مروری بر اخبار جنجالی هفته: از ممنوع شدن معامله ارز دیجیتال تا دعوا بر سر رایگان بودن اینترنت شاد

با رسیدن به روز پایانی هفته، قصد داریم تا مروری بر اخبار مهم، جنجالی و پربازدید داخلی طی هفته گذشته داشته باشیم. در هفته گذشته اخبار مربوط به ممنوعیت خرید و فروش ارز دیجیتال از طرف بانک مرکزی و شاپرک، دریافت مالیات از اینفلوئنسرها و دعوای مجلس و وزیر ارتباطات رایگان بودن شبکه شاد در سال آینده جزو پر بازدیدترین اخبار بودند.

در ادامه اخبار پربازدید و جنجالی هفته را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر روی هر یک، می‌توانید متن کامل خبر را بخوانید:

با ابلاغیه شاپرک، خدمات درگاه‌های پرداختی برای معاملات ارزهای دیجیتال ممنوع است + تصویر ابلاغیه

بر اساس ابلاغیه جدید شاپرک، هرگونه خدمات الکترونیکی مربوط به خرید رمزارزها ممنوع است، شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) با ارسال یک ابلاغیه به شرکت‌های پرداخت یاری مانند زرین‌پال، پی‌پینک، جیبیت، زیبال و…، اعلام کرد که باید خدمات پرداخت الکترونیک به پذیرندگان پشتیبانی شده که کالا یا خدمات مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران و الزامات و قوانین بانک مرکزی ج.ا.ا ارائه می‌نمایند قطع شود و مراتب کار را به شاپرک اطلاع رسانی کنند.


رئیس کل بانک مرکزی: مبادله هر نوع رمزارز ممنوع است!

محمدرضا مانی یکتا، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیئت دولت در سال 98، مبادله ارزهای دیجیتال در کشور ممنوع است. دستورالعمل استخراج کنندگان رسمی رمزارزها و صرافی‌های مجاز این هفته به بانک مرکزی نهایی شده و نام صرافی‌های مجاز در اختیار استخراج کنندگان رسمی ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرد.


فاش شدن جزئیات قانون دریافت مالیات از اینفلوئنسرهای اینستاگرام

در هفته گذشته قانون دریافت مالیات از اینفلوئنسرهای فضای مجازی در مجلس تصویب شد، بر اساس این قانون تمام صفحه‌ها و کانال‌های فعال در رسانه‌های کاربر محور با دنبال کننده بیش از 500 هزار نفر مکلف به پرداخت مالیات از محل درآمد تبلیغات در صفحه یا کانال خود هستند. درآمد اصلی فعالان فضای مجازی از طریق تبلیغات در پیج یا کانال تامین می‌شود و بر اساس میزان دنبال‌کنندگان، هزینه این تبلیغات در درآمد پیج یا کانال نیز تعیین می‌شود.


۷۰ درصد از حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی به صدا و سیما اختصاص می‌یابد!

چندی پیش بود که خبر افزایش درآمد ساترا، سازمان وابسته به صدا و سیما از طریق افزایش مالیات اپراتورها اعلام شد، حال بر اساس مصوبه جدید نمایندگان مجلس، 70 درصد درآمد حاصله از تبلیغات پخش مسابقات ورزشی به صدا و سیما اختصاص پیدا می‌کند تا درآمد این سازمان باز هم افزایش پیدا کند. در جلسه علنی روز دوازدهم اسفند در مجلس، نمایندگان با تبصره 9 ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند، بر همین اساس درآمد حاصل از تبلیغات پخش مسابقات ورزشی به حساب مشترک وزارت ورزش و صدا و سیما در خزانه داری واریز خواهد شد. 30 درصد این درآمد به وزارت ورزش و جوانان و 70 درصد آن به صدا و سیما تعلق می‌گیرد.


انتشار کلیپ خواننده غیرمجاز در رسانه‌های صوت و تصویر غیرمجاز است

پس از انتشار دموی موزیک ویدیو یک خواننده غیر مجاز و حضور یک بازیگر غیرمجاز در این ویدیو، نگرانی‌های بسیاری از طرف خانواده‌ها و والدین برای حفاظت و صیانت از حقوق کودکان به وجود آمده است، در همین راستا ساترا، با استناد به مقررات محتوایی و نقض صریح دستورالعمل حفاظت از کودکان در فضای مجازی، از روز 12 اسفند، با انتشار ابلاغیه‌ای انتشار این کلیپ را به هر نحو در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ممنوع اعلام کرد.


اطلاعیه مرکز ملی فضای مجازی در خصوص سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال: مردم احتیاط کنند!

پس از رونق گرفتن بازار رمزارزها در ایران و تمایل بخش عمده‌ای از مردم به سرمایه‌گذاری در این بازار، روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی اطلاعیه‌ای در این خصوص منتشر کرد. در این اطلاعیه به عدم وجود قانون و سازوکاری شفاف در حوزه ارزهای دیجیتال اشاره شده و وجود عوامل و بازیگران ناشناخته در این بازار، امکانی بزرگ برای تبلیغات دروغین و کلاهبرداری به این روش اعلام شده است. به این ترتیب به همه افرادی که قصد سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال دارند توصیه شده تا شرط احتیاط را رعایت کنند تا با تجربه تلخ کلاهبرداری شرکت‌ها هرمی در گذشته مواجه نشویم.


از سال آینده نسخه‌های پزشکی الکترونیکی می‌شوند

رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در نشست خبری اعلام نتایج دور ششم ارزیابی دولت الکترونیک با اشاره به نحوه ارزیابی سامانه خدمات الکترونیکی دستگاه‌ها اعلام کرد: سامانه‌ها در 23 پروژه ارزیابی می‌شوند، حدود 45 روز پیش سازمان فناوری اطلاعات، سازمان اداری استخدامی و برنامه بودجه این ارزیابی را انجام دادند.


پرداخت آنلاین خسارت بیمه ظرف 24 ساعت؛ خدمت جدیدی از بیمیتو

در هفته پیش کنفرانس خبری آنلاین بیمیتو با اهالی رسانه برگزار شد. در این کنفرانس با حضور حامد ولی‌پوری مدیر عامل، تیم لطیف رئیس هیات مدیره و ارس اناری عضو هیات مدیره بیمیتو، خدمت پرداخت آنلاین خسارت توسط بیمیتو رونمایی شد.


با رفع ابهام نمایندگان مجلس، اینترنت شاد رایگان باقی می‌ماند

با رفع ابهام از تبصره 18 لایحه بودجه 1400، تعرفه ترافیک پیام‌رسان شاد در سال آینده رایگان خواهد ماند. در روز شنبه نمایندگان مجلس تصویب کردند که تعرفه پیام‌رسان‌های داخلی 20 درصد پیام‌رسان‌های خارجی باشد، مجتبی رضا‌خواه، نماینده مجلس این مصوبه را با نام اینترنت بسیار ارزان معرفی کرد.


پونیشا به دنبال ارتباط نیروی کار داخلی با بازار کار خارج از کشور به واسطه کریپتوکارنسی‌ها

نیما نور محمدی، بنیان‌گذار و رئیس هیئت مدیره پونیشا در یک کنفرانس خبری آنلاین به پرسش خبرنگاران در مورد پونیشا، سرمایه‌گذاری بر روی این پلتفرم و برنامه‌ها و اهداف مدیران پونیشا در مورد آینده این پلتفرم پاسخ داد.


تصویب نرخ ترافیک اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی / اینترنت شاد دیگر رایگان نیست!

در هتفه گذشته در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 1400، با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی نرخ تعرفه اینترنت برای پیام‌رسان‌های داخلی 20 درصد قیمت تعرفه پیام‌رسان‌های خارجی خواهد بود. پیشنهاد این مصوبه توسط جعفر قادری، نماینده مردم شهر شیراز مطرح شد و بر اساس آن تعرفه پیام‌رسان‌های ایرانی باید 20 درصد پیام‌رسان‌های خارجی باشد.


وزیر ارتباطات: فیلترینگ تلگرام مانع رشد پیام‌رسان‌های بومی شد!

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در گفت‌و‌گو با ایرنا اعلام کرد: فیلترینگ تلگرام موجب شد تا رشد پیام‌رسان‌های داخلی متوقف شود. بر اساس آمارهایی که ایرنا منتشر کرده، پیام‌رسان‌های بومی در زمان آغاز فعالیت خود توانستند 1.5 میلیون کاربر را جذب کنند، پس از گذشت حدود یک سال، تعداد کاربران پیام‌رسان‌های بومی به 15 میلیون رسید، در همان زمان بود که با دستور قضایی تلگرام فیلتر شد.


پاسخ مخابرات به جهرمی: چرا تا سه ماه پیش از مخابرات انتقاد نمی‌کردید؟

پس از انتقادهای دوباره محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به مخابرات در افتتاحیه نمایشگاه تلکام 99، این بار شرکت مخابرات با لحنی متفاوت جواب وزیر را داد. پس از انتقاد وزیر ارتباطات به مخابرات و متهم کردن این شرکت به انحصار طلبی، شرکت مخابرات بیانیه‌ای در سایت رسمی خود منتشر کرد و نسبت به سخنان اخیر وزیر ارتباطات واکنش نشان داد.


به برنامه تی ‌وی ‌تاک با حضور علی کریمی مجوز پخش داده نشد!

با اعلام رسمی صفحه تی‌ وی ‌تاک ، برنامه گفت و گو محور با علی کریمی که پیرامون حضور وی در انتخابات فدراسیون فوتبال ضبط شده بود، مجوز انتشار پیدا نکرد و به صورت رسمی از فیلیمو منتشر نخواهد شد. تی ‌وی ‌تاک یک برنامه گفت‌و‌گو محور است که علی‌ کریمی بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال و کاندیدای انتخابات فدراسیون فوتبال مهمان اولین قسمت آن است، این برنامه قرار بود در هفته گذشته از فیلیمو پخش شود و طبق اعلام صفحه رسمی تی‌وی‌تاک در اینستاگرام، مجوزهای لازم برای انتشار این برنامه صادر نشد.


از سال آینده تبلت، ساعت هوشمند و مودم‌ها رجیستری می‌شوند

با مصوبه جدید کمسیون تلفیق بودجه 1400 مجلس شورای اسلامی، از سال آینده به غیر از تلفن‌های همراه، تمامی تبلت‌های وارد شده، ساعت‌های هوشمند بارکد خوان و مبدل ارتباطات ثابت به سیار (مودم‌ها) وارداتی، باید رجیستری شوند. طبق قانون، رجیستری تبلت‌های سیم‌کارت‌خور باید از سال 97 آغاز می‌شد اما این اتفاق تاکنون به تعویق افتاده بود، با مصوبه هفته گذشته مجلس، به نظر می‌رسد عظم جدی برای اجرایی شدن این قانون وجود دارد. حال باید دید این قانون در افزایش قیمت ورودی تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمند و مودم‌های سیم‌کارت‌خور تاثیر می‌گذارد یا خیر.


دانشجویان تا پایان امروز فرصت دارند بسته هدیه 60 گیگابایت اینترنت را دریافت کنند

دانشجویان و طلاب تنها تا پایان امروز فرصت دارند تا نسبت به دریافت بسته اینترنت هدیه 60 گیگابایتی اقدام کنند، سامانه دریافت اطلاعات دانشجویان برای دریافت بسته هدیه 60 گیگابایت اینترنت رایگان تنها تا ساعت 12 امشب در دسترس خواهد بود، وزارت ارتباطات پیش‌تر تاکید کرده بود که این فرصت قابل تمدید نیست. بنابراین دانشجویان و طلاب تا پایان امروز فرصت دارند تا نسبت به ثبت نام در سامانه ictgifts.ir و وارد کردن اطلاعات خود اقدام کنند.

2 در مورد “مروری بر اخبار جنجالی هفته: از ممنوع شدن معامله ارز دیجیتال تا دعوا بر سر رایگان بودن اینترنت شاد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH