مدیرعامل مادیران: بیش از 40 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار محصولات قاچاق کره‌ای است!

برجسته‌ترین برندهای داخلی لوازم خانگی در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی گرد هم آمدند تا جدیدترین محصولات خود را به نمایش بگذارند. نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی از روز سه شنبه 25 آبان آغاز شده و تا روز جمعه 28 آبان 1400 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران میزبان مردم خواهد بود.

مادیران، تولید کننده لوازم خانگی برند ایکس‌ویژن و نماینده اصلی برند TCL در ایران یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های ایرانی حاضر در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی تهران است.

ما در آی‌تی‌رسان میهمان جناب آقای محمود قهاری، مدیرعامل مادیران در غرفه مشترک ایکس‌ویژن و TCL بودیم و گفت‌و‌گوی کوتاهی با ایشان داشتیم که در ادامه می‌توانید این گفت‌وگو را مطالعه کنید:

جناب آقای قهاری، لطفا نظر خودتان را در مورد بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی بفرمایید:

نمایشگاه امسال با استقبال بسیار خوبی مواجه شد، پارسال به دلیل شیوع ویروس کرونا استقبال کمی از این نمایشگاه صورت گرفت. اما امسال شاهد آن هستیم که غرفه‌ها بسیار شلوغ‌تر هستند، همچنین محصولات ایرانی بسیار پربارتر از سال‌های گذشته به نمایش در آمدند.

لطفا در مورد خود برند ایکس ویژن صحبت کنید، برند ایکس ویژن چند درصد بازار را در اختیار دارد و اینکه چند درصد از محصولات ایکس ویژن در داخل کشور تولید می‌شوند؟

برنده ایکس ویژن یک برند کاملاً ایرانی است که از حدود 13 سال پیش به بازار عرضه شد. تلویزیون‌های ایکس ویژن در آن زمان با کانسپت کره‌ای وارد بازار شدند، مردم هم بیشتر با تلویزیون‌های برند ایکس ویژن آشنا هستند و ما توانستیم بالای ۳۰ درصد از بازار تلویزیون را در اختیار داشته باشیم. پس از این که توانستیم تلویزیون‌های خودمان را با موفقیت به بازار عرضه کنیم، وارد حوزه لوازم‌خانگی شدیم و در حال حاضر ماشین لباسشویی، یخچال و کولرگازی با برند ایکس ویژن به بازار عرضه می‌شود. کارخانه لوازم خانگی ایکس ویژن یکی از بزرگترین کارخانه‌های لوازم خانگی در داخل ایران است که با بهترین ماشین‌آلات اروپایی در همین زمان تحریم تجهیز شده، البته بخش تولید ما چندین فاز دارد و طی چند ماه آینده فاز واردات قطعات تولید ما به اتمام می‌رسد و در آن زمان می‌توانیم بگوییم که ۷۰ درصد تولیدات ایکس ویژن در داخل کشور صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه اکثر مواد اولیه یخچال و ماشین لباسشویی در خود ایران تامین می‌شود، در این بخش مشکل خاصی نداریم و تنها برخی قطعات وارداتی هستند. در مورد تلویزیون هم باید بگویم که پنل تلویزیون در داخل ایران تولید نمی‌شود و پنل همه تلویزیون‌‌های ایرانی وارداتی است ما هم پنل را از خارج وارد می‌کنیم.

با توجه به ممنوعیت اخیری که در خصوص واردات لوازم خانگی کره‌ای صورت گرفته به نظر شما آینده بازار برای برندهای ایرانی به چه شکل خواهد بود و اینکه آیا برندهای ایرانی مانند ایکس ویژن به بازارهای جهانی فکر می‌کنند یا خیر؟

نمی‌توانیم بگوییم که لوازم خانگی کره از بازار ایران رفته‌اند، در حال حاضر حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد سهم بازار دست محصولات کره‌ای هست که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و این بزرگترین مشکلی است که تولیدکنندگان داخلی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. همه ما دوست داریم که مردم حق انتخاب داشته باشند ولی کالا باید به صورت قانونی وارد کشور شود، همچنین باید عمق تولید را بالا ببریم و تکنولوژی‌های پایه را به کشور وارد کنیم. ببینید طی دو سال اخیر که حضور محصولات کره‌ای در بازار ایران کمتر شده، تولید قطعات داخلی رشد داشته و برندها ماشین‌آلات‌شان را نوسازی کردند. همچنین کیفیت این برندها افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل مادیران در خصوص کیفیت محصولات داخلی خاطرنشان کرد که:

اگر نگاه کنیم یخچال‌ها و ماشین لباسشویی ما دست کمی از برندهای کره‌ای ندارد، هدف ما در ایکس ویژن ارائه کالای با کیفیت و با قیمت مناسب است، چرا مردم باید پول برند بدهند؟ این یک فرصت بسیار خوبی است برای تمام تولیدکنندگان داخلی کما اینکه اشتغال‌زایی بسیار افزایش پیدا کرد و ظرفیت تولید بالا رفته و این اتفاقات بسیار خوبی است که برای شرکت‌های ایرانی رخ داده است. ما مشکلی با ورود برندهای کره‌ای به ایران نداریم، اما این برندها باید در داخل ایران سرمایه‌گذاری کنند و تکنولوژی‌های پایه را به کشور وارد کنند. این اتفاق باعث می‌شود که نه تنها بازار ایران رو به رشد و پیشرفت باشد بلکه می‌توانیم بازار اطراف را هم در دست بگیریم. در حال حاضر کشوری مانند ترکیه هم قطعات لوازم خانگی را وارد می‌کند و پاکستان هم یکی از کشورها و بازار‌های بسیار خوب در منطقه است. به این ترتیب هم صادرات افزایش پیدا می‌کند و هم تکنولوژی پایه به کشور وارد می‌شود. زمانی که تولیدات مناسب در داخل کشور داشته باشیم، قیمت تمام شده کاهش پیدا می‌کند و در آن زمان می‌توانیم به صادرات فکر کنیم. در حال حاضر برای بحث صادرات با چند کشور صحبت کردیم اما مشکلات خاصی بر سر راه ما قرار دارد. یکی از این مشکلات روابط بین‌الملل است، کشورهای مقصد از ما می‌خواهند که هیچ نامی از ایران بر روی برند وجود نداشته باشد، آنها از کالای ما تعریف می‌کنند اما می‌گویند که نباید نام ایران بر روی کالاها وجود داشته باشد. این بخشی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم ولی به نظر من اگر بخواهیم این صنعت را رشد و توسعه دهیم باید جلوی قاچاق کالا گرفته شود و بر روی تکنولوژی‌های پایه سرمایه گذاری کنیم.

 

2 در مورد “مدیرعامل مادیران: بیش از 40 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار محصولات قاچاق کره‌ای است!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH