سوپرکامپیوتر IBM به شناسایی 77 داروی جدید برای درمان ویروس کرونا کمک می‌کند

در حال حاضر شاهد شیوع فراگیر ویروس کرونا در جهان هستیم؛ اما هنوز هیچ‌گونه واکسن یا روش درمانی خاصی برای این ویروس کشف نشده است. اکنون چندین نمونه واکسن تولید شده اما کارآیی آن‌ها هنوز مشخص نیست. آزمایش این واکسن‌ها بر روی انسان هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارند. همچنین چندین نمونه دارو با اثربخشی احتمالی نیز کشف شده است. با این‌حال آزمایشات مربوط به اثربخشی این داروها صرفا در مقیاس محدود بوده! این پدیده بدان معناست که اثربخشی داروها برای اکثر بیماران کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

با این‌حال به لطف تلاش‌های انجام شده توسط محققان، گزینه‌های درمانی بالقوه بیش‌تری کشف شده است. محققان از قدرت پردازشی سوپرکامپیوتر Summit شرکت IBM استفاده کردند. این کامپیوتر موفق به شناسایی 77 مورد دارو جهت مقابله و معالجه با ویروس کرونا شد. این فرآیند با بررسی بیش از 8000 ترکیب دارویی آغاز شد. استفاده از کامپیوتر Summit به محققان امکان داد تا داروهایی با تاثیرگذاری بیش‌تر روی بیماران طی یک دوره زمانی کوتاه‌مدت را سریعا شناسایی نمایند. محققان با بررسی داروهای موثر بر پیشگیری از اتصال کروناویروس به سلول‌ها از طریق زائده‌های پروتئینی موفق به شناسایی داروهای بالقوه شدند.

داروهای شناسایی شده حداقل به لحاظ تئوری (در عوض پروتئین) به سلول متصل شده و از ورود ویروس به بدن انسان جلوگیری می‌کنند. جرمی اسمیت؛ محقق فعال در این پژوهش هشدار می‌دهد که این موضوع به‌معنای کشف یک روش درمانی برای کروناویروس نیست. به گفته آقای اسمیت “نتایج پژوهش ما به منزله یافتن یک روش درمان قطعی برای ویروس کرونا نیست. اما بسیار امیدوار هستیم که یافته‌های محاسباتی ما ضمن آگاهی‌بخشی به مطالعات آینده، چارچوب لازم برای انجام آزمایشات تخصصی بیش‌تر روی این ترکیبات دارویی را فراهم می‌کند. در آن زمان مشخص خواهد شد که آیا این داروها از خواص درمانی لازم برای مهار ویروس کرونا بهره‌مند خواهند بود یا خیر.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH