تکرار اشتباهات گذشته؛ بایکوت اینستاگرام در رسانه ملی چه تبعاتی دارد؟!

بسیار عجیب است که چطور تعداد کثیری از مسئولان هرگز از اشتباهات گذشته درس نمی‌گیرند و علاقه فراوانی به انتخاب‌های غلط دارند. می‌گویند تکرار اشتباه برای بار دوم دیگر اشتباه نیست، یک انتخاب است و مسئولان ما انتخاب کردند که راه اشتباه را بروند.

با انتشار ابلاغیه جدید مرکز ملی فضای مجازی به صدا و سیما به جهت عدم تبلیغ شبکه اجتماعی اینستاگرام و روی برگرداندن به ترویج استفاده از پیام‌رسان‌های بومی، به این نتیجه می‌رسیم که مسئولان ما کلا علاقه دارند از یک سوراخ چندبار گزیده شوند، کاش آن‌ها هم یک مربی باشگاه داشتند که می‌گفت: مسئول…! داری اشتباهی میزنی… .

بر اساس ابلاغیه جدید مرکز ملی فضای مجازی، مدیران این مرکز به این نتیجه رسیده‌اند که تبلیغ صفحه اینستاگرامی برنامه‌های تلویزیون در رسانه ملی، موجب ترویج این شبکه اجتماعی می‌شود، آن هم در حالی که اینستاگرام تابع قوانین ما نیست و مجوزهای ما را دریافت نکرده است و تعاملی هم با ایران ندارد، به این ترتیب معرفی صفحه اینستاگرامی در تلویزیون ممنوع و به جای آن باید صفحه یا کانال برنامه‌ها در پیام‌رسان‌های بومی تبلیغ شود.

به زبان ساده مدیران در مرکز ملی فضای مجازی تصمیم گرفتند تا یکی از تاریخی‌ترین اشتباهات خود یعنی تحریم تلگرام را مجددا تکرار کنند، البته این بار اینستاگرام فیلتر نمی‌شود، بایکوت می‌شود و ما مجددا باز می‌گردیم بر سر موضوع پیام‌رسان‌های داخلی، تا آن را ترویج دهیم و مردم بیایند و از آن استفاده کنند و بگویند به به چه پیام‌رسان خوبی و بعد به راحتی آب خوردن از اینستاگرام برائت جسته و این اپ را دیلیت کنند!

وقتی از اشتباهات گذشته درس نمی‌گیریم

قبل از هر چیز بهتر است باز گردیم و اشتباه تاریخی که به آن اشاره کردیم را مرور کنیم، همین دو سال پیش بود که تلگرام در ایران فیلتر شد، زمان زیادی از آن موقع نمی‌گذرد، همه ما یادمان هست. تلگرام به دلیل عدم همکاری این شبکه اجتماعی در بستن چند کانال سیاسی که مردم را به آشوب دعوت می‌کردند بسته شد. سپس همه رسانه‌ها به شکل واحدی تلگرام را تحریم کرده و به تبلیغ پیام‌رسان‌های بومی مانند سروش و ایتا روی آوردند. در آن زمان در برنامه‌های تلویزیونی صفحه پیام‌رسان سروش تبلیغ می‌شد، همه دستگاه‌های دولتی و وابسته دولت و حتی قشر زیادی از مردم کانال‌های تلگرام خود را بستند و به پیام‌رسان‌های داخلی کوچ کردند.

آمار کاربران تلگرام در ایران کمی ریزش پیدا کرد اما بخش عمده مردم یا به سراغ فیلترشکن رفتند و یا از پوسته‌های تلگرام مانند تگرام طلایی استفاده کردند. کمی گذشت و همچنان کانال‌های با محتوای نامناسب به کار خود ادامه دادند و حتی مخاطبانشان بیشتر هم شد. از طرفی پیام‌رسان‌های داخلی نتوانستند خدمات خوبی ارائه دهند و صدای اعتراض‌ها بلند شد. مردم به کیفیت خدمات معترض بودند، وزیر جوان می‌گفت ما از پیام‌رسان‌ها حمایت کردیم و مشکلات رفع می‌شود. مدیران پیام‌رسان‌ها می‌گفتند از ما حمایتی نشده و بدون حمایت کاری از دست ما بر نمی‌آید. راستش را بخواهید در این دعوا ما هرگز نفهمیدیم واقعا به شکل درستی از پیام‌رسان‌ها حمایت شد یا خیر اما می‌دانیم که در این بین مانند همیشه، پول زیادی به هدر رفت.

در ادامه عده کمی از مردم که به پیام‌رسان‌های بومی کوچ کرده بودند، با تهیه فیلترشکن به تلگرام بازگشتند، کانال‌های تلگرامی دستگاه‌ها و رسانه‌های دولتی نیز مجددا باز شد. در نهایت در آبان سال گذشته که به مدت یک هفته اینترنت بین‌الملل در کشور قطع بود، عده زیادی برای رفع امورات خود بالجبار به سمت پیام‌رسان‌های بومی رفتند، این فرصت خوبی بود تا پیام‌رسان‌های بومی کیفیت خود را به مردم نشان دهند، اما واقعیت آن بود که این پیام‌رسان‌ها کیفیتی نداشتند که بتوانند به مردم نشان دهند!

قطعی مکرر، عدم اتصال، عدم توانایی در ارسال فایل‌های کم حجم و تعداد زیادی از مشکلات دیگر، ماحصل عملکرد پیام‌رسان‌های بومی در یک هفته قطعی اینترنت بین‌الملل بود که پایانی مفتضحانه برای پروژه پیام‌رسان‌های بومی را رقم زد. در نتیجه، یک طرح ملی دیگر شکست خورد، مردم عصبانی شدند، در این حال حتی عده کمی که همچنان به این پیام‌رسان‌ها دل خوش کرده بودند، نا امید شدند، بسیاری از کسب و کار‌های تلگرامی متضرر شدند و در پایان مردم از کودک تا نوجوان، جوان و مسن با فیلترشکن آشنا شدند!

اما این پایان کار نیست، قضیه پیام‌رسان‌های بومی در ایران مانند فیلم‌های فرهادی تلخ می‌گذرد و پایان ندارد… در واقع پایانش باز است! این بار قرار است اینستاگرام تحریم شود، در این راه معمولا همیشه به سمت بومی سازی می‌رویم، آن هم در حالی که بومی‌سازی پر از ایراد و اشکال است.

بومی‌سازی ناقص، عامل از بین رفتن سرمایه، انرژی و اعتماد

اگر ما می‌توانستیم مانند چین، سرویس‌های گوگل را تحریم کرده و سرویس‌های جایگزین مناسبی را برای مردم خود فراهم کنیم، این اقدام کمی منطقی‌تر بود اما تاکنون هیچ ‌پیام‌رسان یا شبکه اجتماعی مناسب ایرانی در دسترس مردم قرار نگرفته و قطعا مدیران در حال تکرار اشتباه دو سال پیش خود هستند. ساخت یک پیام‌رسان بومی و رقابت با پیام‌رسان‌های خارجی هیچ اشکالی ندارد، اتفاقا برای مردم بسیار جذاب است اما مشکل آنجاست که پلتفرم جایگزین ما پر از ایراد است، ضمن اینکه با توجه به تجربه‌های ناموفق قبلی دیگر نمی‌توان با فیلترینگ و تحریم و بایکوت، مردم را با زور به سمت پلتفرم داخلی هدایت کرد.

مسئولین از نخبه‌های با تجربه و جوان ایرانی در این حوزه حمایت نمی‌کنند، آن‌ها را به 10 سال زندان محکوم می‌کنند و توقع دارند پلتفرم‌های بومی رشد کنند. در تابستان سال گذشته مرتضی رحیمی مدیرعامل پیام‌رسان سروش، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که صدا و سیما به عنوان سهام‌دار اصلی این پیام‌رسان، بیش از یک سال و نیم است که به تعهدات مالی خود عمل نکرده، به عبارتی دیگر بعد از فیلترینگ تلگرام حمایت مالی از سروش قطع شد. سوال اینجاست که ارگان‌های دولتی واقعا فکر می‌کنند به این روش پیام‌رسان بومی پیشرفت می‌کند؟ ضمن آنکه آقای رحیمی در جای دیگر اعلام کرده بود که به هیچ وجه با فیلترینگ تلگرام و تبلیغات گسترده و انحصاری سروش در صدا و سیما موافق نبوده و این کار تنها موجب نفرت کاربران از این پیام‌رسان شده است.

از بین بردن حریف به جای رقابت سالم

مسئولین ما همواره به جای ایجاد فضای رقابت سالم بین پلتفرم‌های بومی و خارجی، به دنبال از بین بردن رقیب هستند تا کلا حریفی نباشد و در نبود رقیب، خود را برنده میدان بنامند. در حال حاضر برنامه طبیب یکی از برجسته‌ترین برنامه‌های تلویزیونی است که در بستر اینستاگرام فعالیت فراوانی دارد. این برنامه توانسته با انتشار ویدیوهای کوتاه اما مفید از پزشکان مهمان، همچنین ساخت کلیپ‌های اختصاصی برای اینستاگرام و لایو‌های شبانه با پزشکان حاذق برنامه، حدود 779 هزار دنبال کننده جمع کند، قطعا با کمی تلاش بیشتر این عدد به یک میلیون دنبال کننده می‌رسد که برای یک برنامه تلویزیونی کم نظیر و فوق‌العاده است.

برنامه طبیب محتوای پزشکی تولید می‌کند، محتوایی که میلیون‌ها کاربر ایرانی اینستاگرام از آن بهره می‌برند، ساخت این نوع محتوا در فضای نامناسب اینستاگرام یک منفعت بزرگ است، تولید محتوای مناسب در طولانی مدت ذائقه مخاطبان را نیز بهبود می‌بخشد. البته برنامه‌های دیگری هم در تلویزیون هستند که صفحه اینستاگرام فعال و مفیدی دارند، برنامه‌هایی مانند خندوانه، عصر جدید، بچه محل، دستپخت و میدون از جمله این برنامه‌ها هستند که کم و بیش صفحه اینستاگرامی خود را در طول برنامه تبلیغ می‌کنند.

در حال حاضر در ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی به بسته شدن صفحه اینستاگرامی این برنامه‌ها اشاره نشده، تنها عدم تبلیغ این صفحه‌ها در برنامه تلویزیونی مد نظر است، اما به‌طبع با تبلیغات کمتر، مخاطبان این صفحات مفید نیز کاهش پیدا می‌کند، از طرفی تبلیغ صفحه اینستاگرام در تلویزیون به عنوان یک منبع اصلی برای تشخیص صفحه‌های اصلی از صفحات فیک شناخته می‌شود، در همین برنامه طبیب بارها به صفحات فیک و فروش‌کالاهای مختلف و حتی بدون مجوز در صفحه‌های فیک طبیب اشاره شده است که قطعا تبلیغ صفحه در خود برنامه تلویزیونی کمک فراوانی به جلوگیری از این چنین کلاهبرداری‌هایی می‌کند. ضمن اینکه هیچ تضمینی برای ادامه فعالیت این شبکه‌ها در اینستاگرام نیست، ممکن است در تصمیمی دیگر کلا فعالیت برنامه‌های تلویزیونی در اینستاگرام منع شود و به طور کل چندین صفحه پرطرفدار داخلی اینستاگرام با محتوای مفید نابود شوند تا جا برای خودنمایی صفحات نامناسب بازتر شود.

این نوع تصمیمات اشتباه است، همه می‌دانند اشتباه است به جز خود مسئولان، ما باید تلاش کنیم تا با تولید محتوای جذاب در شبکه‌های اجتماعی، حضور قدرتمندی در این شبکه‌ها داشته باشیم، مانند تمام رسانه‌های مشهور جهان، اما دقیقا برعکس عمل می‌کنیم، به خیال آنکه می‌توانیم یک شبکه اجتماعی با میلیون‌ها کاربر ایرانی را منزوی کنیم، آن را تحریم می‌کنیم و از او دور می‌شویم، با این کار تنها فضای جولان برای تولید محتوای نامناسب را فراهم کرده‌ایم.

ابلاغیه جدید یک گام دیگر در مسیری است که بارها خطا بودن آن اثبات شده است. ابلاغیه‌ای که رونق صفحات برنامه‌های تلویزیونی در اینستاگرام را از بین می‌برد. تعدادی از برنامه‌ها به خوبی در اینستاگرام مخاطب جمع کرده بودند و محتوای جذابی را تولید می‌کردند، برای نمونه برنامه طبیب در حوزه مقابله با شیوع ویروس کرونا فعالیت گسترده‌ای در اینستاگرام داشت که به افزایش دانش عمومی برای مقابله با این بیماری کمک فراوانی کرد، اما با منزوی شدند فعالیت برنامه‌ها در اینستاگرام، از مخاطبان این شبکه اجتماعی کاسته نخواهد شد، تنها صفحات و محتوای مفید در این شبکه کاهش پیدا خواهد کرد.

15 در مورد “تکرار اشتباهات گذشته؛ بایکوت اینستاگرام در رسانه ملی چه تبعاتی دارد؟!”

  1. منکه از اینستا خوشم نمیاد ولی اینا دیگه واقعا دارن اشتباه میزن یکی از فاسد ترین و پر حاشیه ترین شبکه های اجتماعیه محتواش نسبت به یوتیوب هم با کیفیت نیست اخه یوتیوب چرا باید فیلتر باشه البته مهم نیست هر کاری میخوان بکنن من هم یه قند شکن وی پیسیم دارم هم اکستنشن کروم تو یه سوت کانکت میشم نت هم زیاد نمیبرهپ(اگر تعرفه ناحمدود رو بر ندارن

  2. بسم الله الرحمن الرحیم سلام بهتر بود از روی احساسات این مطلب رو نمینوشت و کمی منطقی تر برخورد میکرد و با این لحن که فقط معایب گفته شود درست نیست/. موفق باشید

    5
    1
  3. از اینستاگرام متنفرم چون:
    ۱. باعث اعتیاد مردم به مزخرفات بی حاصل شده
    ۲. وقت و انرژی و عمر مردم داخل ایران رو تلف می‌کنه
    ۳. جیب مردم داخل ایران رو برای خرید اینترنت خالی می‌کنه
    ۴. پول به جیب همراه اول و ایرانسل (که این دو زیر مجموعه کشندگان هستند) می‌ریزد
    ۵. شرکت مادر اینستاگرام یک دموکرات کثیف آمریکایی است
    ۶. باعث یأس و ناامیدی در جوانان مستضعف شده با اشاعه تجمل گرایی و بی بند و باری، که جوان ایرانی داخل ایران امکانات لازم را ندارند
    ۷. هیچ حمایتی از آسیب دیدگان این شبکه در داخل ایران نمی شود (کسانی که دچار سوء استفاده مالی و … شده اند)

    وجدانا من به جای مسئولین مملکت بودم جزو هر فرقه ای بودم تلگرام رو آزاد میکردم به جاش این اینستاگرام لجن رو فیلتر میکردم و بهش حملات سایبری میکردم تا تعطیل بشه.

    25
    11
    1. عزیزم فکر کنم مشکل از عدم آگاهی و فرهنگ استفاده شما از اینستاگرام باشه تا اینکه ایراد از پلتفرم اینستاگرام باشه، مشکل از شماست نه اینستاگرام

      5
      18
      1. اینستاگرام بدترین پلتفروم فضای مجازی برای سلامت روان و تندرستی هست، جدیدترین مطالعات تحقیقاتی که در غرب انجام شده و تو مجله تایم گزارشش در قالب یک مقاله قرار گرفته این رو ثابت کردن، ارتباطی به فرهنگ و آموزش نداره. فکر کنم قرار دادن لینک مجاز نباشه پس برای رسیدن به منبع این متن رو سرچ کنید:
        Why Instagram Is the Worst Social Media for Mental Health

    2. حاج اسکندر

      استاد یه اعتیادی معرفی کن حاصل داشته باشه و زندگی ما رو تغییر بده! تو مملکتی که آب بازی هم جرمه! انتظار داری مردم چه کنن!
      مُردیم از بیکاری به خدا! شوما که دستت تو کاره یه کاری برای ما بیکارها جور کن وقتمون تلف نشه خب!

  4. احسن . اصلا کلا اینترنتو بردارید کلا خیابونارم ببندید. غذا اینام نفروشید کلا.
    اصلا دهن همه ی چسب بزنید وبهشون اکسیژن بفروشید.
    ************

    3
    15
  5. بابا بییییخیال! هنوز که فیلتر نشده، بذارین فیلتر بشه بعدا آه و ناله راه بندازین!
    اتفاقا صدا و سیما اگه شعار رسانه ملی داره باید بر اساس منافع ملی که حمایت از استارت آپ ها و پیام رسان های ایرانی هست عمل کنه، کاری هم که انجام داده فیلترنگ اینستاگرام نیست و اصلا نه توانایی این کارو داره و نه وظیفه انجام اینکار که شما با فیلترینگ تلگرام مقایسه میکنید و فریاد وا انسانیتا سر دادید! تا قبل از این غیر مستقیم تبلیغ و ترویج پیام رسان های خارجی رو انجام میداد از این به بعد تصمیم گرفته انجام نده، همین.

    24
    8
    1. سعید صانعی

      ای نوع نگرش از پایه و اساس اشتباه، اولا شما زمانی میتونید به تبلیغ پیام رسان ایرانی روی بیاری که تونسته باشی یک پیام رسان کارآمد تولید کنید.
      نکته دوم در مورد مقایسه فیلترینگ تلگرام با بایکوت اینستاگرام این بود که مسئولان فکر میکردند یا اینکار تلگرام منزوی میشه اما بعد از مدتی با وجود فیلتر بودن همه کانال‌های ارگان‌های دولتی در تلگرام راه اندازی شد و هرکی این پیام رسان رو ترک کرده بود مجددا به تلگرام برگشت، این وسط فقط کلی هزینه برای رشد پیام رسان ایرانی حیف و میل شد. حال هدف اینه که اینستاگرام منزوی شه، البته مسئولان فعلا جرات فیلترینگ اینستاگرام رو ندارند چون مردم همینجوری عصبانی هستند، برای همین به سمت فیلترینگ نمیرند و میخوان بایکوت کنند.
      در نهایت حرف اصلی ما اینه که اصولا چرا از یک پیام رسان فرار می‌کنیم، الان در مجموع نزدیک 3 میلیون نفر صفحه‌های برنامه‌های تلویزیونی محبوب رو دنبال می‌کنند، این صفحات هم محتوای خیلی خوبی دارند. با این تصمیمات اینستاگرام منزوی نمیشه، فقط تولید محتوای خوب در این شبکه از بین میره و این صفحه‌های محبوب به مرور نابود میشن.
      مسئولان میتونن در کنار تیلیغ صفحه اینستاگرام، پیام رسان داخلی رو هم تبلیغ کنند وبرای تشویق مردم یک سری از محتواهای خاص رو در پیام رسان ایرانی بارگزاری کنند، این جوری هم رقابت سالم شکل گرفته و هم صفحه های خوبی که تو اینستاگرام هستن از بین نمیره.

      2
      15
      1. اینکه میفرمایید پیام رسان کارآمد ایرانی وجود نداره درست نیست، همین الان من از چندتاییشون استفاده میکنم و کاملا کارآمد و قابل رقابت با تلگرام هستن منتها مشکلی که وجود داره اینه که سرور کافی در اختیارشون نیست و یکدفعه نمیتونن پاسخگوی دو تا سه برابر شدن کاربرانشون باشن (که اون جداگانه باید بررسی بشه و راه حل براش ارائه بشه)، مسئولین حمایتی که از تلگرام کردن و تعداد سرورهایی که در اختیار این پیام رسان در ایران قرار دادن اگر از یکی از پیام رسان های ایرانی میکردن قطعا تک تک این پیامرسان ها قابلیت تبدیل شدن به یک پیام رسان بزرگ رو داشتن.
        در مورد داستان فیلترینگ تلگرام هم تحلیل شما اشتباه هست، اتفاقا تلگرام داشت به سمت منزوی شدن پیش میرفت ولی کوتاهی مسئولین مانع اینکار شد، از طرفی تلگرام هم هیچ وقت به طور کامل فیلتر نشد، پوسته های تلگرام در اوج فیلترینگ همگی کاملا فعال بودن و با حمایت مسئولین به بهترین شکل ممکن خدمت رسانی میکردن! زمانی که تلگرام فیلتر شد خیلی از کاربران ابتدا حجوم آوردن به پیام رسان های ایرانی، استقبال آنقدر بالا بود که پیام رسان های ایرانی شبیه به تلگرام مثل ایتا عملا قادر به قبول کاربر جدید نبودن و نمیتونستن حتی پیام تایید ثبت نام برای کاربران جدید بفرستن، تو این موقعیت انبوه کاربران با در بسته ی پیام رسان های ایرانی مواجه شدن و با زور VPN و پوسته های غیر رسمی دوباره به تلگرام برگشتن، البته درصدی کم از کاربران واقعا روی تلگرام تعصب داشتن و هیچ جوره به سمت هیچ پیام رسانی نرفتن ولی بدنه جامعه و اکثریت مردم نوع پیامرسان براشون اهمیتی نداشت و فرقی نمیکرد تلگرام باشه یا یکی دیگه، فقط میخواستن کارشون راه بیوفته، برای همین تلگرام رو ترک کردن و خیلی زود بدلیل خلا موجود برگشتن، پس ماجرا عدم استقبال از پیام رسان های ایرانی یا وابستگی شدید مردم به یک پیامرسان نبود، مشکل اول از کوتاهی مسئولین بود و در درجه دوم حمایت های زیاد مسئولین از پیام رسان های خارجی مثل تلگرام.

        در مورد سوال شما که چرا از یک پیام رسان فرار کنیم، دلایل متعددی وجود داره، اول تبعیت نکردن از قوانین کشور ما هست، تلگرام بعنوان نمونه با اینکه خودش رو کاملا مستقل میدونه ولی از قوانین آمریکا (و اروپا) کاملا تبعیت میکنه، برای ما وقتی چند کانال تلگرامی ترویج خشونت میکردن و آموزش ساخت نارنجک و سلاح دست ساز میدادن حاضر به برخورد با این کانال ها نبود و شعار میداد ما مستقل هستیم و تابع هیچ کس نیستیم، اما نوبت به آمریکا که میرسه پروژه ی 1.7 میلیارد دلاری بلاکچین رو بدلیل مخالفت دولت آمریکا کنسل میکنه. در مورد اینستاگرام هم ماجرا همینه، اینستاگرام تابع قوانین آمریکا هست، مارک زاکربرگ مدیر کل این پلتفورم به مجلس آمریکا و حتی اروپا سفر میکنه و در مورد تخلفات پلتفورم های زیرمجموعه توضیح میده ولی در مورد ایران هیچ تبعیتی نداره، تصور کنید فردا به یکباره اینستاگرام تصمیم بگیره ایران رو به کل تحریم کنه، اونوقت چکار باید کرد؟ باید ماه ها مردم معطل بمونن یک پیامرسان ایرانی از پایه ساخته بشه؟ چرا از همین امروز زیرساخت ها فراهم نشه؟
        دلیل دیگه اینه که ویژگی های تجاری این پیامرسان ها برای ما تحریمه، ارائه تبلیغات به این پلتفورم ها یا حتی درامد مستقیم از تبلیغات این پلتفورمها و انتقال درامد حاصله به ایران تحریم و غیر قابل دستیابی هست.
        دلیل دیگه خروج ترافیک این پلتفورمها به خارج از کشور و تحمیل هزینه های میلیاردی به کشور و غیر مستقیم به مردم هست، بخش زیادی از اینستاگرام و در واقع تقریبا تمام اینستاگرام ایرانی ها برای ارتباط با بقیه ایرانیان داخل کشور هست و این ترافیک تماما قابل انتقال به کشور و جلوگیری از هدر رفت غیر ضروری سالانه ی ترافیک بین الملل کشور در این پلتفورم ها هست. البته به منظور ارتباط با مردم در بقیه کشورها باید پیام رسان هایی مثل اینستاگرام هم باشن و مردم بتونن از این پیام رسان ها برای ارتباط با بقیه دنیا استفاده کنن و مخالفتی با این مورد نیست که البته مبحث دیگه ای هست.
        دلیل دیگه حمایت از استارت آپ های ایرانی و ایجاد اشتغال توی این وضعیت وخیم اقتصادی هست.
        در رابطه با صحبت شما در مورد 3 میلیون دنبال کننده صفحات برنامه ها در اینستاگرام اول اینکه سه میلیون واقعا عدد بزرگی نیست که البته تعداد کاربران متفاوت که ممکنه چند صفحه رو همزمان دنبال کرده باشن خیلی این عدد رو کمتر میکنه، توی پیام رسان های ایرانی هم همین تعداد کاربر کم و بیش صفحات برنامه های محبوب رو دنبال میکنن.

        1. سعید صانعی

          ممنون از توجهتون به مطلب و ارسال این کامنت جامع
          ولی تنها چیزی که شما گفتید، تائید حرف های بنده بود
          من در متن گفتم که اگر قراره یک پیام رسان یا شبکه اجتماعی تحریم بشه، باید مثل چین اول یک جایگزین مناسب براش تعریف کنیم بعد بیایم اون پیام رسان یا شبکه اجتماعی رو فیلتر کنیم. خود شما دارید اشاره میکنید که پیام رسان ایرانی ظرفیت میزبانی از تعداد کاربران زیاد رو نداره، خودتون دارید میگید که وقتی تلگرام فیلتر شد، خیلی از پیام رسان‌های ایرانی حتی در ثبت نام کاربران به مشکل خوردن، یک نمومه دیگرش اینه که در ابان پارسال پیام رسان‌های ایرانی بسیار ضعیف عمل کردن و اصلا نتونستن نیاز مردم رو براورده کنند. خوب این یعنی چی؟ این یعنی ما پیام رسان خوب نداریم. ساخت یک اپلیکیشن مثل پیام رسان برای ارسال پیام که خیلی دشوار نیست، همه کشورها میتونن چنین اپلیکیشنی تولید کنن، مباحث مربوط به سرعت، ظرفیت و امنیت هست که تفاوت ایجاد میکنن. پیام رسانی ایرانی که نتونه از پس چند میلیون کاربر بربیاد به چه دردی میخوره؟ ایا کاربردیه؟ الان شما حساب کن برنامه طبیب با دکتراش لایو میزاره چند هزار نفر میان همزمان لایو رو تماشا میکنن. ایا پیام رسان ایرانی چنین ظرفیتی داره؟ خیر

          نکته دوم هم که شما گفتید و من هم بهش اشاره کرده بودم، عدم حمایت از پیام رسان ایرانیه، آقایون تصمیم میگیرند یک پیام رسان بسازند، میان کلی هزینه میکنند و تبلیغ، بقیه پیام رسان‌ها ور هم میبندن بعد دو ماه ولش میکنن و دیگه از حمایت خبری نیست، حتی نمونه عدم حمایت از پیام رسان سروش رو هم ذکر کردم. این یک کار باطله، ضمن اینکه بهتره پیام رسان داخلی در کنار پیام رسان خارجی تبلیغ بشه و امکاناتی داشته باشه که مردم به سمتش جذب بشن، واگرنه هیچ وقت با زور و تحریم و بایکوت هیچ چیزی به ثمر نمینشینه

          نکته سوم، چرا اینستاگرام باید بیاد از قوانین ما پیروی کنه؟ واقعا چرا؟ اون از قوانینی پیروی میکنه که به نفعشه و براش برنامه داره، این خیلی نگاه ساده‌لوحانه ای هست که بگیم فلان برنامه با چندین میلیون کاربر باید بیاد با قوانین ما کار کنه، مگه ما کی هستیم؟ دوست عزیز ما اگه عرضه داشته باشیم خودمون یک اپلیکیشن در حد اینستاگرام تولید میکنیم اگر عرضه نداریم مجبوریم مصرف کننده باشیم. حالا هم مصرف کننده‌ایم، منتهی به جای اینکه بیایم در فضای اینستاگرام که حداقل نصف مردم ایران در آن حضور دارند، محتوای خوب تولید کنیم، خودمون رو نشون بدیم، سلیقه و ذائقه مردم رو رشد بدیم، میایم میگیم اینستاگرام بده، بعد یه پروژه نصفه و نیمه برای پیام رسان داخلی راه میندازیم، کلی هزینه می‌کنیم، اخر سر هم با یک تغییر مدیریت کل برنامه ریزی ها تغییر میکنه و در نهایت هم معلوم نمیشه که چی شد

          تمام حرف بنده این بود که یک: تا زمانی که یک اپ ایرانی مناسب برای جایگزین کردن پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی تولید نشده، فیلتر و تحریم کردن اپ های خارجی کاملا غیر منطقی و بی نتیجس. دوم: اینکه اگه قراره یک اپ ایرانی ساخته بشه باید با حمایت کامل و کیفیت بالا ساخته بشه، الان ما 80 میلیون نفر جمعیت داریم، نزدیک دو سوم جمعیت از اینترنت استفاده میکنن، وقتی یک اپلیکیشن میسازیم باید ظرفیت میزبانی از این تعداد کاربر رو داشته باشه و حرف سوم: اینه که باید کیفیت رو بالا ببریم تا کاربران خودشون تصمیم بگیرم از پیام رسان ایرانی استفاده کنند. زور و اجبار هیچ وقت نتیجه نداده و هیچ وقت نتیجه نمیده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH