بازی موبایل

درآمد 69 میلیاردی بازی‌های اندروید در سال گذشته؛ به گزارش کافه بازار

تولید بازی ویدئویی از 30 سال پیش به عنوان یکی از پردرآمدترین مشاغل و کسب و کارها محسوب می‌شد و شرکت‌های بسیاری در این حوزه فعالیت داشتند. با گذر زمان و تغییر سبک زندگی، تلفن‌های هوشمند نیز به عنوان پلتفرمی جذاب و قابل حمل در کنار کنسول‌های بازی مطرح شدند تا با محبوبیت بازی‌های اندروید و iOS، رشد این صنعت در میان عموم مردم، بیش از پیش شود.

در ایران نیز از سال‌ها پیش شرکت‌های مختلفی در این حوزه فعالیت داشتند اما در سال‌های اخیر بازی‌های موبایلی رشد چشمگیری داشتند و طرفداران بی‌شماری پیدا کرده‌اند. کافه بازار به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراجع دسترسی با برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی در ایران، در مقاطعی از سال آمارهای مختلفی از روند رشد بازی‌های اندروید منتشر می‌کند که برای علاقمندان به این حوزه جذاب است.

بر اساس آمارهای جدید، طی سال گذشته 18 هزار بازی فعال در دسترس کاربران قرار گرفت، همچنین 670 میلیون دانلود و بروزرسانی برای بازی‌های اندروید ثبت شد. کاربران، یک میلیون بار بازی خریداری کردند و خرید درون بازی نیز به رقم 6 میلیون بار می‌رسد.

طبق آمار کافه بازار 7 هزار و 700 تولید کننده بازی طی سال گذشته موفق به فروش بازی شدند و در پایان سال 83 میلیون بازی فعال بر روی گوشی‌های هوشمند نصب شده بود. طی سال 98 در نهایت 69 میلیارد درآمد خالص بازی‌های اندروید تنها از کافه بازار ثبت شد.

بر اساس آمارهای کافه بازار، به طور میانگین 24 درصد درآمد کل یک بازی اندروید طی ماه اول انتشار کسب می‌شود، این روند صعودی تا 6 ماه اول ادامه پیدا می‌کند و در پایان 6 ماه 59 درصد از کل درآمد بازی به دست می‌آید. سپس درآمد بازی روند متعادل‌تری پیدا می‌کند و تا ماه بیستم 80 درصد درآمد و تا سال پنجم از زمان انتشار، 100 درصد درآمد کسب شده و معمولا درآمد بازی پایان می‌یابد. البته این آمار برای تمام بازی‌ها نیست و تعداد زیادی از بازی‌های اندروید موفق می‌شوند تا طی سال‌های طولانی مخاطبان خود را حفظ کنند.

بازی‌های معمایی و امتیازی روند رشد سریع‌تری دارند و بازی‌های خانوادگی و اکشن، با روند کندتری به محبوبیت و درآمد می‌رسند. همچنین عمر مفید بازی‌ها در 15 درصد موارد به شش ماه و در 80 درصد بازی‌ها به 4 سال می‌رسد. بازی‌هایی با درآمد بالا، چرخه عمر طولانی‌تری دارند. این آمارها مربوط به بازی‌هایی است که حداقل 3 سال از زمان انتشار آن‌ها گذشته و حداقل 100 هزار تومان درآمد داشته‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH