاکچین رو در کدوم والت امن میشه ریکاوری کرد؟ ممنون

  3. سلام … من توی گوگل سرچ کردم با سایت بک بیتکوین آشنا شدم که درآنجا شماره واتساپ. و جیمیل کسانی که توانایی دارم کوین های دزدیده شده رو برگردانند…از سارقین و از وب سایتهای اسکن و غیره
    به نظر شما امکان پذیره؟ . یا سرکاریه؟

  4. سلام
    من ۱۲کلمه و شناسه کیف پول بلاکچین رو ندارم و متاسفانه بلاکچین هم ایمیل من رو ناشناس میزنه و ایمیل بهم نمی زنه که شناسه کیف پولم رو بیابم رمز رو دارم گیر شناسه ام راه حلی بهم بدین،لطفا نیاز دارم به کیف پولم

    1
    5
  5. آرش کشاورزی

    سلام من یک دوستی دارم که 100 بیت کوین سال 2011 خریداری کرده ولی متاسفانه نه
    کیف پولشو میدونه چیه نه به چه جیمیلی وصله
    به نظر شما هیچ راهی وجود نداره ؟
    @arash_keshavarzii تلگرام منه

    5
    5
  6. من تنظیم مجدد را زدم و‌موجودی و تراکنش های من صفر و ناپدید شدند
    و یک آدرس جدید برای ارز داده شد برای بازیابی موجودی خود چیکار کنم

    1
    4
  7. سلام
    در جواب علیرضا فرمودین که برای بازیابی کوین ها در کیف پول دیگر نیاز به کلید اختصاصی هر کوین دارید
    مشکل من هم دقیقا همین است کلید اختصاصی کوین را چگونه پیدا کنم
    باسپاس

  8. رامین احمد پور

    سلام من کیف پول مای اتر ولت نصب کرده بودم و الان حذف شده الان دوباره نصب میکنم و 24 کلمه بازیابی رو میزنم پولم نماید اصلا نمیاد رو حساب قبلی لطفا راهنمایی کنید

  9. سلام چطوری میشه کیف پول کوینومی که 24 کلمه بازیابی میده رو روی کیف پول اتمیک و بقیه کی پول های این مدل ک 12 کلمه میخواد بازیابی کنیم؟
    خیلی ممنون

    1. محسن رحمتی

      سلام
      من کیف پول کوینومیمو ابدیت کردم ولی صفر شد آمدم بازیابیش کنم همش میزنه 24 کلمت اشتباهه
      بنظرتون چیکار کنم؟

  10. سلام! منظور از بازیابی کیف پول خالی چیست و چطوری باید موجودی از دست رفته را دوباره به کیف پول برگشت دهیم

    1. مسلم رفیعی

      سلام. اگر منظورتون این هست که موجودی کیف پول شما به دلیل گم شدن و یا به سرقت رفتن توسط شخصی دیگر، خالی شده و در واقع به حساب فردی دیگر منتقل شده است، در این زمینه نمی‌توانید کاری انجام دهید. اما اگر صرفا کیف‌ خود را گم کرده‌ و حال قصد احیای موجودی آن در کیف دیگری را دارید، طبق آموزش بالا می‌توانید آن را بازیابی کنید. حتما به یاد داشته باشید که کلید خصوصی (همان رمز کیف پول) را در کنار خود کیف پول قرار ندهید تا در صورت گم شدن و یا مسائلی این چنینی حساب شما خالی نشود. پس از تهیه کیف پول جدید بهتر است که از طریق آموزش بالا کلید خصوصی خود را نیز جابجا کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH