اپل در سری آی‌فون 13 خود از دوربین پریسکوپی ساخت سامسونگ استفاده خواهد کرد

تنها چند هفته پس از عرضه آی‌فون 12 انتشار گزارشات پیرامون اسمارت‌فون‌های نسل آینده کمپانی آغاز شد. بر اساس اعلام وبسایت Digitimes شرکت اپل در راستای تلاش‌های خود برای بهبود عملکرد زوم اپتیکال در دوربین آی‌فون 13 به‌دنبال همکاری با کمپانی‌های کره‌ای در زمینه دوربین‌های پریسکوپی است.

این منبع خبری ادعا می‌کند که کمپانی کره‌ای سامسونگ احتمالا به شریک کلیدی اپل تبدیل خواهد شد. سامسونگ پیش‌تر در اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار خود از دوربین‌های پریسکوپی بهره گرفته است. برای مثال اسمارت‌فون گلکسی نوت 20 اولترا از قابلیت بزرگنمایی 100 برابری برخوردار است. در واقع این میزان بزرگنمایی در دنیای واقعی غیرقابل استفاده خواهد بود. در حال حاضر تعداد انگشت‌شماری از گوشی‌های موجود در بازار مجهز به دوربین‌های مشابهی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به هواوی P40 پرو، ویوو X50 پرو پلاس، اوپو فایند ایکس 2 پرو و هواوی میت 40 پرو اشاره کرد.


اپل در سری آی‌فون
13 خود از دوربین پریسکوپی طراحی شده توسط سامسونگ استفاده خواهد کرد

پیش‌تر اعلام شد که غول فناوری کره‌ای اقدام به خریداری کمپانی Corephotonics نموده است. این کمپانی در زمینه توسعه فناوری مقیاسی برای اسمارت‌فون‌ها نقش به‌سزایی ایفا کرده است. پیش از این یک شرکت اسرائیلی به‌دلیل نقض حق اختراع خود در زمینه فناوری بزرگنمایی تله‌فوتو از کمپانی‌های سامسونگ و اپل شکایت کرده بود. اکنون این کمپانی تحت مالکیت سامسونگ قرار دارد؛ بنابراین حق ثبت اختراع نیز متعلق به تولیدکننده کره‌ای است. کارشناسان معتقدند که اکنون اپل بایستی همکاری خود با سامسونگ را آغاز نماید. با این‌حال تاکنون هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر امضاء توافق‌نامه میان سامسونگ و اپل برای تامین قطعات موردنیاز آ‌ی‌فون 13 منتشر نشده است.

بر اساس اعلام برخی منابع خبری، دوربین آی‌فون 13 مجهز به قابلیت بزرگنمایی اپتیکال حدودا 10 برابری خواهد بود.

DxOMark: آی‌فون 12 پرو مکس بهترین اسمارت‌فون دوربین‌دار تاریخ اپل به‌شمار می‌رود

این هندست از جنبه سنسور دوربین عریض، قابلیت‌های بزرگنمایی اپتیکال و تثبیت‌کنندگی اپتیکال با برادر کوچکتر خود تفاوت دارد. تمامی این اصلاحات و پیشرفت‌ها موثر واقع شده و آی‌فون 12 پرو مکس موفق به کسب امتیاز کلی 130 از سوی موسسه DxOMark شده است. بدین‌ترتیب این هندست با تصرف جایگاه آی‌فون 12 پرو در رتبه‌بندی DxOMark جایگاه چهارم را به خود اختصاص داد. خبر ناخوشایند اینکه حتی گران‌ترین و پیشرفته‌ترین مدل آی‌فون نیز کماکان در رقابت با پرچم‌داران کمپانی‌های هواوی و شیائومی ناتوان ظاهر می‌شود. این در حالیست که اسمارت‌فون هواوی P40 پرو در جایگاه سوم رتبه‌بندی DxOMark قرار دارد و از زمان آغاز عرضه آن به بازار (و نه زمان معرفی آن) حدودا 6 ماه می‌گذرد. هواوی میت 40 پرو رتبه نخست را به خود اختصاص داده و هندست جدیدی به‌شمار می‌رود؛ اما شیائومی می 10 اولترا در رتبه دوم جای گرفته و ابدا محصول جدیدی محسوب نمی‌شود.

آی‌فون 12 پرو مکس در زمینه ثبت تصاویر، قابلیت‌های بزرگنمایی و ضبط ویدیو به‌ترتیب امتیازات 138، 68 و 113 را کسب نموده است. برای مقایسه جالب است بدانید که امتیازات کسب شده توسط آی‌فون 12 پرو در همین حوزه‌ها به‌ترتیب برابر با 135، 66 و 112 بوده است.

آی‌فون 12 پرو مکس

در ادامه به جوانب مثبت و منفی دوربین آی‌فون 12 پرو مکس اشاره خواهیم کرد. قابلیت فوکوس خودکار سریع و دقیق، نورپردازی صحیح، جزئیات بالای تصاویر در روشنایی مناسب، طیف دینامیکی گسترده در ویدیوها و سیستم تثبیت‌کنندگی موثر هنگام ضبط ویدیوها از جمله نقاط قوت دوربین به‌شمار می‌روند. با این‌حال عملکرد دوربین با معایب یا محدودیت‌هایی نیز مواجه است که از جمله آن‌ها می‌توان به محدودیت طیف دینامیکی حین ثبت تصاویر، وجود نویز در عکس‌ها خصوصا هنگام عکاسی در شرایط نوری ضعیف، رنگ‌های غیرطبیعی حین عکاسی در حالت HDR، ایجاد افکت‌های تصنعی حین ثبت عکس‌ها، ناپایداری نورپردازی حین ضبط ویدیو و ایجاد جلوه‌های مصنوعی در ویدیوها اشاره کرد.

بر این اساس به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد که آی‌فون 12 پرو مکس بهترین اسمارت‌فون دوربین‌دار جهان به‌شمار نخواهد رفت. با این‌حال DxOMark خاطرنشان می‌کند که این هندست در کلیه جوانب نسبت به گوشی نسل قبلی خود ارتقاء یافته است. ظاهرا به همین دلیل DxOMark در بررسی خود از این هندست با عنوان “بزرگ و زیبا” یاد کرده است. سنسور دوربین این هندست دارای اندازه بزرگ‌تری بوده و عکس‌های زیباتری را ثبت می‌کند. اما کماکان عملکرد دوربین قابل ارتقاء خواهد بود.


نقاط قوت:

  • فوکوس خودکار سریع و دقیق
  • نورپردازی دقیق
  • توازن مطلوب رنگ سفید در فضاهای مسقف و محیط‌هایی با سطح روشنایی محدود
  • جزئیات بالا در شرایط نوری مطلوب
  • طیف دینامیکی گسترده در ویدیوها
  • پردازش مناسب رنگ‌ها و رنگ‌آمیزی پوست در اکثر ویدیوها
  • کنترل مناسب سطح نویز در ویدیوها
  • کارآمد بودن قابلیت تثبیت‌کننده ویدیویی

نقاط ضعف

  • طیف دینامیکی متوسط
  • مشهود بودن نویز در اکثر سناریوها خصوصا فضاهایی با روشنایی پایین
  • نمایش غیرطبیعی رنگ‌ها در صحنه‌های HDR
  • کوانتیزه نمودن نه‌چندان ایده‌آل رنگ‌ها، ایجاد سایه، انحراف رنگ‌ها و جلوه‌های تصنعی حلقوی در عکس‌ها
  • نورپردازی ناپایدار در ویدیوها
  • توازن نه‌چندان مطلوب رنگ سفید هنگام ضبط ویدیو در فضاهای کم‌نور
  • ایجاد جلوه‌های تصنعی و کوانتیزه‌سازی نه‌چندان مطلوب رنگ‌ها در ویدیوها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH