اپل موفق به یافتن راهی برای جبران فقدان کلیدهای تابعی روی کیبورد آی‌پد شده است

کیبورد هوشمند و صفحه‌کلید جادویی اپل فاقد کلیدهای تابعی هستند. اما بر اساس اظهارات وبسایت 9to5Mac شرکت اپل مشغول برنامه‌ریزی برای افزودن میانبرهای جدیدی به آی‌پد و آی‌پد پرو است؛ میانبرهایی که نقش کلیدهای تابعی را ایفا خواهند کرد. این پدیده با توجه به قطعه کد مورد استفاده در ورژن بتای اخیرا منتشر شده سیستم‌عامل iPadOS 13.5.5 کشف شد. با وجود کد میانبر، تنظیمات مربوط به روشنایی نمایشگر، نور پس‌زمینه صفحه‌کلید و فرامین کنترلی جهت پخش محتوای رسانه‌ای به شکلی سریع قابل دسترس و ویرایش خواهند بود. با این‌حال وبسایت 9to5Mac هنوز در زمینه فعالسازی کدهای مذکور به موفقیت دست نیافته است.

در حال حاضر سیستم‌عامل اختصاصی آی‌پد موسوم به iPadOS مجهز به یک رابط کاربری با قابلیت نمایش تغییرات سطح روشنایی است؛ اما برای مشاهده چنین قابلیتی بایستی آی‌پد را به یک صفحه‌کلید مجهز به کلیدهای تابعی متصل کرد. کیبورد هوشمند و صفحه‌کلید جادویی اپل علاوه بر فقدان کلیدهای تابعی از وجود دکمه Escape نیز بی‌بهره هستند. یکی از موارد کاربری مفید کلید Esc زمانی است که کاربر مشغول تماشای ویدیو بوده و مایل به خروج از حالت نمایشی تمام‌صفحه است. در حال حاضر با تغییر کاربری کلیدهای مودیفایر نظیر Caps Lock، Control یا Command می‌توان نقش کلید Esc را شبیه‌سازی کرد. در حالی‌که صفحه‌کلیدهای عادی کامپیوتری دارای یک ردیف از کلیدهای تابعی هستند؛ اما اپل به منظور صرفه‌جویی در فضا اقدام به حذف آن‌ها از صفحه‌کلید QWERTY آی‌پد نموده است.

اگرچه قطعه کد مورد بحث در ورژن بتای iPadOS 13.5.5 کشف شده است؛ اما وبسایت 9to5Mac ادعا می‌کند که اپل احتمالا تا پیش از عرضه iPadOS 14 در ماه سپتامبر از میانبرهای جدید خود رونمایی نخواهد کرد. در حال حاضر روشن نیست که آیا میانبرهای مذکور به‌صورت سفارشی قابل تنظیم خواهند بود یا خیر.

جدیدترین مدل تبلت ممتاز آی‌پد پرو اپل

مینگ چی‌کو؛ تحلیل‌گر مشهور موسسه TF International پیش‌بینی می‌کند که اپل طی 6 ماهه دوم سال جاری یک مدل پایه و جدید آی‌پد با نمایشگر 10.8 اینچی را عرضه خواهد کرد. نمایشگر این محصول در مقایسه با پنل 10.2 اینچی نسل فعلی آی‌پد حدودا 0.5 اینچ بزرگتر خواهد بود. آقای کو معتقد است که در سال آینده شاهد عرضه مدل 8.5 اینچی آی‌پد مینی و آی‌پد ایر 11 اینچی خواهیم بود. با توجه به اظهارات مطرح شده مدل 11 اینچی آی‌پد ایر شباهت فراوانی با آی‌پد پرو 11 اینچی دارد. این پدیده بدان معناست که گجت مذکور مجهز به حواشی باریک و سیستم فیس آی‌دی خواهد بود. بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها اپل در عوض به‌کارگیری سیستم تشخیص چهره خود احتمالا به سراغ فناوری تاچ آی‌دی یکپارچه با نمایشگر خواهد رفت. این محصول احتمالا نخستین تبلت اپلی خارج از خانواده آی‌پد پرو است که در عوض به‌کارگیری کابل اختصاصی لایتنینگ از یک درگاه USB-C بهره می‌گیرد.

کمپانی اپل در جریان برگزاری آنلاین کنفرانس توسعه‌دهندگان WWDC خود در روز 22 ژوئن از تغییرات قابل عرضه در iPadOS 14 رونمایی خواهد کرد. غول کوپرتینویی طی ماه گذشته اعلام کرد که با توجه به شیوع فراگیر ویروس کرونا، اپل از رویداد سالیانه خود به‌صورت مجازی میزبانی می‌کند. بنابراین طی ماه جاری اپل برنامه زمانی رویداد WWDC را از طریق اپلیکیشن و وبسایت توسعه‌دهندگان خود منتشر خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH