آشنایی با انواع ارزهای دیجیتال

جهان روزبه ‌روز در حال تغییر است و بخش عمده از این تغییر و تحولات بر دوش دنیای دیجیتال سنگینی می‌ کند. در خلال این تغییرات ارزهای دیجیتال رنگ و بوی تازه‌ ای را بر خود گرفتند و تاکنون انواع گوناگونی از ارزهای دیجیتال معرفی شده اند.

ارزهای دیجیتال روش های نوین پرداخت در آینده‌ای نه چندان دور هستند. از آنجایی که بسیاری از کشورها ارزهای دیجیتال را به عنوان شیوه پرداخت قبول می کنند، آشنایی با انواع ارزهای دیجیتال و شناخت پیدا کردن از نحوه عملکرد آنها مهم و حائز اهمیت است. در ادامه این مطلب شما را با انواع ارزها دیجیتال و نحوه کارکرد آنها آشنا خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال چیست؟

در وهله‌‌ اول باید با مفهوم ارز دیجیتال آشنا شویم. ارز دیجیتال به ارزی گفته می شود که می توان به صورت دیجیتال به آن دسترسی پیدا کرد. امروزه همه چیز در حال تبدیل شدن به شکل الکترونیکی و دیجیتالی است بطوریکه می توان به بانکداری الکترونیکی، آموزش های مجازی، کیف پول الکترونیکی  و دیگر موارد اشاره نمود. ارزهای دیجیتال نیز همانند پول های فیزیکی از خصوصیات ذاتی ویژه ای برخوردار هستند و امکان انجام مبادلات فوری را امکان پذیر می کنند. همین موضوع باعث می شود تا از محبوبیت فراوانی برخوردار باشند و از سوی جوامع بین المللی گوناکونی حمایت بشوند.

  1. اتریوم (Ethereum)

اتریم یک پلت فرم نرم افزاری غیرمتمرکز است که امکان انجام معاملات هوشمند را بدون هیچ گونه تقلب و یا دخالت شخص سوم فراهم می کند. هدف اتریم ایجاد مجموعه ای غیر متمرکز از خدمات مالی است تا هر شخصی در هر کجای دنیا بتواند به آن دسترسی داشته باشد. این موضوع برای بسیاری از کشورها می تواند جذاب و بطور قابل توجهی کاربردی باشد، زیرا کلیه افراد می توانند با به حساب های بانکی، وام، بیمه و یا انواع دیگر از خدمات مالی دسترسی داشته باشند.

پلت فرم اتریم، ماشین مجازی اتریم  (EVM)را ارائه می دهد که نوعی ماشین مجازی غیر متمرکز بوده و معاملات نظیر به نظیر (peer-to-peer) را با استفاده از رمز ارز “اتر” اجرا می کند. از این رو با اتریم می توانید به راحتی با هر شخصی معامله کنید. یعنی می توان تنها با مراجعه به یک صرافی ارز دیجیتال پرداخت های خود را به راحتی و در امنیت کامل این ارز دیجیتال را خرید و فروش کرد.

  1. لایت‌کوین (Litecoin)

لایت‌کوین یک ارز دیجیتال نظیر به نظیر (peer-to-peer) بوده که تحت مجوز MIT / X11 ارائه شده است. لایت‌کوین در سال 2011 راه اندازی شد و جزو اولین ارزهای دیجیتالی بود که پس از بیت کوین معرفی شد و اغلب به آن “بیت کوین نقره‌ای” نیز گفته می شود. این ارز دیجیتال توسط چارلی لی، دانش آموخته‌ی دانشگاه MIT و مهندس سابق گوگل ایجاد شد. لایت‌کوین مبتنی بر یک شبکه پرداخت جهانی متن باز است که توسط هیچ سازمان یا مرجع مرکزی کنترل نمی شود و تنها از اسکریپت به عنوان ثبت اطلاعات استفاده می کند که می توان حتی با کمک CPU های رده متوسط نیز رمزگشایی شود. اگرچه این ارز دیجیتال تا حدودی شبیه به بیت کوین می باشد و از نظر فنی نیز تقریباً با آن یکسان است، اما سرعت انجام معاملات و تراکنشات در این ارز دیجیتال نسبت به بیت کوین بطور قابل توجهی سریع تر است.

  1. ریپل (Ripple)

ریپل یک شبکه‌ی پرداخت آزاد است که به عنوان سیستم پرداخت توزیع شده، امکان انجام معاملات مالی را آسان تر می کند. اساساً ریپل زنجیره بلوکی (Blockchain) است که به گونه ای طراحی شده تا بانک ها بتوانند نقل و انتقلات پولی و تراکنشات را به طور سریع تری انجام دهند. به ریپل کوین بانکی نیز گفته می شود زیرا در حال حاضر بین بانک های بین المللی قراردادهای متنوعی برای سرمایه گذاری در این ارز دیجیتال در حال انجام است.

ریپل بیش از آنکه با رمز ارز XRP شناخته شود، پروتکل پرداخت دیجیتالی است که امکان انجام معاملات هوشمند را ممکن می سازد. به همین دلیل سیستم ریپل این اجازه را می دهد تا پول را بتوان به هر شکلی منتقل نمود، فارغ از اینکه دلار باشد یا بیت کوین (و یا سایر ارزها). از طرفی قابلیت خارق العاده آن موجب می شود تا 1500 تراکنش در ثانیه به وقوع بیانجامد که در نوع خود بی نظیر است.

  1. کاردانو (ADA)

کاردانو یک ارز دیجیتال رمزنگاری شده‌ مبتنی بر الگوریتم گواه بر سهام (Proof of stake) می باشد که از سوی گروهی از مهندسان، ریاضیدانان و کارشناسان رمزنگاری ایجاد شد. پروژه کاردانو بطور رسمی توسط چارلز هوسکینسون، یکی از پنج عضو بنیانگذار اولیه اتریم، آغاز شد.

تیم پشتیبان کاردانو بلاک‌چین خود را با انجام تست های گسترده و تحقیقات گوناگون جهت ارزیابی پایداری و توسعه پذیری آن ایجاد کرده اند. همچنین محققان و افرادی که در این پروژه همکاری داشتند بیش از 90 مقاله در مورد فناوری بلاکچین این ارز دیجیتال نوشته اند که طیف وسیعی از موضوعات را در بر می گیرد که می توان با مراجعه به آن ها از اطلاعات جامع و کاملی بهره مند شد.

برای ارز دیجیتال کاردانو می توان آینده ی بسیار خوبی را پیش بینی نمود زیرا علاوه بر دارا بودن موقعیت مناسب، سهم وسیعی از بازار را در آینده ای نه چندان دور از آن خود خواهد نمود. گاهاً از کاردانو به عنوان اصلی ترین رقیب اتریم نیز یاد می شود زیرا زنجیره بلوک آن در مقایسه با اتریم دارای قابلیت های بیشتری است.

با این وجود، کاردانو هنوز در مراحل اولیه است و هنوز راه زیادی در پیش دارد. این در حالی است که اتریم بطور رسمی وارد بازار شده و از سوی بسیاری از جوامع و سرمایه گذاران به خوبی حمایت می شود. کاردانو با ایجاد خدمات مالی غیرمتمرکز مشابه اتریم و همچنین ارائه راهکارهایی مبتنی بر زنجیره بلوکی از بروز تقلب، کلاهبرداری در سرویس های مالی یا تراکنشات پولی جلوگیری می کند. امروزه رمرز ارز کاردانو با نام ADA به قیمت 0.31 دلار در بازار معامله می شود.

  1. پلکادات (DOT)

پلکادات دیگر ارز دیجیتال رمزنگاری شده‌ مبتنی بر الگوریتم گواه بر سهام (Proof of stake) است و هدف آن ایجاد ارتباط بین سایر زنجیره های بلوکی می باشد. پروتکل آن برای اتصال بلاکچین های مجاز و غیرمجاز طراحی شده تا به سیستم ها اجازه دهد در یک بستر مشترک و یکپارچه با یکدیگر کار کنند.

پلکادات توسط گاوین وود، یکی از بنیانگذاران اصلی پروژه اتریم ایجاد شد و کامپوننت اصلی آن امکان ارتباط بین شبکه های مختلف را فراهم می کند تا امکان ایجاد بلاکچین های موازی با توکن های خاص را برای موارد خاص مقدور سازد.

سیستم پلکادات بر خلاف اتریم این امکان را به توسعه دهندگان می دهد تا به جای ایجاد برنامه های غیرمتمرکز، بلاکچین خود را ایجاد نمایند و از سرویس امنیتی بلاکچین پلکادات نیز استفاده کنند. این در حالی است که با اتریم، توسعه دهندگان می توانند بلاکچین های جدید ایجاد کنند اما باید اقدامات امنیتی را بطور مستقل ایجاد نمایند و پروژه های جدید و کوچکتر را به صورت باز قرار دهند. زیرا هرچه زنجیره بلوک بزرگتر باشد، از امنیت بیشتری نیز برخوردار خواهد بود. این قابلیت در سیستم پلکادات به عنوان “امنیت مشترک” شناخته می شود.

  1. بیت‌کوین کش (BCH)

بیت‌کوین کش جایگاه مهمی در تاریخ ارزهای دیجیتال دارد زیرا یکی از قدیمی ترین و موفق ترین هارد فورک های بیت کوین اصلی است. در دنیای ارزهای رمزنگاری شده، یک فورک در نتیجه بحث و مجادله بین توسعه دهندگان و ماینرها ایجاد می شود.

پروژه بیت‌کوین کش بطور رسمی در ماه اوت سال 2017 آغاز شد. ارز دیجیتال BCH تنها برای یک هدف عرضه شد و آن مسئله‌ی مقیاس پذیری بود. شبکه‌ی بیت کوین دارای محدودیت هایی در میزان و اندازه بلوک های بلاکچین است که این موضوع باعث می شود کار کردن با آن برای بسیاری سخت و طاقت فرسا بوده و تا حدودی دست‌و‌پا گیر باشد.

بیت‌کوین کش اندازه بلوک ها را از یک مگابایت به هشت مگابایت افزایش می دهد تا تراکنش های بیشتری را بتوانند در درون خود ذخیره کنند و سرعت تراکنشات را بطور قابل توجهی افزایش دهند.

بیت کوین کش یکی از مناسب ترین گزینه ها برای ترید کردن ارز دیجیتال در دنیای امروزی است.

  1. استلار (XLM)

استلار یک شبکه بلاکچین متن باز است که با برقراری ارتباط بین موسسات مالی و اعتباری، ارائه راهکارهای سازمانی و انجام معاملات و تراکنشات هوشمند را ساده تر می کند. با ارز دیجیتال استلار می توان معاملات بزرگی را که بین بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری صورت می پذیرد را تنها در چند ثانیه انجام داد بدون آنکه بخواهیم برای هر یک از آن ها زمان زیادی را صرف کنیم و یا به واسطه‌ای بابت هر یک نیاز داشته باشیم.

در حالی که استلار خود را به عنوان یک بلاکچین سازمانی برای معاملات نهادی معرفی کرده است ، اما هنوز هم یک بلاکچین متن باز بوده و هر کسی می تواند از آن به راحتی استفاده کند. از طرفی این سیستم امکان انجام معاملات بین هر ارز را نیز فراهم می سازد. واحد پولی استلار، لومن (XLM) است. این شبکه برای استفاده از لومن به کاربران نیاز دارد تا بتوانند در شبکه معاملات انجام دهند.

استلار توسط Jed McCaleb عضو موسسه آزمایشگاهی ریپل و توسعه دهنده پروتکل ارز دیجیتال ریپل ایجاد شد. وی پس از مدتی از ریپل جدا شد و هم‌اکنون در استلار در حال فعالیت است.

  1. چین‌لینک (Chainlink)

چین‌لینک یک شبکه اوراکلی غیرمتمرکز است که قراردادهای هوشمند (مانند قراردادهای اتریم) و داده های خارج از آن ها را با ایجاد پلی با یکدیگر مرتبط می سازد. بلاکچین ها امکان اتصال به برنامه های خارجی را به روشی مطمئن ندارند و باید از ابزارها و شبکه های جایگزین برای این امر استفاده نمود، از همین رو چین‌لینک در این مورد می تواند انتخاب مناسبی باشد. سرویس اوراکلی غیرمتمرکز چین‌لینک، در حال حاضر بر روی شبکه اتریوم قرار دارد و امکان توسعه راه‌حل‌های مبتنی بر Blockchain را برای شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف فراهم می‌کند.

  1. بایننس کوین (BNB)

بایننس کوین یک ارز دیجیتالی رمزپایه کاربردی است که به عنوان روشی نوین برای پرداخت، می تواند عامل مهمی برای رشد و توسعه صرافی های بایننس ((Binance یا هر صرافی ارز دیجیتال دیگری باشد. صرافی کریپتو بایننس (که یکی از بزرگترین و مهمترین صرافی‌های کریپتو در جهان است) از امنیت و سرعت پردازش قابل ملاحظه‌ای برخوردار می باشد و ایجاد ارز دیجیتالی‌ آن نیز باعث شده که جایگاهی ویژه و به خصوصی در این فضا کسب نماید. همچنین کسانی که از توکن به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت ارز استفاده می کنند می توانند از بایننس کوین تخفیف خوبی را دریافت کنند. بلاکچین بایننس کوین یک بستر گسترده‌ای را فراهم می سازد تا صرافی غیرمتمرکز بایننس در آن به خوبی فعالیت داشته باشد. بایننس کوین توسط چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) ایجاد شد و صرافی آن نیز یکی از پرکاربردترین ابزار مبادلات ارزی در جهان بر اساس حجم معاملات و تراکنشات است.

 

  1. تتر (USDT)

تتر ((Tether یکی از اولین و محبوب ترین ارزهای دیجیتال در میان Stablecoin یا کوین های پایدار است. از آنجا که بیشتر ارزهای دیجیتال، حتی ارزهای دیحیتال معروفی مانند بیت کوین، دارای نوسانات دوره‌ای هستند، تتر و سایر ارزهای دیجیتالی که جزو گروه Stablecoin هستند می توانند با دارا بودن قیمتی ثابت و پایدار، نظر بسیاری از کاربران، خصوصاً کاربران محتاط را به خود جلب نمایند. سیستم تتر به کاربران این امکان را می دهد تا انتقال ارز از ارزهای رمزپایه دیگر به دلار آمریکا را به طور سریع تری انجام دهند.

 

  1. مونرو (XMR)

مونرو یک رمز ارز دیجیتال ایمن، اختصاصی و غیرقابل ردیابی است. پروژه این ارز رمزنگاری شده در آوریل سال 2014 راه اندازی شد و به سرعت توجه بسیاری از جامعه رمزنگاران و علاقه مندان به رمز ارزهای دیجیتال را کسب نمود. توسعه این ارز رمزنگاری شده کاملاً وابسته به جامعه است. مونرو با تمرکز بر مقیاس پذیری ایجاد شد و با استفاده از تکنیک ویژه ای با نام “امضاهای حلقه‌‎ای” (ring signatures) حریم خصوصی کاربران را بطور کامل تامین می کند. به همین دلیل مونرو می تواند بهترین وسیله برای پرداخت یا ترید کردن ارز دیجیتال در شرایط وجود تحریم‌های بین‌المللی و اقتصادی باشد.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

3 در مورد “آشنایی با انواع ارزهای دیجیتال”

  1. من که خودم در سبد ارز دیجیتالم شیبا را گرفتم برای 2 سال دیگه کلاً اگر وارد بشی تو این زمینه باید بلند مدت بهش نگاه کنی.

  2. اترویم از بیتوکین ارزش سرمایه گذاری بیشتری داره و چون قیمتش پایین تره نوسان کمتری هم داره توصیه میشه شدیدا

  3. چارلز منسون

    فلسفه وجود این همه ارز جورواجور رو نمیفهمم.
    همشون کارشون یکیه . و همشون وجودشون به اعتباریه که مردم بهشون دادن.
    کاملا بی معنی و بیخود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH