با روبات‌های ساختمان ساز پیشرفته آشنا شوید

robot-building

پرینترهای سه بعدی برای ساختن اشیای کوچک، بسیار مناسب هستند و بعضی از آن‌ها حتی توانایی ساختن چیز‌های بزرگ‌تر مانند ماشین را دارند. اما یک پرینتر سه بعدی برای این‌که بتواند یک خانه را بسازد، باید اندازه‌ای بزرگ‌تر از یک خانه داشته باشد. تیمی از محققان در موسسه معماری پیشرفته کاتالونیا یا IAAC در بارسلونا، با استفاده از پرینتر‌های سه‌بعدی قابل حمل که به طور مستقیم، قابلیت پرینت کردن در محل اجرا را دارند، توانستند این مشکل را برطرف کنند.

قبلا سازه‌های دیگری هم به شکل سه بعدی پرینت شده‌اند(مثل خانه‌های ارزان در چین)، ولی این سازه‌ها به شکل قطعه‌های جداگانه، خارج از محل ساخته شده‌ و به کارگاه حمل می‌شوند. این جایی است که مدل IAAC، بسیار خوب عمل می‌کند. با این مدل، سازه‌ها به صورت ادامه‌دار و در یک پروسه بدون توقف ساخته می‌شوند و ساختمان به شکل لایه‌ لایه در محل به وجود می‌آید.

robot

این روبات‌ها به دلیل قد و قامت کوچکشان به مینی‌بیلدر معروفند. بزرگ‌ترین آن‌ها ۴۲ سانتی‌متر عرض دارد. این روبات‌ها یک تیم‌ ۳ تایی را می‌سازند که هرکدام در عمل وظیفه مختص به خود را دارند. به این معنی که هرکدام به طور مستقل کار خود را انجام می‌دهند ولی در کل با یکدیگر هماهنگ هستند. هر مینی‌بیلدر وظیفه خود را توسط یک کامپیوتر مرکزی که اطلاعات را به آن انتقال می‌دهد و با استفاده از سنسور‌ها و سیستم‌های موقعیت‌یاب محلی خود انجام می‌دهد. روبات دیگر که تامین‌کننده نام دارد، مواد مایع مورد نیاز بیلدر‌های دیگر را زمانی که به آن نیاز داشته باشند، در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

برای ساختن یک سازه، روبات پی‌ساز با کارگذاشتن بیس سازه کار خود را آغاز می‌کند. مواد از قسمت هد این روبات خارج می‌شوند و به صورت لایه به لایه و پی‌در‌پی ساخته می‌شود تا به حداکثر ارتفاع دستگاه برسد. پس از آن روبات بعدی وارد عمل می‌شود.

روبات چنگ‌زن با متصل کردن خود به لایه‌های فونداسیون توسط غلطک‌های خود، کار خود را آغاز می‌کند. سپس راه خود را با ریختن مواد دیگر در اطراف سازه و خشک کردن آن‌ها توسط هیتر‌های تعبیه شده در آن ادامه می‌دهد و دیواری را حول سازه به وجود می‌آورد. پس از تکمیل دیوار روبات ‌چنگ‌زن کار خود را با ساختن سقف و پنجره و در، ادامه می‌دهد.

روبات آخر در مینی‌بیلدر‌ها، روبات وکیوم است که خود را توسط تکنولوژی مکش خلاء به سطح سازه تحت ساخت می‌چسباند. سپس با بالا و پایین رفتن مکرر از سازه و پرینت کردن مواد به شکل عمودی روی لایه‌های دیگر، مقامت کششی مناسبی را به سازه منتقل‌ می‌کند.

اولین سازه تکمیل شده توسط این مینی‌بیلدر‌ها، در فضای نمایشی موزه طراحی بارسلونا به نمایش درآمد.

1 در مورد “با روبات‌های ساختمان ساز پیشرفته آشنا شوید”

  1. خوبه که در آینده روبات ها برامون ساختمون بسازن ( با سرعت و دقت بالا ) و ما انسانها هم بشینیم فقط نظارت کنیم . . . !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH