اولین داروی ایرانی ضدویروس کرونا به زودی وارد بازار می‌شود

با همکاری دانشکده‌های علوم پزشکی دو دانشگاه شهید بهشتی و تربیت مدرس، اولین داروی ایرانی ضد ویروس کرونا تولید و به زودی وارد بازار می‌شود. فاز تحقیقاتی بر روی این دارو از زمان شیوع کرونا در چین آغاز شد و پس از ورود کرونا به ایران وارد فاز آزمایشگاهی شد و حالا پس از همکاری مشترک گروهی 40 نفره متشکل از متخصصین علوم پایه و بالینی، این دارو تاییدیه کمیسیون سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت را دریافت کرد.

نام این دارو هنوز به صورت عمومی اعلام نشده اما این محصول به تولید انبوه رسیده و به زودی وارد داروخانه‌های کشور می‌شود، همچنین تنها با تجویز دکتر می‌توانید دارو را مصرف کنید.

در این دارو از ترکیباتی استفاده شده که تجربه 15 سال تحقیق بر روی آن‌ وجود دارد، برای تولید این دارو روش‌های مختلفی مانند کشت مستقیم بر روی ویروس کرونا و میزان اثر گذاری آن بررسی شد. تست‌های تعیین سمیت و اخذ کد اخلاق، وارد فاز کارآزمایی بالینی شد. این دارو تاکنون بر روی بیماران سرپایی و تعداد قابل توجهی از بیماران بستری مورد آزمایش قرار گرفته و توانست تائیدیه کمیسیون دارو را دریافت کند.

داروی جدید دانشگاه‌های شهید بهشتی و تربیت مدرس به صورت داروی ضد ویروس مورد استفاده قرار می‌گیرد، این دارو به صورت مکمل و در کنار داروهای دیگر مصرف نمی‌شود زیرا با بسیاری از داروهای ضد ویروس دیگر تداخل دارد و در این حالت تاثیر درمانی دارو از بین می‌رود.

این دارو با سه مکانیزم مشخص کار می‌کند، در ابتدا به پروتئین RBD ویروس متصل می‌شود و از اتصال ویروس به گیرنده 2ACE جلوگیری می‌شود. سپس به قسمت فعال آنزیم RDRP رسوخ کرده و در کنار غیرفعال کردن آنزیم، از تکثیر ویروس جلوگیری می‌کند. همچنین با مهار سایتوکابین موجب تقویت و تنظیم سیستم ایمنی سایتوکابین‌های التهابی و تقویت سیستم ایمنی سلولار و مهار واکنش اکسیداتیو می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH