بررسی اولیه سرفیس پرو 7 شرکت مایکروسافت

سری سرفیس پرو مایکروسافت طی سالیان گذشته پیشرفت چندانی را تجربه نکرده است. به منظور درک هرچه بهتر این موضوع کافیست محصول 5 سال گذشته مایکروسافت با نام سرفیس پرو 3 را در کنار برند تجاری جدید سرفیس پرو 7 قرار دهید. در این‌صورت تشخیص تفاوت‌های میان این 2 محصول امری دشوار خواهد بود. با این‌حال پس از مدت‌ها انتظار بالاخره مایکروسافت بر روی توسعه عضو جدیدی از این خانواده تحت‌عنوان سرفیس پرو ایکس کار کرد. این محصول با بهره‌گیری از الگوی طراحی خلاقانه و مدرن روانه بازار شد. اکنون این پرسش در ذهن مطرح می‌شود که مایکروسافت با عرضه سرفیس پرو 7 چه اهدافی را دنبال نموده است؟

طراحی

بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه قرار بود سال 2019 به‌عنوان عصر نوآوری مجدد در سری سرفیس پرو نامگذاری شود؛ اما تصمیم مایکروسافت مبنی بر عدم به‌روزرسانی قاب سرفیس پرو نسل پنجم کلیه گمانه‌زنی‌های پیشین را باطل کرد. با این‌حال در سال 2018 کمپانی از مدل جدید سرفیس پرو 6 با عملکرد سخت‌افزاری بهتر و شارژدهی مطلوب‌تر باتری رونمایی کرد. اصلاحات جزئی اعمال شده در سرفیس پرو 7 به سختی اختلاف میان اعداد 6 و 7  و جهش از نسلی به نسل جدیدتر را نمایش می‌دهند. مایکروسافت در طراحی این محصول کلیه مولفه‌های مدرنیته مورد انتظار را نادیده گرفته است و اکنون شاهد استفاده از نمایشگری با حواشی عریض و قابی سنگین‌وزن هستیم؛ موضوعی که کاربری آسان این محصول به‌عنوان یک تبلت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

وزن 1.7 پوندی سرفیس پرو 7 با وزن 1 پوندی آی‌پد سال 2019 اپل به هیچ‌عنوان قابل مقایسه نیست. همچنین ضخامت گجت مایکروسافت کمی بیش‌تر است. سرفیس پرو ایکس در این حوزه پیشرفت محسوسی را تجربه نموده است؛ به ‌گونه‌ای که ضخامت آن در مقایسه با آی‌پد اپل حدودا 0.2 اینچ کمتر است. با این‌حال سرفیس پرو 7 و سرفیس پرو ایکس دارای وزنی مشابه هستند؛ اما اندازه جمع‌وجورتر سرفیس پرو ایکس موجب تسهیل کاربری آن به‌عنوان یک تبلت خواهد شد.


ابعاد بدنه دستگاه برای یک محصول در سال 2019 بسیار بزرگ به‌نظر می‌رسد. با این‌حال در کالبد این محصول غول‌پیکر، سخت‌افزارهای بزرگ و قدرتمندی گنجانده شده است. به‌کارگیری دوربین مادون‌قرمز مخصوص مشخصه امنیتی Windows Hello، دوربین وبکم 1080p و یک جفت اسپیکر استریو 1.6 واتی موید این ادعا هستند. با توجه به طبقه‌بندی سرفیس پرو 7 در خانواده تبلت‌ها، اسپیکرهای استریو دقیقا در مقابل کاربر قرار می‌گیرند. خروجی صوتی این اسپیکرها اگرچه با مک‌بوک‌ پرو‌ اپل قابل رقابت نیست؛ اما کاملا بلند و شفاف به‌نظر می‌رسد.

طراحی کیبورد Type Cover نیز مورد بازنگری قرار نگرفته است. با این‌حال شاهد بهبود نسبی عملکرد صفحه‌کلید هستیم. عمق پیمایشی دکمه‌ها معادل 1.3 میلی‌متر بوده و حسی مشابه تمامی لپ‌تاپ‌ها را به کاربران منتقل می‌کند. باز و بسته کردن صفحه‌کلید دستگاه به‌عنوان یک لپ‌تاپ کاری دست‌ و پاگیر است. بعلاوه اندازه تاچ‌پد نیز کمی کوچک به‌نظر می‌رسد.

استفاده از درگاه USB-C در گجت‌های سال 2019 پدیده‌ای نسبتا شایع بوده و مایکروسافت نیز بالاخره به سراغ این پورت رفته است. بسیاری از کارشناسان انتظار داشتند که صفحه‌کلید Type Cover به‌همراه سرفیس پرو 7 در اختیار مشتریان قرار گیرد؛ چرا که تجربه کار با ویندوز 10 بدون صفحه‌کلید فیزیکی تا حدودی آزاردهنده بوده و حالت Tablet Mode نیز کمک چندانی به حل این مشکل نکرده است. سرفیس نئو با نمایشگر دوگانه خود از یک رابط کاربری اختصاصی و بهینه تحت‌عنوان ویندوز 10X بهره گرفت. علیرغم این‌که سرفیس پرو 7 در رده پرچم‌داران کمپانی طبقه‌بندی می‌شود؛ اما مایکروسافت برای ارتقاء تجربه کاربری تبلت بر روی آن تلاش چندانی انجام نداده است. با توجه به عدم سرمایه‌گذاری چشمگیر مایکروسافت در زمینه طراحی بدنه و نرم‌افزار جدید برای سرفیس پرو 7 این گجت بیش‌تر به یک کامپیوتر PC سنتی شباهت دارد (در مقایسه با سرفیس پرو ایکس)؛ لذا بهره‌مندی این محصول از صفحه‌کلید فیزیکی کاملا منطقی و البته ضروری به‌نظر می‌رسد.

در بخش پورت‌های ورودی و خروجی سرفیس پرو 7 می‌توان تحول معناداری را مشاهده کرد. مایکروسافت در اقدامی قابل تحسین درگاه mini-DisplayPort را کنار گذاشته و از پورت USB-C بهره گرفته است. تعداد محدودی از نمایشگرها مجهز به درگاه mini-DisplayPort هستند؛ لذا استفاده از درگاه USB-C در کاهش وابستگی کاربران به انواع دانگل‌ها و کابل‌ها تاثیر بسزایی دارد. با وجود درگاه USB-C اکنون کاربران می‌‌توانند از این درگاه جهت شارژ دستگاه، انتقال داده و خروجی ویدیویی به‌صورت همزمان استفاده کنند. با این‌حال درگاه USB-C از نوع تاندربولت 3 نیست؛ این موضوع به‌معنای سرعت نه‌چندان بالای پورت مذکور و عدم امکان تغذیه کارت‌های گرافیکی است. مایکروسافت به منظور تامین انرژی موردنیاز برخی ابزارهای جانبی قدیمی و داک مغناطیسی سرفیس کانکت از درگاه USB-A استفاده کرده است. هنگام استفاده از سرفیس پرو 7 به‌عنوان یک لپ‌تاپ، موقعیت جک صوتی هدفون تا حدودی ناخوشایند به‌نظر می‌رسد.

عملکرد و کارآیی

سرفیس پرو 7 از پردازنده‌های جدید نسل دهمی اینتل موسوم به سری Ice Lake بهره می‌گیرد. این محصول با 3 پیکره‌بندی سخت‌افزاری مختلف در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. مدل پایه سرفیس پرو 7 مجهز به پردازنده 2 هسته‌ای Core i3-1005G1، رم 4 گیگابایتی و حافظه 128 گیگابایتی SSD بوده و با برچسب قیمتی 749 دلاری عرضه می‌شود. مدل پیشرفته‌تر سرفیس پرو 7 مجهز به پردازنده 4 هسته‌ای Core i5-1035G4 است. به‌کارگیری یک پردازنده نسل دهمی با 2 هسته پردازشی بیش‌تر نویدبخش عملکرد بی‌نقص دستگاه در زمینه مولتی تسکینگ است. عملکرد برتر این پردازنده هنگام بارگذاری محتوای وب کاملا نمایان می‌شود و اکنون عملکرد چندهسته‌ای پردازنده در مقایسه با نسل پیشین 20 درصد ارتقاء یافته است. عملکرد سرفیس پرو 7 در زمینه پردازش کلیپ‌های ویدیویی 4K نسبت به نسل گذشته 24 درصد افزایش یافته است. اگرچه این موضوع به‌معنای عملکرد مطلوب دستگاه در زمینه ویرایش ویدیوهایی با وضوح فوق‌العاده بالا نیست؛ چرا که توان پردازشی CPU مورد استفاده در سرفیس پرو 7 همانند ابعاد این گجت محدود است.


مدل مجهز به پردازنده Core-i5 از تراشه گرافیکی Iris Plus سطح G4 برخوردار است. متاسفانه عملکرد این تراشه در مقایسه با مدل Intel UHD تفاوت معناداری ندارد؛ لذا علاقه‌مندان به گیمینگ بایستی به سراغ قدرتمندترین مدل سرفیس پرو با پردازنده Core-i7 بروند.

حافظه SSD مورد استفاده در سرفیس پرو 7 نسبت به نمونه به‌کارگیری شده در لپ‌تاپ پیشرفته‌تر Dell XPS 13 عملکرد کندتری دارد. این اختلاف سرعت هنگام جابه‌جایی داده‌های حجیم کاملا مشهود خواهد بود. با این‌حال سرفیس پرو 7 گزینه‌ای مناسب برای توسعه‌دهندگان و عکاسان است. وضوح، کنتراست، دقت رنگ و عمق رنگ مشکی در نمایشگر سرفیس پرو 7 همانند مدل‌های پیشین کاملا رضایتبخش است. به‌کارگیری نمایشگر 12.3 اینچی با رزولوشن 2736×1824 پیکسلی نویدبخش ارائه چگالی پیکسلی مشابه با آی‌پد پرو خواهد بود. اگرچه این نمایشگر فاقد برخی فناوری‌ها نظیر HDR است؛ اما کیفیت آن کماکان از یک لپ‌تاپ استاندارد با نمایشگر 1080p مطلوب‌تر به‌نظر می‌رسد. ویراستاران و عکاسان حرفه‌ای به‌دنبال نمایشگری با دقت رنگ ایده‌آل هستند؛ لذا خریداری سرفیس پرو 7 توسط این افراد احتمالا پیشنهاد مطلوبی نخواهد بود.

شارژدهی باتری

عملکرد سری سرفیس پرو در زمینه شارژدهی باتری هیچ‌گاه تحسین برانگیز نبوده است. با این‌حال باتری سرفیس پرو 6 با شارژدهی 8 ساعته بهترین عملکرد را نسبت به مدل‌های پیشین ارائه داد. شارژدهی باتری سرفیس پرو 7 حین وبگردی در مقایسه با نسل پیشین حدودا 80 دقیقه کمتر است. با این‌حال در صورت استفاده سبک از دستگاه، باتری آن کماکان تا 8.5 ساعت دوام خواهد آورد.

نهایتا چنان‌چه به‌دنبال یک گجت ویندوزی با عملکرد هیبریدی تبلت و لپ‌تاپ هستید؛ در این‌صورت سرفیس پرو 7 گزینه‌ای مدرن، معقول و قدرتمند به‌شمار می‌آید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH