بررسی ایسوس Zenfone 6: پرچمدار اقتصادی!

بررسی گوشی ایسوس ذنفون 6: پرچمدار کم خرج!

Zenfone 6، که در هند با نام 6Z نیز شناخته می‌شود، جدیدترین پرچمدار اقتصادی شرکت ایسوس است. طراحی آن مانند سری ROG ایسوس که مخصوص بازی طراحی شده‌اند، پیچیده نیست اما همچنان می‌تواند نظر بسیاری را به خود جلب کند.

اگر جک هدفون، پردازنده اسنپ‌دراگون 855، دوربین چرخشی 48 مگاپیکسلی، پشتیبانی از کارت‌حافظه اضافی و دکمه‌های اختصاصی برای دسترسی سریع به بخش‌های مختلف دستگاه برایتان جذاب نبود، قیمت آن شما را راضی به خرید این گوشی خواهد کرد. هم‌اکنون این گوشی به قیمت 499 دلار به فروش می‌رسد. به طور کلی می‌توان  آن را در جایگاهی بین پیکسل 3a و وان‌پلاس 7 قرار داد.

نقاط قوت و ضعف Zenfone 6

+ قدرت و سرعت بالا 

+ قیمت پایین

+ کیفیت ساخت بالا

+ جک هدفون

+ دکمه‌ اضافی با قابلیت شخصی‌سازی

+ جایگاه کارت‌حافظه اضافی

+ رابط‌کاربری خوب

– استفاده از نمایشگر LCD که قدیمی محسوب می‌شود.

– صفحه‌نمایش تیره

– فاقد استاندارد ضدآب 

– فاقد استاندارد شارژ بی‌سیم

– بسیار کند شارژ می‌شود.

طراحی

بررسی ایسوس Zenfone 6: پرچمدار اقتصادی!

طراحی ساده Zenfone 6 موردپسند بسیاری از کاربران واقع شده است. بدنه این دستگاه از گوریلا گلس ساخته شده و بخش‌های حاشیه‌ای نیز مجهز به فریم آلومینیومی هستند.

پورت‌ها و دکمه‌های این گوشی به اندازه و در جایگاه خوبی تعبیه شده‌اند. در بخش راست Zenfone 6، دکمه خاموش/روشن به رنگ لوگوی آبی ایسوس که در پشت دستگاه مشاهده می‌کنید، قرار دارد. از دیگر دکمه‌های این بخش می‌توان به دکمه کنترل صدا و یک دکمه اختصاصی با کارایی مختلف اشاره کرد. به طور پیش‌فرض، در صورت فشار دادن این دکمه دستیار گوگل فعال خواهد شد، اما کاربر می‌تواند آنرا به شکل دلخواه خود تغییر دهد. برای مثال می‌توان آنرا برای گرفتن اسکرین‌شات، بازکردن دوربین یا تغییر حالت صدا تنظیم کرد.

در بخش چپ دستگاه هیچ دکمه‌ فیزیکی وجود ندارد. ایسوس این بخش را به اسلات دوگانه سیم‌کارت و جایگاه حافظه میکرو SD اختصاص داده است. در بخش پایینی Zenfone 6، جک هدفون، پورت USB-C و بلندگوی گوشی دیده می‌شود.

در پشت دستگاه، سنسور اثرانگشت و ماژول دوربین دوگانه قرار دارد که البته یکی از ویژگی‌های برجسته این گوشی، دوربین خاص آن محسوب می‌شود. این دوربین با چرخش می‌تواند به بخش بالایی گوشی برسد که نیاز به هرگونه ناچ یا حاشیه اضافی در صفحه‌نمایش را برطرف می‌کند.

گوشی Zenfone 6 بطور رسمی مقاوم دربرابر آب و گردوغبار شناخته نمی‌شود که البته طبیعی است. ضدآب کردن یک گوشی با اجزای متحرک کار تقریبا غیرممکنی است و از این رو، دوربین چرخشی Zenfone 6 پاشنه آشیل آن محسوب می‌شود.

صفحه‌نمایش

بررسی ایسوس Zenfone 6: پرچمدار اقتصادی!

به احتمال زیاد، بزرگترین نقطه ضعف ایسوس Zenfone 6 نمایشگر LCD آنست. اکثر پرچمدارها و حتی برخی از گوشی‌های میان‌رده، برای نمایش بهتر رنگ مشکی، عمرباتری بالاتر و قراردادن ویژگی‌هایی همچون صفحه‌نمایش همیشه روشن، از پنل‌های OLED استفاده می‌کنند. در تکنولوژی OLED، هریک از پیکسل‌ها به تنهایی روشن می‌شوند اما در پنل‌های LCD، کل صفحه باید روشن شود که به نسبت، باتری بیشتری مصرف می‌کند و دامنه داینامیک (Dynamic Range) نمایشگر را کاهش می‌دهد.

دیگر مشکل صفحه‌نمایش Zenfone 6، میزان روشنایی آنست که در بیشترین حالت به 600 نیت می‌رسد. این میزان روشنایی استفاده از این گوشی در فضای بیرون را دشوار می‌سازد و به احتمال زیاد، برای دیده شدن بهتر و استفاده آسان‌تر از صفحه، روشنایی آن می‌بایست در تمامی حالات در بالاترین حد ممکن قرارداده شود. البته این نمایشگر از کیفیت خوبی برخوردار است و گوریلا گلس 6 آنرا به خوبی دربرابر خش و ضربه‌های ناگهانی مقاوم می‌سازد.

صفحه‌نمایش Zenfone 6 یکدست است و هیچ ناچ یا حاشیه ضخیمی در اطراف آن دیده نمی‌شود. نمایشگر تمام صفحه آن به علت وجود دوربین چرخشی پشت دستگاه است که به عنوان دوربین جلو نیز عمل می‌کند.

کاراییبررسی ایسوس Zenfone 6: پرچمدار اقتصادی!

در تمام مدت استفاده از Zenfone 6، حتی یک مورد لگ یا کندی در عملکرد دیده نشد که می‌توان آنرا به استفاده از پردازنده رده‌بالا اسنپ‌دراگون 855 مرتبط دانست. رابط‌کاربری ساده و حافظه رم 6 یا 8 گیگ به شما این اجازه را می‌دهد تا بدون هیچ مشکلی به اجرای همزمان چندبرنامه بپردازید بدون آنکه فعالیت آنها متوقف شود.

هنگام اجرای برنامه‌های سنگین شاهد داغ‌شدن گوشی بودیم. برای مثال، پس از اجرای بنچمارک‌های مختلف، Zenfone 6 به حدی داغ بود که حتی شارژ آن به دلیل گرمای بیش از حد متوقف شد. اجرای بازی‌های سنگین نیز می‌تواند دمای دستگاه را بشدت بالا ببرد، پس پیشنهاد می‌کنیم پس از مدتی بازی کردن، به دستگاهتان استراحت دهید.

عمرباتری

بررسی ایسوس Zenfone 6: پرچمدار اقتصادی!

برخلاف باتری بزرگ 5000mAh ایسوس Zenfone 6، عملکرد آن معمولی و در حد میانگین بود. باتری این گوشی توانست حدود 6 ساعت و نیم صفحه‌نمایش را روشن نگه دارد که عددی قابل‌قبول است، اما در مقایسه با گلکسی S10 Plus یا هواوی P30 Pro، عملکردی ضعیف محسوب می‌شود.

یکی از مشکلات باتری Zenfone 6، خالی‌شدن سریع باتری در حالت استندبای است. اکثر گوشی‌ها عملکرد خوبی در بهینه‌سازی حالت استندبای دارند و رفتاری که از باتری این گوشی دیدیم واقعا عجیب بود. Zenfone 6 همچنین زمان زیادی برای شارژشدن نیاز دارد. با اینکه این گوشی از شارژ سریع 18W پشتیبانی می‌کند، به علت ظرفیت بسیاربالای آن، مدت زمان زیادی برای پرشدن نیاز خواهد داشت.

دوربین

بررسی ایسوس Zenfone 6: پرچمدار اقتصادی!

ایسوس Zenfone 6 از سنسور 48 مگاپیکسلی سونی IMX586 به عنوان دوربین اصلی، و یک سنسور 13 مگاپیکسلی به عنوان دوربین عریض بهره می‌گیرد. البته این ترکیب خاص و متمایزی نیست، چراکه اکثر پرچمدارها پیش‌تر از این ترکیب استفاده کرده بودند. ویژگی خاص این دوربین حالت چرخش و عملکرد آن به عنوان دوربین جلو است.

بیشتر تولیدکنندگان تلفن‌همراه برای دستیابی به صفحه‌نمایش بدون حاشیه از دوربین پاپ‌آپ یا هول‌پانچ استفاده می‌کنند، اما ایسوس با ایده‌ای کاملا متفاوت دوربینی طراحی کرده است که می‌تواند به طور فیزیکی چرخش داشته باشد. این طراحی باعث می‌شود تا تفاوت‌های فاحش میان دوربین پشت و جلو که در بسیاری از گوشی‌ها دیده می‌شود وجود نداشته باشند.

دوربین ایسوس Zenfone 6 می‌تواند 180 درجه بچرخد که به کاربر این اجازه را می‌دهد تا در هر زاویه میانی بتواند به عکاسی بپردازد. اگرچه در نگاه اول این قابلیت آنقدر کاربردی نیست، اما برخی ویژگی‌های جالب همچون پاناروما اتوماتیک و دنبال‌کردن اشیاء را به دنبال دارد.

عکس‌برداری در محیط‌هایی با نورکم هیچ مشکلی به همراه ندارد و نویز بصورت واضح در تصاویر دیده نمی‌شود. البته محیط‌های بدون نور کار را برای دوربین Zenfone 6 کمی دشوار می‌سازند که البته با قابلیت لانگ اکسپوژر یا نوردهی طولانی، این مشکل را نیز می‌توان تا حدودی برطرف کرد.

حالت پرتره نیز یکی از نقاط قوت دوربین این گوشی به شمار می‌رود. دوربین Zenfone 6 به خوبی شیء موردنظر را از پس‌زمینه تشخیص می‌دهد و حالت طبیعی عکس نیز از دست نمی‌رود.

نمونه تصاویر Zenfone 6

بررسی ایسوس Zenfone 6: پرچمدار اقتصادی!

بررسی ایسوس Zenfone 6: پرچمدار اقتصادی!

بررسی ایسوس Zenfone 6: پرچمدار اقتصادی!

نتیجه نهایی

بررسی ایسوس Zenfone 6: پرچمدار اقتصادی!

نسخه پایه گوشی Zenfone 6 با قیمت 499 یورو به فروش می‌رسد که 200 یورو کم‌تر از وان‌پلاس 7 پرو است درحالیکه قطعات به کار رفته و عملکرد این دو گوشی تقریبا یکسان است. ایسوس Zenfone 6 همچنین مجهز به هدفون جک است که در مدل وان‌پلاس دیده نمی‌شود.

البته وان‌پلاس 7 پرو دارای صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر و بهتر است، رابط‌کاربری زیباتر و پرکاربردتری دارد، سرعت جابجایی اطلاعات در آن بیشتر بوده و مجهز به یک لنز تله‌فوتو است. البته اگر به سلفی باکیفیت مشابه عکس‌های گرفته شده توسط دوربین پشت، هدفون‌های سیمی، جایگاه اضافی کارت‌حافظه و باتری بزرگ‌تر علاقه‌مند هستید، می‌توان گفت ایسوس Zenfone 6 بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

مشخصات مدل‌های مختلف Zenfone 6:

  1. 6GB رم – 64GB حافظه‌داخلی – 499 یورو
  2. 6GB رم – 128GB حافظه‌داخلی – 559 یورو
  3. 8GB رم – 256GB حافظه‌داخلی – 599 یورو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH