گلکسی نوت 21 اولترا سامسونگ احتمالا با ماژول دوربین پنج‌گانه عرضه خواهد شد

روز گذشته کمپانی سامسونگ از تراشه جدید اگزینوس 2100 خود رونمایی کرد. بدین‌ترتیب اکنون چشم‌انداز بسیار بهتری از پرچم‌داران سال 2021 کمپانی پیش روی کاربران قرار گرفته است. سری گلکسی نوت 21 نیز در این طیف جای گرفته و برخلاف برخی شایعات مطرح شده پیرامون تصمیم سامسونگ این هندست‌ها احتمالا در اواخر فصل تابستان عرضه خواهند شد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اسمارت‌فون گلکسی S21 اولترا در اواخر هفته جاری معرفی خواهد شد؛ اما ظاهرا این هندست فاقد سیستم دوربین پنج‌گانه خواهد بود. در واقع به‌نظر می‌رسد که این فناوری مراحل آماده‌سازی خود جهت عرضه با گلکسی نوت 21 اولترا را پشت سر می‌گذارد. در غیر این‌صورت واحد Samsung LSI برای پیاده‌سازی قابلیت پشتیبانی از 6 دوربین در تراشه اگزینوس 2100 این چنین به زحمت نمی‌افتاد (یکی از 6 دوربین از نوع سلفی خواهد بود). این قابلیت دقیقا همان چیزی است که سامسونگ با معرفی تراشه موبایلی جدید خود از آن رونمایی کرد. تراشه اگزینوس 2100 از قابلیت کنترل 6 دوربین موبایلی به‌صورت همزمان برخوردار است.

آیا گلکسی نوت 21 به بهترین اسمارت‌فون جهت عکاسی تبدیل خواهد شد؟

با توجه به رویه حاکم بر محصولات چند نسل گذشته به‌نظر می‌رسد که برابری تعداد دوربین‌های پشتی در اسمارت‌فون پایین‌رده گلکسی نوت 21 (با فرض موجودیت این هندست)و همتای گران‌قیمت‌تر آن سناریویی دور از انتظار خواهد بود. احتمال به‌کارگیری پیکره‌بندی یکسان دوربین در اسمارت‌فون‌های گلکسی نوت 21 و گلکسی نوت 21 اولترا نیز حتی به‌مراتب ضعیف‌تر است. شایان به ذکر است که پیکره‌بندی دوربین مورد استفاده در سری گلکسی S21 احتمالا معیار دقیقی برای اعلام دقیق لنزها و سنسورهای دوربین در نظر گرفته شده برای اسمارت‌فون‌های نسل آینده سری گلکسی نوت به‌شمار نخواهد رفت.

چنین سناریویی در سال گذشته نیز مشاهده شد. در آن زمان سامسونگ در پرچم‌دار برتر سری S خود از قابلیت زوم 100 برابری بهره گرفت؛ در حالی‌که پرچم‌داران سری گلکسی نوت فاقد چنین قابلیتی بودند. گزارشات اخیر نشان می‌دهند که یکی از 5 دوربین قابل رویت در قسمت پشتی گلکسی نوت 21 اولترا احتمالا تداعی‌گر به‌کارگیری مجدد حسگرهای TOF پیشرفته توسط سامسونگ است.

البته بایستی به این نکته اشاره کرد که پیکره‌بندی دوربین پنج‌گانه احتمالی کماکان با محدودیت‌های عملکردی دست‌به‌گریبان خواهد بود. سامسونگ نیز در رویداد مجازی روز گذشته خود تائید کرد که تراشه اگزینوس 2100 تنها از قابلیت کار کردن همزمان با 4 دوربین برخوردار خواهد بود. با توجه به قابلیت‌های احتمالی حسگر TOF، گلگسی نوت 21 اولترا می‌تواند از 2 لنز تله‌فوتو با فواصل کانونی متفاوت بهره‌برداری نماید. ترکیب لنزهای زوم و سوپرزوم نه‌تنها قابلیت عکس‌برداری اسمارت‌فون را به حداکثر میزان ممکن خواهد رساند؛ بلکه با گزارشات مخابره شده پیرامون فناوری‌های مورد استفاده در اسمارت‌فون گلکسی S21 اولترا نیز مطابقت دارد.

از جنبه وضوح تصویر نیز تراشه اگزینوس 2100 از تصاویری با حداکثر رزولوشن 200 مگاپیکسل پشتیبانی خواهد کرد. این موضوع لزوما بدان معنا نیست که گلکسی نوت 21 اولترا امکان ثبت عکس‌های 200 مگاپیکسلی را فراهم می‌کند؛ اما یقینا برای فناوری زوم هیبریدی سامسونگ خبر خوشایندی به‌شمار می‌رود. از این گذشته هنگامی که پردازنده سیگنال تصویری گوشی با 200 میلیون پیکسل کار می‌کند؛ اجرای برش دیجیتالی نیز بسیار آسان‌تر خواهد شد. با این‌حال افزایش تعداد پیکسل‌ها به‌طور ناخواسته عملکرد اسمارت‌فون در شرایط نوری ضعیف را تحت تاثیر قرار خواهد داد. خبر خوشایند این‌که بهینه‌سازی‌های اعمال شده در زمینه پردازش عصبی تراشه اگزینوس 2100 احتمالا تبعات منفی ناشی از این پدیده را کاهش می‌دهد؛ خصوصا اگر شایعات اخیر پیرامون همکاری جدید میان شرکت‌های سامسونگ و گوگل به مقوله پردازش تصاویر با استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی مرتبط باشند.

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر سامسونگ در زمینه تصویربرداری موبایلی طی سالیان گذشته نقش بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری در این حوزه به سختی قابل انکار است. صرفنظر از این موضوع علاقه‌مندان به عکاسی موبایلی بی‌صبرانه منتظر فرا رسیدن تابستان سال 2021 هستند؛ چرا که گلکسی نوت 21 اولترا نیز حقیقتا به‌دنبال تحقق رویای ویراستاران حرفه‌ای تصاویر است.

3 در مورد “گلکسی نوت 21 اولترا سامسونگ احتمالا با ماژول دوربین پنج‌گانه عرضه خواهد شد”

  1. سامسونگ فقط صفحه نمایش خوبی داره
    از لحاظ سخت افزاری آنر و شیاومی حرف اولو میزنن
    و دوربین اپل بهتر از همشونه

    7
    2
  2. 5 تا دوربین دیگه باید پشه رو توی حرکت ثبت کنه
    ولی در عمل اینطور نیست
    اینا فقط تبلیغاتیه

    4
    2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH