تأثیر کرونا بر صنعت بازی‌های ویدیویی

کرونا به صنعت بازی‌های ویدیویی هم رحم نکرد!

شیوع ویروس کرونا تأثیر شگرفی بر تمامی جنبه‌های زندگی انسان‌ها گذاشته و قطعا صنعت بازی‌های ویدیویی نیز از این موضوع مستثنا نیست. جای تعجبی هم ندارد که مردم اکنون بیش از هر زمان دیگری در خانه مانده و در نتیجه وقت بیشتری را نیز برای انجام بازی‌های ویدیویی دارند. اما شیوع بیماری کووید 19 باعث شده تا عرضه عناوین مختلف و مهم به تأخیر بیفتد. همچنین تاریخ عرضه کنسول‌های نسل نهمی سونی و مایکروسافت نیز ممکن است به دلیل مشکلات احتمالی از جمله توسعه، تولید و چالش‌های لجستیکی، به تأخیر بیفتد.

صنعت بازی‌های ویدیویی تاکنون توانسته که تا حدودی خود را با این موضوع وفق دهد، اما مسئله این است که شیوع کرونا چه تأثیری بر چشم‌انداز این صنعت در سال 2020 و پس از آن خواهد داشت؟ همان‌طور که می‌دانید، نمی‌توانیم با قطعیت 100 درصد به این سؤال پاسخ دهیم، اما در هر صورت قصد داریم تا در این مقاله چند پیش‌بینی محتمل را برای شما بازگو کنیم.

تأثیر کرونا بر صنعت بازی‌های ویدیویی

سلب مسئولیت پیش از شروع

ازآنجایی‌که دولت‌های ایالات‌متحده، استرالیا، اتحادیه اروپا و سایر کشورها، پیش‌نیازها و برنامه‌هایی را جهت رفع تدریجی محدودیت‌های کووید 19 تدارک دیده‌اند، بنابراین احتمال وجود یک نقشه سفت و محکم نیز بسیار بالا است. ظاهرا پس از تابستان، بسیاری از مردم قادر خواهند بود که مجددا به سر کارهای عادی خود بازگردند. البته در این رابطه با گذر زمان، بررسی‌های بیشتر و همچنین معرفی داروهای جدید، بهتر می‌توان نظر داد. با این اوصاف باید یادآور شویم که ویروس کرونا همچنان نقش محوری را بر عهده داشته و بنابراین شاید برداشتن محدودیت‌‎ها مدت زمان بیشتری را طلب کند. همان‌طور که در کشورهایی همانند سنگاپور دیده شد، برداشتن محدودیت‌ها ممکن است موج جدیدی از عفونت و در نتیجه محدودیت‌های بیشتری را به بار آورد.

بنابراین هیچ کس نمی‌تواند با قاطعیت آینده را پیش‌بینی کند. لازم به ذکر است که برخی از پیش‌بینی‌های این مقاله بر اساس دو فرض انجام شده‌اند؛ اول اینکه پس از تابستان سال جاری، محدودیت‌های مرتبط با ویروس کرونا برداشته شده و دوم اینکه در اواخر سال جاری میلادی، افزایشی ناگهانی را در میزان شیوع این بیماری مشاهده خواهیم کرد. در نهایت اینکه تنها چیزی که می‌تواند پایانی قطعی را برای بیماری کووید 19 رقم بزند، تهیه واکسن موردنیاز بوده که آن نیز احتمالا تا سال آینده میلادی در دسترس بیماران قرار نگیرد.

تأثیر کرونا بر صنعت بازی‌های ویدیویی

بازی‌های تأخیر خورده چه زمانی عرضه خواهند شد؟

درحالی‌که برخی از بازی‌های ویدیویی همانند Resident Evil 3 و Final Fantasy 7 Remake توانستند که مشکلات پیش‌رو را از سر راه برداشته و در نتیجه در زمان تعیین شده روانه بازارها شوند، اما عرضه برخی از عناوین بزرگ دیگر همانند Wasteland 3 ،The Last of Us Part II و Iron Man VR با تأخیر مواجه شده است. برخی از این عناوین همانند New World شرکت آمازون و Wasteland 3 به ترتیب قرار است که در تاریخ‌های 4 و 7 شهریورماه (25 و 28 آگوست) در دسترس بازی‌بازان قرار گیرند. این در حالی است که بازی‌های شرکت سونی هنوز تاریخ عرضه مشخصی ندارند. لازم به ذکر است که فروشگاه آمازون تاریخ عرضه The Last of Us Part II را 6 تیرماه (26 ژوئن) تعیین کرده، که البته قرار است در این تاریخ، عنوان بزرگ دیگر شرکت سونی یعنی Ghost of Tsushima نیز روانه بازارها شود. درحالی‌که هنوز این مسئله تأیید نشده، اما شایعات حاکی از آن هستند که در این تاریخ، The Last of Us Part II منتشر شده و Ghost of Tsushima نیز در تابستان اما با تأخیر عرضه خواهد شد.

اگر به شایعات و تاریخ‌های عرضه تأیید شده نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که اکثر بازی‌های تأخیر خورده (اگر نگوییم تمامی آن‌ها) قرار است که در میانه تابستان عرضه شوند. حقیقت این است که مراحل توسعه بسیاری از این بازی‌ها به اتمام رسیده و در این رابطه توسعه‌دهندگان The Last of Us Part II اظهار داشته‌اند که تأخیرهای به وجود آمده به دلیل چالش‌های لجستیکی مرتبط با عرضه بازی در شرایط بحرانی به وجود آمده‌اند. بیش از 50 درصد فروش بازی‌های AAA مربوط به نسخه‌های فیزیکی است، بنابراین عرضه کاملا دیجیتال این عناوین نمی‌تواند یکی از گزینه‌های روی میز باشد. به نظر می‌رسد که ناشران این بازی‌ها فکر می‌کنند که محدودیت‌ها در تابستان کاهش یافته و در نتیجه آن‌ها می‌تواند عناوین خود را به فروشگاه‌های فیزیکی عرضه نمایند. باید امیدوار باشیم که مسائل مطابق برنامه‌های آن‌ها پیش بروند.

آیا به‌روزرسانی و DLC‌ بازی‌های فعلی نیز با تأخیر عرضه می‌شوند؟

بله، در حقیقت این موضوع در حال رخ دادن است. تیم سازنده بسیاری از عناوین فعلی، در حال حاضر در خانه مشغول به کار بوده و قطعا همین موضوع نیز می‌تواند تأثیر غیرقابل انکاری بر توسعه محتوای قابل دانلود و به‌روزرسانی بازی‌ها داشته باشد. محتوای جدید بازی‌هایی همانند Fortnite ،Star Wars Battlefront II و Fallout 76 هم‌اکنون با تأخیر مواجه شده و همچنین توسعه‌دهندگان عناوینی همچون Rainbow Six Siege ،Final Fantasy XIV و Super Smash Bros Ultimate نیز از امکان وقوع تأخیرها خبر داده‌اند. در هر صورت انتظار داریم که محتوای جدید بازی‌های فعلی در سال جاری میلادی در دسترس کاربران قرار گیرد.

تأثیر کرونا بر صنعت بازی‌های ویدیویی

آیا بازی‌های بزرگ اواخر سال جاری میلادی نیز با تأخیر عرضه خواهند شد؟

تابه‌حال بازی‌های مهمی همچون Cyberpunk 2077 و Marvel Avengers با تأخیر مواجه شده‌اند، اما با توجه به تأثیر دورکاری بر تولید محتوای جدید برای بازی‌‌های فعلی، می‌توان فهمید که این موضوع توسعه بازی‌های جدید را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. انجام برخی از مراحل توسعه همانند ضبط صدا، ضبط حرکات و تست بازی‌ها تقریبا در خانه غیرممکن است. بازی‌هایی همانند Cyberpunk 2077 و Marvel Avengers در ابتدا قرار بود که در ماه فرودین (آوریل) منتشر شوند. همچنین گفته می‌شود که مراحل توسعه این دو عنوان تقریبا تمام شده و موعد مقرر تا شهریورماه (سپتامبر) نیز صرفا جهت بهینه‌تر کردن این بازی‌ها است. با این اوصاف می‌توان انتظار داشت که علی‌رغم اختلالات به وجود آمده، این عناوین همچنان در موعد مقرر منتشر شوند (CD Projekt Red با قاطعیت اعلام می‌دارد که بازی جدید آن‌ها در تاریخ جدید به دست بازی‌بازان خواهد رسید). اما کارشناسان بر این باورند که شانس عرضه به موقع دو بازی Cyberpunk 2077 و Marvel Avengers در تاریخ جدید، 60 به 40 است. 

تأثیر کرونا بر صنعت بازی‌های ویدیویی فقط به عناوین دارای تاریخ مشخص ختم نمی‌شود. برخی از عناوین مهم سال 2020 همانند Halo Infinite ،Vampire: The Masquerade ،Bloodlines 2 و Watch Dogs: Legion تاریخ عرضه مشخصی ندارند. اگر هم بخواهیم ریزبینانه‌تر برخورد کنیم، باید عناوینی همچون Assassin’s Creed جدید و ریبوت Call of Duty: Black Ops را نیز نام ببریم. برخلاف Cyberpunk و Avengers، مراحل تولید بازی‌های یاد شده در بالا به اتمام نرسیده است، بنابراین احتمال به تأخیر افتادن روند توسعه آن‌ها نیز وجود دارد. حتی شرکتی همانند Activision نیز که عرضه بازی‌های خود را تحت هیچ شرایطی به تأخیر نمی‌اندازد، اظهار داشته که احتمال بازبینی زمان عرضه بازی جدید این شرکت نیز وجود دارد.

در بالا تأثیر کرونا بر صنعت بازی‌های ویدیویی را برای شما توضیح دادیم، حال بیایید نگاهی به عرضه کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت و سونی بیندازیم. فیل اسپنسر (Phil Spencer) سرپرست بخش ایکس‌باکس اذعان کرده که در کنار مشکلات زمان عرضه ایکس‌باکس سری ایکس، عرضه نرم‌افزار مناسب این کنسول، بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی آن‌ها است. سونی در این باره بیشتر جانب سکوت را نگه داشته، اما به احتمال زیاد این غول ژاپنی نیز با مشکلات سایر تولیدکنندگان روبه‌رو خواهد شد.

تأثیر کرونا بر صنعت بازی‌های ویدیویی

آیا کنسول‌ها و کارت گرافیک‌های جدید نیز با تأخیر عرضه می‌شوند؟

البته لازم به ذکر است که در صورت عدم عرضه کنسول‌های نسل نهمی، طبیعتا بازی‌های آن‌ها نیز موردنیاز نخواهند بود. بنابراین آیا عرضه ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌استیشن 5 نیز با تأخیر مواجه خواهد شد؟ احتمالا خیر، هرچند که شاید محدودیت‌هایی در این زمینه به وجود آید.

کشور چین مجددا ساخت قطعات الکترونیکی را از سر گرفته، بنابراین مایکروسافت نیز اظهار کرده که زنجیره تأمین آن‌ها مجددا کار خود را آغاز کرده است. البته این قضیه می‌تواند در آینده تغییر کند، اما ظاهرا مایکروسافت و سایر شرکت‌ها از گفته‌های خود اطمینان دارند. همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، فیل اسپنسر اظهار کرده که در زمینه تهیه نرم‌افزار کنسول جدید خود، با مشکلات جدی مواجه هستند (توسعه خود کنسول ایکس‌باکس سری ایکس به اتمام رسیده و احتمالا در سال جاری میلادی در قفسه فروشگاه‌ها قرار خواهد گرفت، هرچند که بازی‌های جدید چندانی برای آن عرضه نخواهند شد). در رابطه با پلی‌استیشن 5 نیز باید بگوییم که بیماری کووید 19 تأثیر چندانی بر تولید این کنسول نداشته، اما سونی همچنان با مشکلات مرتبط با پایین نگه داشتن قیمت، دست و پنجه نرم می‌کند. به دلیل مشکلات بالا و همچنین عدم اشتیاق مشتریان به خرید کنسول‌های گران‌قیمت (به دلیل شیوع ویروس کرونا و رکورد اقتصاد جهانی)، احتمالا سونی و مایکروسافت کنسول‌های خود را با قیمتی پایین و تعدادی محدود، روانه بازارها می‌کنند. 

حال قضیه برای کاربران رایانه‌های شخصی که قصد ارتقای سخت‌افزار خود را دارند، چگونه است؟ کارت گرافیک‌های RX Navi 2x شرکت AMD مبتنی بر معماری RDNA-2 بوده و قرار است که در مهرماه (اکتبر) به بازار عرضه شوند. AMD به شرکای خود اطمینان داده که به دلیل زنجیره تأمین باکیفیت، می‌تواند تعهدات خود را ایفا کند. در عین حال بر اساس شایعات، کارت گرافیک‌های سری RTX 3000 شرکت انویدیا نیز در سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی روانه بازارها خواهند شد، هرچند که خبرهای چندانی از آن‌ها به گوش نرسیده است. در نهایت نیز به احتمال زیاد، پردازنده‌های گرافیکی جدید دو شرکت انویدیا و AMD در سال جاری میلادی روانه بازارها شده و همچنین احتمالا رکود اقتصادی و زنجیره تولید نمی‌تواند بازی‌بازان حرفه‌ای پلتفرم رایانه‌های شخصی را از خرید کارت گرافیک‌های جدید منصرف کند.

این قضیه تا چه زمان ادامه خواهد داشت؟

در پاسخ به این سؤال مهم باید گفت که حداقل تا سال 2021 (که احتمالا در آن واکسن کرونا تولید می‌شود)، نباید منتظر بازگشت زندگی به روال عادی خود باشیم. تا آن زمان نیز توسعه بازی‌ها، تاریخ‌های عرضه و سایر مسائل مربوط به صنعت بازی‌های ویدیویی، تحت تأثیر کرونا قرار خواهند گرفت. بر اساس تجریه‌و‌تحلیل‌های مالی، صنعت بازی‌های ویدیویی احتمالا تا سال 2021 به مشکلی جدی دچار نخواهد شد. احتمالا پس از این زمان، تأثیرات رکود اقتصاد جهانی، دامن‌گیر صنعت بازی‌های ویدیویی نیز بشود. در نهایت اینکه بقای بازی‌های ویدیویی می‌تواند به بقای انسان‌ها نیز کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH