آیا رژیم غذایی وگان سالم‌تر است؟

گرچه دلایل زیادی وجود دارد که فردی گیاهخواری را انتخاب کند، اما سلامتی اغلب به عنوان انگیزه‌ای محبوب مطرح می‌شود. اما اگرچه معمولاً در رسانه‌ها از رژیم‌های غذایی وگان به عنوان رژیم سالم‌تر یاد می‌شود، اما تحقیقات علمی همیشه این مسئله را نشان نمی‌دهد.

در حالی که برخی تحقیقات نشان داده است که رژیم‌های گیاهی دارای اثرات مثبتی بر سلامتی هستند، از جمله خطر کمتری در بیماری‌های قلبی، دیابت و بیماری‌های روده، مطالعه اخیر ما همچنین نشان داد که احتمال شکستگی استخوان گیاهخواران بیشتر است و گیاهخواران در مجموع ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی باشند.

مجموعه‌ای از شواهد درباره سالم بودن یا عدم سالم بودن رژیم غذایی وگان گفته شده است، اما چرا نتیجه شواهد اینقدر مبهم بوده است؟ در ادامه این مطلب با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

1.مطالعات کم در مورد وگان‌ها

اگرچه تعداد گیاهخواران در سراسر جهان در حال افزایش است، این گروه هنوز فقط اقلیت کمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. برای درک واقعی تأثیرات رژیم‌های غذایی وگان، باید اطلاعات تعداد زیادی از گیاهخواران را جمع آوری کرده و آنها را برای مدت طولانی کنترل کنیم تا ببینیم آیا در مقایسه با گوشت‌خواران به بیماری‌های مختلفی مبتلا می‌شوند یا خیر.

در حال حاضر، دو مطالعه بزرگ که چندین پیامد عمده بهداشتی (مانند سرطان) را در گیاهخواران ردیابی می‌کنند عبارتند از Adventist Health Study 2 (که شامل داده‌های حدود 5550 فرد با رژیم غذایی وگان است) و مطالعه EPIC-Oxford Study (که شامل داده‌های حدود 2600 وگان است). در مقابل، برخی از مطالعات شامل بیش از 400000 گوشت‌خوار هستند.

در کشورهای مختلف، رژیم‌های وگان در حال محبوب شدن است.

با توجه به اینکه مطالعات داده‌های طولانی‌مدتی در مورد گیاهخواران دارند، این امر ردیابی تأثیر رژیم‌های وگان بر سلامتی را دشوار می‌کند. با توجه به اینکه اکثر بیماری‌ها فقط نسبت متوسطی از جمعیت را تحت تأثیر قرار می‌دهند، حتی دشوارتر می‌شود (مانند سرطان پستان، که فقط 48 نفر از هر 100000 زن در سال در جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد). بدون شروع اطلاعات در مورد گیاهخواران، محققان دقیقاً نمی‌دانند که این گروه چگونه ممکن است تحت تأثیر برخی بیماری‌ها قرار بگیرند و آیا کم و بیش در معرض ابتلا به آنها هستند. تعداد فعلی وگان‌های ثبت نام شده در مطالعات هنوز خیلی کم است تا چگونگی تاثیر این رژیم‌ها در طولانی مدت بر بسیاری از نتایج سلامتی را ببینیم. برای بررسی اینکه چگونه این رژیم واقعا بر سلامتی طولانی‌مدت تأثیر می‌گذارد، نیاز به افزودن گیاهان وگان بیشتر در تحقیقات آینده است.

به این مطلب نیز توجه کنید:

خواب، رژیم غذایی سالم یا ورزش؟ کدام یک بیشتر روی سلامت روان تاثیر دارد؟!

2. همه رژیم‌های وگان برابر نیستند

رژیم‌های غذایی وگان با حذف محصولات حیوانی تعریف می‌شوند. اما نوع رژیم وگانی که فرد دنبال می‌کند، از نظر اینکه در واقع چه غذایی می‌خورند، تفاوت اساسی دارد.

به عنوان مثال، یک رژیم غذایی وگان می‌تواند با مقادیر زیادی سبزیجات و میوه‌جات، لوبیا و پالس برای پروتئین اضافی و مغزها و دانه‌ها برای چربی‌های سالم بسیار مغذی باشد. برای سایرین ممکن است فقط حاوی ماکارونی سفید، سس گوجه فرنگی و نان به همراه مارگارین باشد. این تفاوت‌ها ممکن است بر کیفیت رژیم غذایی (مانند مصرف محتوای بالاتر چربی اشباع شده) تأثیر بگذارد، که می‌تواند پیامدهای مختلف سلامتی داشته باشد. مطالعات بزرگ جدید نیاز به بررسی کیفیت تغذیه رژیم‌های مختلف وگان و تأثیرات احتمالی آن بر سلامتی دارند.

3. مکمل‌ها و غذاهای غنی‌شده

در حالی که رژیم‌های وگان را دنبال می‌کنید، برای جلوگیری از کمبودهای تغذیه‌ای، مصرف مکمل با ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن یا ویتامین (B12)  توصیه شده است. این را می‌توان از طریق یک قرص روزانه یا غذاهای غنی شده به دست آورد.

غنی‌سازی می‌تواند با توجه به محصول یا مارک متفاوت باشد، با گذشت زمان تغییر کند و مقررات، در صورت وجود داشتن، در مناطق مختلف جهان متفاوت است. به عنوان مثال، کلسیم به برخی شیرها اضافه می‌شود، اما نه همه مارک‌های شیر گیاهی. مکمل‌ها همچنین می‌توانند از نظر نوع، مارک، مقدار مصرف و میزان مصرف منظم آنها متفاوت باشد.

مکمل رژیم‌های غذایی با برخی مواد مغذی ممکن است خطر برخی از شرایط سلامتی مرتبط با مواد مغذی مانند کم خونی فقر آهن را کاهش دهد. اما اینکه چگونه استفاده از مکمل بر سایر نتایج سلامتی تأثیر می‌گذارد، تا حد زیادی ناشناخته است و مطالعات کمی در مورد مصرف مکمل‌های گیاهخواران پیگیری شده‌اند.

همه محصولات گیاهی در رژیم غذایی وگان‌ها غنی‌شده نیستند.

در حالی که استفاده از مکمل توسط هر کس (وگان و غیر وگان) می‌تواند مطالعات تغذیه‌ای را تحت تأثیر قرار دهد، تأثیر در برخی از نتایج سلامتی در افرادی که مصرف ناکافی دارند در مقایسه با افرادی که حداقل آستانه را دارند، افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که دانستن اینکه چگونه مکمل‌ها یا خوردن غذاهای غنی شده بر نتایج سلامتی تأثیر می‌گذارد هنگام تلاش برای درک اثرات سلامتی رژیم‌های وگان مهم است.

4. گزینه‌های جدید گیاهی

بیشتر مطالعات منتشر شده در حال حاضر در مورد رژیم‌های غذایی وگان و سلامتی قدیمی‌تر از بسیاری از محصولات گیاهی است که به طور فزاینده‌ای در میان گیاهخواران محبوب شده است و از آنجا که بسیاری از این محصولات گیاهی نسبتاً جدید هستند، هیچ اطلاعاتی در مورد کیفیت تغذیه‌ای آنها، میزان مصرف آنها توسط گیاهخواران و چگونگی تأثیر این محصولات گیاهی بر سلامتی طولانی مدت وجود ندارد.

5. خطر فردی در برابر جمعیت

آنچه در مورد تأثیر رژیم غذایی بر سلامتی می‌دانیم غالباً از مطالعات گسترده اپیدمیولوژیک ناشی می‌شود. در این مطالعات، محققان خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را در گروه‌هایی از افراد با عادات غذایی مختلف مقایسه می‌کنند؛ به عنوان مثال، افرادی که رژیم‌های گیاهی مصرف می‌کنند با کسانی که این رژیم‌ها را ندارند. این بدان معنی است که یافته‌های مطالعات موجود فقط می‌تواند خطرات سلامتی را برای گروه‌هایی از مردم آگاه سازد.

به عنوان مثال، در مطالعه اخیر ما دریافتیم که وگان‌ها (به عنوان یک گروه) 2.3 برابر بیشتر از گوشت خواران خطر شکستگی مفصل ران دارند. با این حال، این بدان معنا نیست که در صورت وگان بودن، فردی 2.3 برابر بیشتر دچار شکستگی مفصل ران می‌شود. عوامل خطر مختلف (مانند ژنتیک یا سبک زندگی) در سلامت کلی فرد و خطر بیماری نقش دارد. همچنین نمی‌توان یک فرد را با خود مقایسه کرد؛ بنابراین یافته‌های هر مطالعه اپیدمیولوژیک از یک گروه در مورد افراد خاصی صدق نمی‌کند.

برای دریافت پاسخ‌های قطعی در مورد تأثیرات کلی سلامتی رژیم‌های غذایی گیاهخواران کوتاه مدت و بلند مدت (از جمله انواع رژیم‌های امروزی)، ما به اطلاعات بیشتری نیاز خواهیم داشت. این مسئله به معنای جمع‌آوری داده‌ها در افرادی است که انواع مختلف رژیم‌های وگان، در کشورهای مختلف را دنبال می‌کنند و آنها را نیز همچنین برای مدت طولانی ردیابی می‌کنند.

3 در مورد “آیا رژیم غذایی وگان سالم‌تر است؟”

  1. زندگی سالم ترکیبی از گیاه خواری و گوشت خواری رو میطلبه
    تا زمانی که سن رشد تموم نشده باید گوشت هم مصرف کرد و بعدش میشه با رژیم کامل و دقیقی گیاه خوار شد

  2. انسان ذاتا موجودی گیاه خوار و میوه خوار بوده
    گوشت خواری مسیر اشتباهی در تکاملشه
    میشه ترکش کرد و زندگی سالم تری داشت

  3. گیاه خواری نمیتونه نیازهای بدن رو تامین کنه
    گوشت و چربی و پروتئین حیوانی واسه رشد ضروریه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH