Packet loss چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد؟

Packet loss یک مشکل بزرگ در شبکه‌ ارتباطی بوده و می‌تواند اتصال شما را با مشکل مواجه کند. بازی Apex Legends بیشترین رنج را از این موضوع می‌برد. حال شاید از خود بپرسید که مشکل Packet loss دقیقا چیست و چه راه‌کارهایی جهت رفع آن وجود دارند؟

مشکل Packet loss چیست؟

بیایید تا ابتدا بفهمیم که یک “Packet” چیست. بدین ترتیب بهتر می‌توانیم مفهوم Packet loss (از دست دادن بسته) را درک کنیم. در هنگام وب‌گردی، جهت بارگذاری صفحات نیاز دارید تا به هم ارسال و هم به دریافت داده‌ها بپردازید. بنابراین کامپیوتر شما باید به‌نوعی با سرور موردنظر خود، تبادل اطلاعات داشته باشد.

جهت انجام این کار، رایانه شما بسته‌ای از داده‌ها را از طریق بستر اینترنت، به مقصد موردنظر خود می‌فرستد. این بسته کوچک همان “Packet” است. Packet‌ها در اکثر اوقات نمی‌توانند مقدار زیادی داده را در خود جای دهند. این مقدار می‌تواند حداکثر تا 0.065 مگابایت اطلاعات باشد. در هر صورت، به‌طور متوسط، بسته ارسالی شما چنین حجمی را نیز نخواهد داشت. معمولا Packet‌های اینترنتی حدود 0.0015 مگابایت اطلاعات را در خود جای می‌دهند.

کار زیادی نمی‌توان با این حجم از اطلاعات انجام داد. به همین دلیل است که در حین برقراری ارتباط کامپیوتر با سرور، بیش از یک Packet رد و بدل می‌شود. به‌عنوان مثال، در هنگام مشاهده آنلاین ویدیو، دستگاه شما یک سیل دائمی از بسته‌ها را دریافت کرده که این بسته‌ها دربردارنده اطلاعات صوتی و تصویری موردنیاز شما هستند.

همان‌طور که انتظار دارید، وقتی که چنین تعدادی از بسته‌ها در فضای اینترنت ردوبدل شوند، آنگاه طبیعتا گاهی اوقات نیز برخی از آن‌ها گم خواهند شد. در چنین حالتی، جریان داده‌ها به مشکل برخورده و همین موضوع باعث به‌ وجود آمدن مشکلاتی می‌شود.

اگر چنین موردی در حین تماشای آنلاین یک ویدیو رخ دهد، آنگاه می‌تواند خود را در بافر کردن محتوا و یا مشکلات صوتی و تصویری، نمایان سازد. دلیل این موضوع نیز این است که packet‌هایی که داده‌ها را در خود جای می‌دهند، به‌طور ناگهانی گم می‌شوند.

این قضیه همانند این است که شخصی یک رمان رازآلود جنایی را به‌صورت صفحه به صفحه و در قالب پاکت‌نامه‌های گوناگون، برای شما ارسال کند. اگر تمامی صفحات به دست شما برسند، آنگاه می‌توانید رمان را کامل کرده و سپس آن را مطالعه کنید. حال اگر بخشی از یک فصل در این بین گم شود، آنگاه می‌بینید که در یک صفحه مثلا خدمتکار زنده بوده و در صفحه دیگر، کشته شده است.

این مطلب را نیز بخوانید: منبع اینترنت کجاست و آیا می‌توانیم اینترنت اختصاصی برای خودمان داشته باشیم؟

دلایل و راه‌کارهای رفع مشکل packet loss

شاید در هنگام فکر کردن به گم شدن بخشی از فصل ششم رمان خود، دلایل مختلفی به ذهنتان بیاید. شاید آدرس اشتباهی بوده و یا اینکه بسته شما در اداره پست گم شده است. packetها نیز به دلایلی مشابهی می‌توانند مفقود شوند. در ادامه نگاهی به راه‌کارهای رفع مشکل packet loss می‌اندازیم.

شلوغی ترافیک شبکه

اتصالات اینترنت، پهنای باند محدودی دارند. بنابراین نمی‌توانند سیل نامحدودی از بسته‌ها را از طریق خود عبور دهند. هنگامی‌که بسته‌های زیادی در یک شبکه ردوبدل شوند، آنگاه این پدیده را شلوغی و یا ازدحام شبکه می‌نامند.

همانند ترافیک سنگین شهری، ازدحام packetهای اینترنتی نیز می‌تواند باعث شود که آن‌ها دیرتر به مقصد برسند. به هر حال، اگر یک سرور ازدحام بسته‌ها را تشخیص دهد، آنگاه شاید تصمیم بگیرد که تمامی بسته‌ها را پاک کرده و از ابتدا شروع کند.

کابل‌های اترنت مشکل‌دار

مشکل packet loss

همان‌طور که می‌توان انتظار داشت، یک ارتباط مشکل‌دار می‌تواند باعث ایجاد مشکل packet loss شود. اگر از اتصال سیمی برخوردار بوده و کابل شما در این بین صدمه ببیند، آنگاه فرایند ارسال و دریافت بسته‌های شما نیز می‌تواند با مشکل مواجه شود. بهترین راه‌کار در این زمینه این است که یک کابل نو خریداری کرده و آن را امتحان کنید. معمولا کابل‌های اترنت هزینه چندانی را به شما تحمیل نخواهند کرد.

سخت‌افزار نامناسب و یا مشکل‌دار

شاید هم مشکل از سخت‌افزار مسئول دریافت و ارسال بسته‌ها باشد. اگر سخت‌افزار شبکه شما با مشکل مواجه شود، آنگاه نخواهد توانست که بسته‌ها را با یک راندمان قابل اتکا، ارسال کند. به همین دلیل شاید متوجه شوید که برخی از بسته‌ها در این بین گم می‌شوند. جهت رفع این مشکل می‌توانید اتصال از طریق اترنت و یا استفاده از یک کارت شبکه دیگر را امتحان کنید. اگر مشکل حل شد، آنگاه می‌توانید علت را نیز پیدا کنید.

سخت‌افزار اورلود شده

مشابه موارد بالا، سخت‌افزار اورلود شده نیز می‌تواند باعث ایجاد مشکل packet loss شود. سخت‌افزار در حالت عادی بدون مشکل کار می‌کند، اما اگر بیش از حد مشغول باشد، آنگاه اوضاع نیز می‌تواند وخیم شود. در هنگام وقوع چنین موردی، بهتر است که تمامی اپلیکیشن‌های استفاده کننده از شبکه اینترنت را ببندید.

این مطلب را نیز بخوانید: مصرف اینترنت بازی‌های آنلاین چقدر است؟

نرم‌افزار مشکل‌دار

اگر سخت‌افزار شما مشکل نداشته باشد، آنگاه این احتمال وجود دارد که مشکل از طرف نرم‌افزار مورد استفاده شما باشد. مشکلات کدنویسی شبکه می‌توانند باعث شوند که در هنگام ارسال بسته‌ها به سرور، برخی از آن‌ها در این بین گم شوند. اگر چنین مشکلی را در زمینه یک بازی و یا نرم‌افزار خاص دارید، آنگاه در صورت امکان باید اپلیکیشن خود را آپدیت کرده و یا اینکه آن را مجددا حذف و نصب کنید.

packet loss بی‌سیم

مشکل packet loss

اگر از اتصال بی‌سیم استفاده می‌کنید، آنگاه احتمال وقوع مشکلات نسبت به اتصال سیمی، افزایش می‌یابد. دلیل این موضوع نیز این است که کابل اترنت یک مسیر امن را برای داده‌های شما ایجاد می‌کند، اما امواج وای‌فای باید از هوا و همچنین سایر موانع موجود در محیط عبور کرده تا بتوانند بین شما و روتر، اتصال برقرار کنند.

این موانع می‌توانند فیزیکی باشند (همانند دیوار، فلز و دستگاه‌های الکتریکی). همچنین موانع نامرئی نیز وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به سیگنال‌های وای‌فای متداخل و یا کانال‌های متضاد، اشاره کرد.

حملات سایبری

در مواردی نادر نیز، packet loss می‌تواند به دلیل وقوع حملات سایبری باشد. یک هکر می‌تواند در مسیر شما و مقصد داده‌هایتان قرار گرفته و بنابراین مسیر بسته‌های شما را نیز منحرف کند. کامپیوتر شما، بسته‌ها را به‌درستی ارسال می‌کند، اما به دلیل انحراف مسیر، داده‌ها به مقصد خود نمی‌رسند. در این بین، قربانی نیز فکر می‌کند که قطع اتصال رخ داده است. چنین حملاتی را DDoS (حمله محروم‌سازی از سرویس) می‌نامند. البته چنین مواردی نادر هستند، زیرا اغلب هکرها جهت آسیب رساندن به وب‌سایت‌ها، از بات‌نت‌ها استفاده می‌کنند.

این مطلب را نیز بخوانید: بهترین اینترنت خانگی کدام است؟ بررسی جامع سرویس‌های اینترنتی 10 شرکت بزرگ ایران

کیفیت شبکه خود را ارتقا دهید

Packet loss می‌تواند شما را ناراحت کند. دلایل مختلفی نیز می‌توانند منجر به وقوع چنین مشکلاتی شوند. خوشبختانه راه‌کارهای بالا می‌توانند شما را در رفع این مشکل، یاری دهند. همچنین در این بین می‌توان به خاموش و روشن کردن دستگاه‌های مرتبط با شبکه شما نیز اشاره کرد. امید است که این مطلب توانسته باشد که مورد پسند شما واقع شود.

6 در مورد “Packet loss چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد؟”

  1. طبیعتا گاهی اوقات نیز برخی از آن‌ها گم خواهند شد
    این بود جواب دندان شکن سایت به سوال اصلی.

    13
  2. سلام خسته نباشید
    ببخشید مشکل پکت لاست میتونه بخاطر خراب بودن باطری گوشی باشه چون من با نت گوشی بازی میکنم این مشکلو پیدا کردم؟؟

    13
    2
  3. درود حامد جان منم دقیقا همین مشکل را دارم شما با اینترنت خط یا هر اینترنت دیگه ایی که استفاده و تست کنید میبیند Packet loss به صفر!! میرسه…مشکل دقیقا از جانب خود شرکت پارس آنلاین که ب بهانه های مختلف مشکلات را به خود مشتری واگذار میکنند…متاسفانه اکثر شرکت های اینترنتی فقط برای مدت محدودی خوب هستند و طی مدت ها بعد دچار همین مشکلات میشن و خدمات بدی به مشتری هاشون میدن…

    1
    15
  4. سلام من تمام راهکارهایی که گفتین رو انجام دادم ولی درست نشد حتی مودم جدید خریدم وتمام کابلها رو عوض کردم ولی بازم گاهی تا هشتاد درصد پکت لاس دارم . با شرکت هم تماس گرفتم گفتن خطت کاملا سالم و بدون نویزه . شرکت اینترنتیم پارس آنلاینه بنظر شما دیگه کجای کار میتونه مشکل داشته باشه

    1
    1
    1. مسلم رفیعی

      سلام. از سیم‌کشی داخل ساختمان مطمئنید؟ درایور سخت‌افزارهاتون به‌روز هستند؟ مشکل ویروس ندارید؟ از اول همین مشکل رو داشتین، یا اینکه مدتیه براتون پیش اومده؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH