تفاوت شبکه‌های BEP-2 و BEP-20 را بدانیم!

اگر وارد دنیای کریپتو شده و شروع به خرید و فروش یا اصطلاحا ترید کرده باشید، حتما با اصطلاحات و استانداردهایی برخورده‌اید که شاید به طور دقیق ندانید آن‌ها چیستند و چه تفاوتی با هم دارند.

همانطور که بارها گفتیم؛ بایننس پس از گذشت مدتی طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری برای توسعه کسب و کار خود در بازار رمز ارزها پیاده کرده است. از شروع به کار کوین اختصاصی خودش به نام BNB تا راه اندازی شبکه‌های منحصر به فردی چون BSC که شهرت زیادی هم در دنیا پیدا کرده‌اند.

در این مطلب می‌خواهیم به 2 استاندارد خاص شبکه بایننس به نام‌های BEP2 و BEP20 نگاهی بیاندازیم و تفاوت‌های این دو را به طور خلاصه بیان کنیم.

بایننس چین (Binance Chain) چیست؟

بایننس چِین یا زنجیره بایننس، یک پروژه بلاکچین بود که توسط صرافی بایننس و در اوایل آوریل سال 2019 اعلام و راه اندازی شد. این پروژه به هر کسی اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتال خود را در بلاک چین ایجاد، استفاده و معامله نماید. توکن اصلی در این زنجیره BNB است.

BNB یا بایننس کوین، دارایی دیجیتال بومی زنجیره بایننس بوده و عملکردی شبیه به اتریوم گس دارد. کاربران می‌توانند از این کوین برای پرداخت هزینه یا انتقال توکن‌های Bep2 استفاده کنند.

سکه‌های BEP2 همانند اکثر ارزهای دیجیتال بازار، می‌توانند در کیف پول‌های کریپتو نگه داری شوند. این کوین توسط بیشتر کیف‌پول‌های معتبر و فیزیکی دنیا نظیر لجر، ترزور و… پشتیبانی می‌شود.

بایننس اسمارت چِین یا BSC چیست؟

زنجیره هوشمند بایننس روی شبکه اصلی راه اندازی شده و امکان توسعه قراردادهای هوشمند و عملکرد استکینگ یا سهام‌داری BNB را در یک بلاکچین موازی با زنجیره بایننس فراهم کرده است. افراد یا سازمان‌هایی که علاقه‌مند به اعتبار سنجی این بلاک چین جدید هستند، می‌توانند سهام BNB را جمع آوری کنند. پیش‌تر در مقاله‌ای به طور کامل در مورد BSC توضیحاتی خدمت شما همراهان ارایه شد.

BEP2 چیست؟

بپ 2 یا BEP2 یک استاندارد توکن در بایننس چین است؛ در حالی‌که BEP20 یک استاندارد توکن در زنجیره هوشمند بایننس محسوب می‌شود.

BEP20 چیست؟!

بپ20 استاندارد توکن زنجیره هوشمند بایننس یا همان BSC است. BEP-20 یک استاندارد توکن بوده که شبیه به پروتوکل ERC-20 شناخته شده و سازگار با قرارداد هوشمند اتریوم است.

این استاندارد تضمین می‌‎کند که توکن دارای قابلیت‌های اساسی مانند انتقال، بازگرداندن موجودی و بررسی مالکیت توکن مد نظر است.

بپ 20 یک استاندارد توکن برنامه نویس است که به هرکسی اجازه می‌دهد توکن مد نظر خود را ایجاد کند. با افزایش بی سابقه کارمزدهای اتریوم، به طور ناگهانی نیاز به یک پلتفرم DeFi سازگار با قرارداد هوشمند با نرخ‌های ارزان‌تر وجود دارد.

BEP20 مجموعه‌ای استاندارد از دستورالعمل‌ها و قوانین برای مدیریت توکن‌ها دارد. همچنین باید بدانیم که کوین‌های EP20 با توکن‌های ERC-20 و BEP-2 قابل همکاری هستند.

دانستنی‌های مهم:

  • آدرس‌های مقصد حتما باید به درستی وارد شوند
  • در هنگام برداشت باید مراقب بود آدرس ERC-20 را اشتباها به جای BEP20 وارد نکنید، در این صورت نه تنها جابه‌جایی صورت نمی‌گیرد؛ بلکه تمام دارایی شما نیز از بین می‌رود.
  • شما می‌توانید دارایی خود را بین دو استاندارد BEP2 و BEP20 جا به جا کنید.

تفاوت بین BEP2 و BEP20

بایننس کوین برای تامین انرژی هر دو توکن BEP-2 و BEP-20 استفاده می‌شود. در واقع بپ 2 و بپ 20 نوعی معماری زنجیره‌ای دو گانه دارند که در آن بایننس چین و بایننس اسمارت چین مکمل هم هستند. خوب است بدانید که  آدرس‌های BEP2 با bnb شروع می‌شوند. مثل آدرس‌های اتریوم که با 0x آغاز می‌شوند.

پس:

دو استاندارد عنوان شده، یعنی بپ 2 و  بپ 20 نشانه‌هایی برای بلاک چین‌های مختلف هستند.

BEP2 بایننس چین

BEP20 بایننس اسمارت چین

در حال حاضر توکن‌های بسیار مشهوری نظیر سیف مون، ددی دوج، بیبی دوج، شیبا فلوکی، فگ، مینی فوتبال، ریوشی، همستر، بیبی کیک، آریوا، بینامون و … بر روی شبکه هوشمند بایننس یعنی BEP20 فعال بوده و به‌خاطر کارمزد پایینی که دارند، با استقبال بسیار خوبی هم از سوی کاربران مواجه شده‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH