اولین جلسه کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی، امروز برگزار شد

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی، در تاریخ ۶ مرداد، در صحن علنی مجلس برای بررسی براساس اصل ۸۵ قانون اساسی، به رای گذاشته شد و رای موافق را از سوی ۱۲۱ نفر از نمایندگان مجلس دریافت کرد. هشتاد و پنجی شدن یک طرح بدین معنی است که طرح موردنظر، در یک کمیسیون مشترک با حضور اعضای مختلف کمیسیون‌های تخصصی مجلس، بررسی و تصویب خواهد شد و در صحن علنی مجلس، مطرح نمی‌شود.

این تصمیم نمایندگان مجلس، با انتقادات بسیاری از سوی مردم و تعدادی از نمایندگان مخالف، مواجه شد و به سرعت به هشتگ داغ شبکه‌های اجتماعی، تبدیل شد. موج انتقادات گسترده، نمایندگان موافق این طرح را به پاسخگویی وا داشت؛ آن‌ها تاکید کردند که این طرح هنوز نهایی نشده و در کمیسیون مشترک مجلس اصلاح می‌شود. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد که جلسات مربوط به بررسی این طرح به طور علنی برگزار خواهد شد و مردم در جریان روند جلسات قرار خواهند گرفت.

در نیمه دوم شهریور ماه، اعضای کمیسیون مشترک طرح صیانت، از بین نمایندگان عضو کمیسیون‌های تخصصی مجلس‌، انتخاب شدند و امروز، ۱۸ مهر، اولین جلسه این کمیسیون، با موضوع انتخاب اعضای هیئت رئیسه برگزار شد و در پایان این جلسه، رضا تقی پور انوری، سید علی یزدی خواه و حسن نوروزی، به ترتیب، به عنوان رئیس، نائب رئیس اول و نائب رئیس دوم برگزیده شدند.

در ابتدای مطرح شدن این طرح، طراحان آن، هدف از اجرای آن را حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، ایجاد ظرفیت‌های شغلی اینترنتی و فراهم نمودن فضایی امن برای کاربران، اعلام کردند و این اطمینان را دادند که به دنبال محدودسازی فضای مجازی نیستند؛ اما همچنان در افکار عمومی، نگرانی‌هایی در رابطه با این طرح وجود دارد و تصور می‌شود که اجرای آن دسترسی کاربران به جریان آزاد اطلاعات را محدود خواهد کرد.

با شروع جلسات این کمیسیون تخصصی و به جریان افتادن روند بررسی طرح صیانت، منتظر جلسات بعدی و تصمیمات اعضای کمیسیون، در رابطه با این طرح خواهیم بود.

2 در مورد “اولین جلسه کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی، امروز برگزار شد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH