تعداد دامنه‌های اینترنتی ثبت شده در جهان از مرز 370 میلیون واحد گذشت!

موسسه VeriSign گزارش جدید خود پیرامون اطلاعات مربوط به تعداد اسامی دامنه‌های اینترنتی به ثبت رسیده را منتشر نموده است. بر اساس این گزارش تا پایان 3 ماهه سوم سال جاری تعداد 370.7 میلیون نام در تمامی دامنه‌های سطح بالا روی شبکه جهانی به ثبت رسیده است. این رقم از افزایش حدودا 0.6 میلیون واحدی یا 0.2 درصدی تعداد اسامی دامنه‌های ثبت شده نسبت به 3 ماهه دوم سال 2020 حکایت دارد. از جنبه عملکرد سالیانه نیز تعداد دامنه‌های ثبت شده 10.8 میلیون واحد یا حدودا 3 درصد افزایش یافته است.

دامنه‌های سطح بالای com. و net. مجموعا 163.7 میلیون دامنه ثبت شده را به خود اختصاص داده‌اند. طی 1 سال گذشته این رقم رشد 6.3 میلیون واحدی یا 4 درصدی را تجربه نموده است. در عین‌حال از جنبه تعداد اسامی ثبت شده دامنه com. با ثبت رکورد 150.3 میلیون نام کماکان پیشتاز است؛ در حالی‌که دامنه net. حدودا 13.4 میلیون نام ثبت شده را در اختیار دارد. البته بایستی خاطرنشان کرد که net. دومین دامنه سطح بالای محبوب به‌شمار نمی‌رود. در واقع این دامنه در رتبه‌ای پایین‌تر نسبت به دامنه‌های tk. (شامل 27.5 میلیون نام ثبت شده)، cn. (شامل 24.7 میلیون نام) و de. (شامل 16.6 میلیون نام) جای می‌گیرد. سایر دامنه‌های با محبوبیت بالا شامل uk. (با حدودا 10.8 میلیون نام)، org. (با 10.2 میلیون نام)، nl. (حدودا 6 میلیون نام) و ru. (حدودا 5.7 میلیون نام) هستند.

کمپانی‌های سامسونگ، هواوی و شیائومی عنوان برترین فروشندگان بازار اسمارت‌فون طی 3 ماهه سوم سال 2020 را کسب کردند

موسسه تحلیل‌گر گارتنر گزارش دیگری را در رابطه با بازار اسمارت‌فون منتشر نموده است. بر اساس اعلام گزارش در 3 ماهه سوم سال جاری میلادی تعداد 366 میلیون اسمارت‌فون در سراسر جهان به فروش رفته است. این رقم در مقایسه با دوره زمانی مشابه طی سال گذشته حدودا 5.7 درصد کمتر است. چنین افتی اگرچه محسوس است؛ اما در مقایسه با افت 20 درصدی بازار اسمارت‌فون طی 6 ماهه نخست سال به‌مراتب کمتر است.

سامسونگ با فروش 80.82 میلیون دستگاه هندست و کسب سهم 22 درصدی از بازار کماکان برترین تولیدکننده اسمارت‌فون در جهان به‌شمار می‌رود. به‌طور کلی از میان 5 تولیدکننده برتر اسمارت‌فون در جهان تنها کمپانی‌های سامسونگ و شیائومی موفق به افزایش 2.2 و 34.9 درصدی فروش هندست‌های خود شدند. هواوی با فروش 51.83 میلیون دستگاه اسمارت‌فون و کسب سهم 14.4 درصدی از بازار رتبه دوم را به خود اختصاص داد. شیائومی نیز فروش 44.41 میلیون واحدی و سهم 12.1 درصدی از بازار را تجربه کرد.

اپل در جایگاه چهارم قرار دارد. غول کوپرتینویی در حد فاصل ماه‌های جولای تا سپتامبر موفق به فروش 40.6 میلیون واحد اسمارت‌فون شد و سهم 11.1 درصدی از بازار را کسب کرد. نکته جالب‌توجه اینکه شرکت اوپو فاصله چندانی با اپل ندارد. این برند چینی در 3 ماهه سوم سال جاری موفق به فروش 29.89 میلیون دستگاه اسمارت‌فون شد و سهم 8.2 درصدی از بازار را به خود اختصاص داد.

سامسونگ و هواوی پیشتازان فعلی بازار اسمارت‌فون‌های 5G به‌شمار می‌روند

آژانس تحلیل‌گر Counterpoint Research اخیرا نتایج مطالعات خود روی بازار جهانی اسمارت‌فون‌های 5G طی نخستین ماه از فصل پاییز را منتشر نموده است. سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G عنوان پرفروش‌ترین هندست 5G در جهان را به خود اختصاص داد. این پرچم‌دار ساخت کمپانی کره‌ای در اکثر بازارهای جهانی با تراشه اسنپ‌دراگون 865 به فروش رفت؛ اما مشتریان اروپایی ناچارا نسخه مجهز به پردازنده اگزینوس 990 را خریداری کردند. این اسمارت‌فون موفق به کسب سهم 5 درصدی از بازار شد.

از 3 هندست پرفروش 5G دو عدد از آن‌ها متعلق به برند هواوی هستند. پرچم‌دار هواوی P40 پرو در رتبه دوم جای گرفته و اسمارت‌فون میان‌رده هواوی نوا 7 نیز جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. سهم این هندست‌ها از بازار به‌ترتیب برابر با 4.5 و 4.3 درصد بود. میزان فروش جهانی هواوی نوا 7 با فروش آن در بازار چین برابری می‌کند؛ زیرا این اسمارت‌فون برای فروش در خارج از بازار چین عرضه نشده است.

در فهرست 5 اسمارت‌فون 5G پرفروش نام 2 پرچم‌دار دیگر سامسونگ در سال 2020 نیز به چشم می‌خورد. بر این اساس سامسونگ گلکسی S20 پلاس 5G و گلکسی نوت 20 5G به‌ترتیب سهم 4 و 2.9 درصدی از بازار را کسب کردند. پردازنده مورد استفاده در این هندست‌ها نیز همانند گلکسی نوت 20 اولترا 5G بسته به منطقه عرضه آن‌ها متفاوت خواهد بود.

اکنون بایستی خاطرنشان کرد که طی ماه جاری احتمالا موقعیت اسمارت‌فون‌های موجود در این فهرست دستخوش تغییرات قابل‌توجهی خواهد شد. این پدیده از آغاز فروش سری آی‌فون 12 و خانواده هواوی میت 40 ناشی می‌شود. در صورت عدم استقبال فوق‌العاده از پرچم‌داران ساخت کمپانی چینی (اگرچه این امر بعید به‌نظر می‌رسد) مدل‌های چهارگانه سری آی‌فون 12 از شانس بالایی برای سیطره بر بازار بهره‌مند خواهند شد. چنین سناریویی با توجه به محبوبیت بالای مدل‌های پیشین در زمان آغاز فروش آن‌ها محتمل به‌نظر می‌رسد.

اسامی 5 عرضه‌کننده برتر اسمارت‌فون‌های 5G در بازار چین طی 3 ماهه سوم سال 2020 بدین شرح است:

  • هواوی با فروش 28.13 میلیون واحد اسمارت‌فون و کسب سهم 56.6 درصدی از بازار
  • اوپو با فروش 8.05 میلیون دستگاه هندست و کسب سهم 16.2 درصدی از بازار
  • ویوو با فروش 7.2 میلیون دستگاه گوشی و سهم 14.5 درصدی از بازار
  • شیائومی با فروش 4.57 میلیون دستگاه هندست و کسب سهم 9.2 درصدی از بازار
  • ریلمی با فروش 440 هزار دستگاهی و کسب سهم 0.9 درصدی از بازار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH