هر آنچه که بایستی در رابطه با فرمت ProRAW شرکت اپل بدانید

گوشی‌های آیفون 12 پرو و پرو مکس، اولین آیفون‌هایی هستند که از فرمت ProRAW پشتیبانی می‌کنند. ProRAW را می‌توان فرمت تصویر RAW (خام) شرکت اپل دانست. در عکاسی حرفه‌ای، تصاویر RAW جهت اعمال تغییرات هر چه بیشتر بر روی تصاویر، ضروری هستند. اما این موضوع برای گوشی‌های اپل به چه معنا است؟

منظور از فرمت ProRAW چیست؟

ProRAW، فرمت تصویری RAW مختص کمپانی اپل بوده و در گوشی‌های آیفون 12 پرو، آیفون 12 پرو مکس و احتمالا سایر گوشی‌های آینده این شرکت، در دسترس قرار دارد. فرمت RAW معمولا در دوربین‌های متوسط رو به بالا موجود است. این فرمت به عکاسان اجازه می‌دهد که اطلاعات بیشتری از یک سوژه و یا صحنه را در تصاویر خود ذخیره کنند. فرمت‌هایی همانند JPEG و HEIF، اطلاعات غیرضروری تصویر را در هنگام فشار دادن کلید شاتر، حذف می‌کنند، اما فرمت‌های RAW، سعی می‌کنند که بیشترین اطلاعات را در خود جای دهند.

همان‌طور که از نامشان نیز مشخص است، چنین فایل‌هایی حاوی داده‌های خام هستند. چنین داده‌هایی توسط یک اپلیکیشن ویرایش تصویر همانند فتوشاپ و یا Apple Photos، رندر می‌شوند. با تغییر پارامترهای مشخصی، شما می‌توانید نحوه رندر شدن تصویر پس از ضبط آن توسط دوربین را تغییر دهید. فایل‌های RAW جهت ویرایش‌هایی همانند تغییر نوردهی، بسیار عالی هستند، زیرا داده‌های موجود در این‌گونه تصاویر، جزئیات زیادی در زمینه سایه و هایلایت‌ها را در خود جای می‌دهند.

می‌توان تصاویر RAW را به نگاتیو نوار فیلم‌ها تشبیه کرد. از این فرمت جهت به‌اشتراک‌گذاری تصاویر استفاده نمی‌شود، اما در عوض پس از اعمال تغییرات لازمه، می‌توان آن‌ها را به فرمت‌های با کارایی بیشتر همانند JPEG، تبدیل کرد. به همین دلیل است که فایل‌های خام معمولا توسط حرفه‌ای‌ها و عاشقان عکاسی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این‌ها همان افرادی هستند که وقت زیادی را به استفاده از ابزارهایی همانند فتوشاپ و Lightroom، اختصاص می‌دهند.

فرمت ProRAW

فرمت ProRAW شرکت اپل نیز از فرمت خام رایج “DNG.” استفاده می‌کند. این قضیه بدین معنا است که از لحاظ تئوری، تصاویر ProRAW در تمامی ویرایشگرهایی که از فایل‌های DNG. پشتیبانی می‌کنند، قابل باز شدن هستند. این قضیه در رابطه با برخی از شرکت‌های تولید کننده دوربین‌های عکاسی همانند سونی، کمی متفاوت‌تر است. چنین شرکت‌هایی از فرمت‌های اختصاصی استفاده کرده و به همین دلیل ویرایش تصاویر ضبط شده دوربین‌های آن‌ها در نرم‌افزارهای قدیمی‌تر، کمی مشکل است. اپل به کاربران پیشنهاد می‌دهد که از نرم‌افزارهایی استفاده کنند که صریحا از فرمت ProRAW پشتیبانی می‌کنند. بنابراین اگر در این زمینه ویرایش به مشکلاتی برخوردید، آنگاه شاید بهتر باشد که اپلیکیشن دیگری را امتحان کنید.

با استفاده از تمامی لنزهای موجود در گوشی‌های آیفون 12 پرو و پرو مکس، می‌توانید از فرمت ProRAW استفاده کنید. علاوه بر این، این فرمت با قابلیت‌هایی همانند SmartHDR ،Deep Fusion و حالت شب نیز سازگار است.

البته نباید فرمت ProRAW را با ProRes RAW اشتباه بگیرید. ProRes RAW یک کدک بی‌ضرر ویدیو بوده که در دوربین‌های رده بالا، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که فرمت ProRAW منحصرا فقط در زمینه تصاویر ایستا کاربرد داشته و با ویدیوها سازگاری ندارد.

این مطلب را نیز بخوانید: اینستاگرام اکنون از تصاویر با فرمت ProRAW اپل پشتیبانی می‌کند

اشکالات بالقوه موجود در عکاسی با فرمت ProRAW

بزرگ‌ترین عیب عکاسی با فرمت ProRAW در گوشی‌هایی همانند آیفون 12، مربوط به حجم فایل‌های تولیدی است. این در حالی است که فرمت‌های کم ججم همانند JPEG، جهت کاهش حجم فایل‌ها، بسیاری از داده‌ها را دور می‌اندازند. اپل اعلام می‌دارد که فایل‌های ProRAW حدود 10 الی 12 برابر حجیم‌تر از فایل‌های JPEG و یا HEIF هستند.

فایل‌های ProRAW به‌طور متوسط حدود 25 مگابایت حجم دارند. به همین ترتیب، 40 تصویر ProRAW می‌توانند حدود یک گیگابایت حافظه را اشغال کنند. اگر حافظه گوشی شما چندان زیاد نباشد، آنگاه باید به فکر مدیریت آن بیفتید. حتی اگر آیفون شما از نسخه‌های 512 گیگابایتی نیز باشد، آنگاه بازهم شاید نخواهید که تعداد فایل‌های ProRAW زیادی را به‌ مدتی نامحدود بر روی گجت خود، نگهداری کنید.

اگر هم از سرویسی همانند iCloud Photos استفاده کنید، آنگاه شاید نیاز باشد که طرح ذخیره‌سازی خود را از 50 گیگابایت به 200 گیگابایت و یا 2 ترابایت ارتقا دهید. بدین ترتیب شاید فضای کافی جهت ذخیره تصاویر باکیفیت خود را به دست آورید. شاید هم بخواهید که فایل‌های ProRAW را به حافظه‌ای دیگر منتقل کرده و فقط فایل‌های HEIF و یا JPEG را جهت به‌اشتراک‌گذاری با دیگران، بر روی گوشی خود نگهداری کنید. البته چنین کاری، نیازمند کمی تلاش دستی از جانب خودتان است.

فرمت ProRAW

هنگامی‎که قصد عکاسی در فرمت ProRAW را دارید، آنگاه فقط می‌توانید با استفاده از این فرمت، به عکس‌برداری بپردازید. این قضیه متفاوت از دوربین‌هایی است که عکاسی در دو فرمت ‌JPEG و RAW را ارائه می‌دهند. دومی بیشتر در زمانی کاربرد دارد که بخواهید تصویر JPEG را فورا به اشتراک گذاشته و سپس بعدا بر روی فرمت RAW نیز کار کنید. این در حالی است که در گوشی‌های آیفون باید تصاویر ProRAW را ویرایش کرده و سپس تصاویری با فرمت JPEG را از آن‌ها استخراج کنید.

در هنگام عکاسی در فرمت ProRAW، در حقیقت شما از پردازش‌هایی که توسط اپل بر روی تصاویر استاندارد JPEG و یا HEIF اعمال می‌شوند، چشم‌پوشی کرده‌اید. این قضیه برای عکاسان حرفه‌ای، مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند. حتی شاید در نگاه اول و بدون هیچ‌گونه ویرایشی، تصاویر ProRAW، ظاهری بدتر از تصاویر JPEG داشته باشند.

لازم به ذکر است که بگوییم تصاویر زنده (Live Photos) در کنار تصاویر ProRAW ضبط نمی‌شوند. همچنین در حالت Portrait نیز نمی‌توانید از فرمت ProRAW استفاده کنید.

در هر صورت، فرمت انتخابی شما باید تابعی از هدف شما باشد. اگر قصد به‌اشتراک‌گذاری تصاویر بر روی فیسبوک و یا اینستاگرام را دارید، آنگاه فرمت JPEG و یا HEIF برای شما مناسب است. آیا می‌خواهید که در آینده به ویرایش تصاویر پرداخته و یا اینکه آیا بهترین کیفیت جهت چاپ و سایر اهداف حرفه‌ای را نیاز دارید؟ اگر این‌طور است، پس آنگاه شاید فرمت ProRAW برای شما بهتر باشد.

این مطلب را نیز بخوانید: چگونه در آیفون خود، عکس‌های مربعی مناسب برای اینستاگرام تهیه کنیم؟

چرا باید ProRAW را انتخاب کنیم؟

موارد کمی وجود دارند که در آن‌ها شاید بخواهید فرمت ProRAW را انتخاب کنید. مثلا شاید دوربین بدون آینه و یا دوربین SLR دیجیتال که از فرمت RAW پشتیبانی کند را در اختیار نداشته باشید. بدین ترتیب آیفون 12 پرو می‌تواند شما را به دنیای تصاویر باکیفیت، وارد کند.

اما بیایید تا نگاهی به یک مثال مشخص‌تر بیندازیم. شاید در مکان تفریحی خاصی قرار داشته و بخواهید که عکسی از آن را در آینده با دیگران به اشتراک بگذارید. شاید هم بخواهید که تصویر موردنظر را در آینده ویرایش و چاپ کنید. در چنین مواردی، می‌توانید حالت RAW را انتخاب کنید.

با استفاده از فرمت ProRAW، می‌توانید مقدار فشرده‌سازی قابل مشاهده را محدود کنید. طبیعتا اگر تصاویر فشرده‌سازی نشوند، آنگاه طیف رنگ آبی گسترده‌تری در آسمان وجود خواهد داشت. همچنین در زمینه سایه و جزئیات هایلایت‌ها نیز می‌توانید به اطلاعات بیشتری دسترسی پیدا کنید.

چنین قابلیتی به شما امکان می‌دهد که هایلایت‌ها را کاهش داده و بدین ترتیب خورشید و انعکاس‌های آن را نیز کمتر کرده و در عین حال، اطلاعات رنگ‌ها را حفظ کنید. اگر اشیای موجود در تصویر، کمی تیره باشند، آنگاه می‌توانید بدون صدمه زدن به کیفیت تصویر، جزئیات بیشتری را از سایه‌ها به دست آورید. همچنین برخلاف تصاویر فشرده شده JPEG، می‌توانید بدون مختل شدن کیفیت تصویر، ویرایش‌های بیشتری را نیز اعمال کنید.

شاید مجبور شوید که جهت استاندارد کردن تصاویر خود، کار زیادی را بر روی آن‌ها انجام دهید، زیرا گوشی‌های آیفون، سایر فرمت‌ها را در زمینه‌هایی همانند تیزی، کاهش نویز و سایر موارد مرتبط با محیط، پردازش می‌کنند. در نهایت می‌توانید کنترل بیشتری بر تصویر خود داشته و نسبت به تصاویر HEIF و یا JPEG، نتیجه مطلوب‌تری را به دست آورید. از آنجایی که فعال کردن حالت ProRAW به‌سادگی صورت می‌پذیرد، پس همیشه می‌توانید که عکس‌های غیرخام را نیز جهت مقایسه، تهیه کنید.

نحوه فعال کردن حالت ProRAW در گوشی‌های آیفون

جهت استفاده از فرمت ProRAW، ابتدا باید در تنظیمات آیفون خود، این حالت را فعال کنید. به “Settings > Camera > Formats” رفته و سپس “Apple ProRAW” را فعال کنید.

به یاد داشته باشید که در حال حاضر، این ویژگی فقط در آیفون 12 پرو و پرو مکس وجود داشته و همچنین به iOS 14.3 و یا بالاتر نیز نیاز دارد. اگر یک آیفون 12 پرو داشته و این ویژگی را مشاهده نمی‌کنید، آنگاه کافی است که نرم‌افزار گوشی خود را آپدیت کنید. به احتمال زیاد، آیفون‌های عرضه شده در سال 2021 و بعد از آن نیز از این ویژگی برخوردار باشند، اما احتمالا تا چندین سال، این فرمت در انحصار مدل‌های پروی گوشی‌های آیفون خواهد بود.

فرمت ProRAW

پس از فعال کردن قابلیت ProRAW در بخش تنظیمات، اکنون باید با استفاده از صفحه اصلی، Control Center و یا سیری، اپلیکیشن Camera را اجرا کنید. در مدل‌های مورد پشتیبانی، می‌توانید کلید “RAW” را در کنار کلید Live Photos، مشاهده کنید. در هنگام غیرفعال بودن، یک خط بر روی این کلید کشیده می‌شود. جهت فعال کردن باید کلید “RAW” را لمس کرده و سپس به عکاسی بپردازید.

فرمت ProRAW

با فعال کردن این ویژگی، می‌توانید همانند روال عادی، به عکاسی بپردازید. فقط به یاد داشته باشید که جهت صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی در آینده، کلید “RAW” را غیرفعال کنید.

سایر اپلیکیشن‌هایی که می‌توانند تصاویر RAW را ضبط کنند

تا هنگام نگارش این مطلب، ProRAW تنها در آیفون 12 پرو و پرو مکس موجود است. این قابلیت به آیفون‌های قدیمی‌تر اضافه نخواهد شد، اما به احتمال زیاد، آن را در آیفون‌های آینده نیز خواهیم دید.

اگر آیفون شما از ProRAW پشتیبانی نکند، آنگاه بازهم می‌توانید از اپلیکیشن‌های سازگار، جهت انجام این کار استفاده کنید. در زمینه اپلیکیشن‌های رایگان، می‌توان به VSCO و Adobe Lightroom و در زمینه اپلیکیشن‌های پولی نیز می‌توان به Manual با قیمت 3.99 دلار، اشاره کرد. اپلیکیشن Halide نیز فریمیوم است.

شوربختانه، اپلیکیشن‌های مورد اشاره در بالا، کیفیتی همانند اپلیکیشن Camera خود آیفون را ارائه نمی‌دهند. قابلیت ProRAW نسبت به اپلیکیشن‌های مشابه، به از بین بردن نویز و بازتولید رنگ‌ها، کمک می‌کند. علاوه بر این، امکان دسترسی به ویژگی‌هایی همانند حالت شب و SmartHDR را نیز از دست خواهید داد.

ProRAW خوب است اما ضروری، خیر!

فرمت ProRAW برای بسیاری از مردم، قابلیتی انقلابی به شمار نمی‌رود. برای اپل بسیار دشوار است که کاربران را متقاعد کند که تنها به دلیل ProRAW، مدل‌های پروی آیفون را خریداری کنند. همچنین عکاسان حرفه‌ای و علاقه‌مندانی که در حال حاضر دوربین‌های حرفه‌ای بهتری را در اختیار دارند نیز به سختی به خاطر این ویژگی، گوشی آیفون خود به مدل پرو ارتقا می‌دهند. با این حال اگر گوشی شما از این ویژگی پشتیبانی کند، آنگاه این قابلیت می‌تواند جذاب باشد.

امیدواریم که در آینده و با قدرتمندتر شدن تراشه‌های شرکت اپل، فرمت ProRAW در آیفون‌های غیر پرو نیز موجود شود. یادمان نرود که قابلیت‌هایی همانند دوربین چندگانه، حالت Portrait و حتی Face ID نیز زمانی در انحصار گران‌قیمت‌ترین مدل‌های آیفون بودند، اما اکنون آن‌ها را می‌توانیم در طیف وسیع‌تری از گوشی‌های شرکت اپل، مشاهده کنیم.

3 در مورد “هر آنچه که بایستی در رابطه با فرمت ProRAW شرکت اپل بدانید”

  1. بجای اینکه حجم عکسارو کم کنن فرمتشو عوض میکنن سنگین تر شن
    اکثر کاربرا از دوربین گوشی استفاده معمولی دارن
    کسایی هم که کارشون عکاسیه دوربین عکاسی میگیرن
    اپلم الکی یه کارایی میکنه کمبود تنوع محصولاتش جبران بشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH