مروری بر اخبار جنجالی هفته گذشته: از افزایش کارمزد خدمات بانکی تا آمار محبوب‌ترین دامنه ایرانی

با رسیدن به روز پایانی هفته، قصد داریم تا مروری بر 10 خبر مهم، جنجالی و پربازدید داخلی طی هفته گذشته داشته باشیم. در هفته گذشته اخبار مربوط به ممنوعیت واردات گوشی‌های بیبش از 300 یورو، افزایش کارمزد خدمات بانکی و آمار نرخ رشد اینترنت در ایران جزو پربازدیدترین اخبار هفته بود.

در ادامه 10 خبر پربازدید و جنجالی هفته را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر روی هر یک، می‌توانید متن کامل خبر را بخوانید:

افزایش کارمزد خدمات بانکی از ابتدای آذرماه

بانک مرکزی، کارمزدهای جدید خدمات بانکی و خدمات الکترونیکی بانک‌های کشور را به آن‌ها ابلاغ کرد. در حال حاضر برای انتقال یک میلیون تومان به صورت کارت به کارت در شبکه شتاب، 500 تومان کارمزد دریافت می‌شود، این کارمزد به ازای افزایش هر یک میلیون تومان مبلغ کارت به کارت، 200 تومان افزایش خواهد داشت. اما از ابتدای آذرماه به ازای یک میلیون تومان کارت به کارت در شبکه شتاب، 600 تومان کارمزد دریافت می‌شود، به ازای هر یک میلیون تومان افزایش مبلغ کارت به کارت نیز، 240 تومان به نرخ کارمزد اضافه می‌شود.


ایران 67 میلیون کاربر اینترنت دارد، 80 درصد مردم به اینترنت متصل هستند + جدول آمار جهانی

بر اساس گزارش جدید سایت بیزینس اینسایدر به نقل از سایت آمار جهانی اینترنت، ایران با رشد نفوذ اینترنت 27 درصد طی سال‌های 2000 تا 2020، در میان پنج کشور برتر دنیا در این زمینه قرار گرفت. ایران در پایان سال 2000 با 66 میلیون و 131 هزار نفر جمعیت، 250 هزار کاربر اینترنت داشت، اما در یک سوم ابتدایی سال 2020، با 83 میلیون و 992 هزار نفر جمعیت، 67 میلیون و 602 هزار کاربر اینترنت دارد که بر این اساس، طی دو دهه اخیر شاهد 27 درصد رشد نفوذ اینترنت در کشور بودیم.


آمار محبوب‌ترین دامنه‌های ایرانی مشخص شد، دامنه Ir. با اختلاف در صدر جدول

بر اساس آمار‌های منتشر شده، از ابتدای راه‌اندازی دامنه‌های فارسی در کشور تا کنون، یک میلیون و 199 هزار و 739 دامنه به ثبت رسیده است. پرطرفدارترین دامنه در ایران پسوند ir. است که با یک میلیون و 191 هزار دامنه فعال، محبوب‌ترین دامنه ایرانی محسوب می‌شود.


حجم تبادلات در شبکه شاد به 315 گیگابایت ‌در ‌ثانیه افزایش یافته است!

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه نشست شورای معاونین اعلام کرد: حجم تبادلات در شبکه شاد رشد داشته و به 315 گیگابایت‌ در ‌ثانیه افزایش پیدا کرده است. در همین حال استفاده از پیام‌رسان‌های دیگر کاهش پیدا کرده و این نشان می‌دهد که توانستیم دانش آموزان را به سمت اینترنت پاک هدایت کنیم.


سامانه استعلام مدرک تحصیلی راه‌اندازی شد

همانطور که چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده بود، سامانه استعلام مدرک تحصیلی راه‌اندازی شد. به گفته دبیر شورای فناوری اطلاعات، با اجرای این طرح، در راستای اجرای دولت الکترونیکی و شفافیت اطلاعاتی، معضل مدارک تحصیلی جعلی و اصلاح فرآیند گواهی اصالت برطرف خواهد شد.


اجرای چراغ خاموش قانون جلوگیری از ورود گوشی‌های بیش از 300 یورو طی دو ماه اخیر!

طرح رجیستری از دو سال پیش با اهداف مختلف از جمله جلوگیری از ورود کالای قاچاق و ممانعت از خروج بی‌برنامه میلیون‌ها دلار ارز از کشور اجرا شده است. این طرح تاکنون جلوی بخش عمده‌ای از واردات غیرقانونی در کشور را گرفته است، اما ضعف‌های اجرایی رجیستری موجب شد تا راه جدیدی برای واردات گوشی‌های قاچاق این بار با وجهه قانونی و به عنوان گوشی مسافری باز شود، تا همین امروز قوانین و تبصره‌های جدید به طرح رجیستری اضافه شد تا از واردات گوشی‌ها به شکل چمدانی و مسافری گرفته شود.


آمار استفاده از برنامه‌های آموزشی در زمان شروع سال تحصیلی جدید منتشر شد

گزارش بینش بازار در حوزه اپلیکیشن‌های کاربردی و بازی‌های موبایل منتشر شد، در آمار جدید، جدول بینش بازار در بخش‌های مختلف تا پایان مهرماه سال جاری آپدیت شد و رشد یا سقوط استفاده از اپلیکیشن‌ها، پرداخت‌های درون برنامه‌ای و موارد دیگر معین گردید.


کد ملی جایگزین شماره گواهی‌نامه و شماره کارت پایان خدمت می‌شود

بر اساس گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس با تکمیل سامانه الکترونیکی دستگا‌ه‌های اجرایی کشور و اتصال این سامانه به مرکز ملی تبادل اطلاعات، کد‌ها و شماره‌های شناسایی که توسط دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف به فرد داده می‌شود، اعتبار خود را از دست داده و کدملی به عنوان یک شماره شناسایی واحد، در 8 دستگاه اجرایی کشور شامل سازمان وظیفه، سازمان امور مالیاتی، بیمه تامین اجتماعی، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، پلیس مهاجرت و اداره گذرنامه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و پلیس راهنمایی و رانندگی معتبر خواهد بود.


استعلام تعداد سیم‌کارت‌های ثبت شده به نام شما با سامانه پیامکی وزارت ارتباطات!

وزارت ارتباطات در ویدیو جدید ایران هوشمند، اطلاعات جدیدی از سامانه استعلام خدمات مرتبط به سرویس‌های مخابراتی که از طرف سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات راه‌اندازی شده را منتشر کرد. کاربران می‌توانند در این سامانه تمامی سرویس‌های مخابراتی فعال و ثبت شده به نام خود را مشاهده کنند.


از این پس فروشگاه‌های اینترنتی باید حداکثر تا 6 روز به شکایت کاربران رسیدگی کنند

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در اطلاعیه جدید خود اعلام کرد که در راستای ارتقاء فرایند پاسخگویی به شکایات کاربران فروشگاه‌های اینترنتی از هفته آینده مدت زمان شاخص تاخیر در پاسخگویی کاهش می‌یابد. به این ترتیب صاحبان کسب‌ و ‌کارهای دارای نماد اعتماد، ملزم هستند که حداکثر به مدت 72 ساعت به شکایت کاربران رسیدگی کنند. در صورت عدم پاسخگویی به شکایت کاربر طی 72 ساعت اولیه، این مدت تا 48 ساعت دیگر (مهلت پاسخگویی دوم) تمدید خواهد شد و یک تاخیر برای آن کسب و کار ثبت می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH