پیشنهاد دستیار صوتی الکسا به دختر بچه 10 ساله ‌می‌توانست به بهای جان او تمام شود!

مادر یک دختر بچه 10 ساله داستان نسبتا ترسناکی را در حساب‌کاربری توئیتری خود با سایرین به اشتراک گذاشت؛ روایتی که می‌توانست پایانی غم‌انگیز داشته باشد. کودک از دستیار صوتی الکسا شرکت آمازون درخواست چالش کرد و دستیار دیجیتالی در پاسخ به وی اعلام کرد که 2 شاخه آداپتور شارژ گوشی را به پریز برق متصل نموده و سپس شاخک‌های در معرض دید را با یک سکه تماس دهد. به‌نظر می‌رسد که انجام این پیشنهاد می‌تواند فاجعه‌ای هولناک را رقم بزند.

توصیه‌های خطرناک الکسا به یک دختر بچه 10 ساله می‌توانست موجب مرگ وی شود

کریستین لیودال؛ مادر دختر بچه، پاسخ ارائه شده توسط الکسا را در قالب توئیتی منتشر کرد. کودکان در اکثر مواقع از الکسا درخواست می‌کنند تا بازی‌های ساده و چالش‌های جالبی را برای انجام به آن‌ها پیشنهاد نماید؛ اما قرار نیست این چالش‌ها کشنده باشند. با این‌حال الکسا تنها دستیار دیجیتالی نیست که روش‌های بالقوه کشنده را به کاربران پیشنهاد می‌دهد. در ماه اکتبر، یکی از کاربران گوگل در توئیتر گزارش داد که اگر به گوگل بگویید “تشنج داشته‌اید و اکنون بایستی چه‌کار کنید؟”؛ در این‌صورت اطلاعات نمایش داده شده توسط گوگل نادرست بوده و فهرست فعالیت‌های ممنوعه پس از بروز تشنج در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر گوگل به افرادی که اخیرا دچار تشنج شده‌اند توصیه می‌کند که دقیقا کارهای ممنوعه را انجام دهند.

در عین‌حال این گزارش توسط وبسایت The Verge نیز مورد تائید قرار گرفت. با این‌حال چنان‌چه امروز همین پرسش را از گوگل مطرح کنید؛ دیگر آن اطلاعات نادرست و خطرناک را دریافت نخواهید کرد. به‌عنوان مثال چنان‌چه 3 ماه قبل در رابطه با اقدامات ضروری پس از تشنج از موتور جستجوی گوگل سوال می‌کردید؛ در این‌صورت پاسخ پرسش ما بدین شرح بود: “فرد را پایین نگه داشته یا سعی کنید حرکات وی را متوقف نمایید. چیزی را داخل دهان فرد قرار دهید (این اقدام می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی دندان یا فک شود). CPR یا سایر روش‌های تنفس دهان به دهان را حین وقوع تشنج انجام دهید. تا زمان بازگشت دوباره هوشیاری فرد به وی آب و غذا بدهید.”

چنان‌چه این پاسخ را با نمونه‌های واقعی استخراج شده از صفحات وب مطابقت دهیم؛ در این‌صورت به وجود تناقضی آشکار پی خواهیم برد. در واقع پاسخ صحیح این است: “فرد را پایین نگه نداشته یا برای توقف حرکات بدن وی تلاش نکنید. چیزی را داخل دهان فرد قرار ندهید (این اقدام می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی دندان یا فک شود). CPR یا سایر روش‌های تنفس دهان به دهان را حین وقوع تشنج انجام ندهید. تا زمان بازگشت دوباره هوشیاری فرد به وی آب و غذا ندهید.”

یک خطای پزشکی از جانب گوگل می‌تواند تبعات مرگباری را در پی داشته باشد

بنابراین اتفاق عجیبی که در اینجا روی داد این بود که گوگل به افرادی که به تازگی دچار تشنج شده بودند؛ توصیه می‌کرد تا فعالیت‌های ممنوعه و خطرناکی را انجام دهند. اجرای این پیشنهادات به نوبه خود می‌توانست مشکلات بسیار جدی‌تری را به‌دنبال داشته باشد. گاهی اوقات مشکل گوگل ارائه پاسخ نادرست نیست؛ بلکه تشخیص اشتباه بیماری در وهله نخست است. در یک سناریوی مشابه هنگامی‌که یک کاربر سرگرم جستجو پیرامون فشار خون بالای ارتواستاتیک بود؛ گوگل نتایجی را برای افت فشار خون پایین ارتواستاتیک ارائه کرد.

حالت فشار خون پایین ارتواستاتیک زمانی ایجاد می‌شود که فرد در وضعیت نشسته یا دراز کشیده قرار داشته و سپس روی پاهای خود بایستد. حالت فشار خون بالای ارتواستاتیک نیز در واقع همان افزایش مداوم فشار خون سیستولیک است که طی مدت 3 دقیقه پس از ایستادن فرد روی می‌دهد. بدیهی است که این 2 حالت با یکدیگر متفاوت بوده و گوگل یکی را با دیگری اشتباه گرفته است. همچنین یکی از کاربران توئیتر با انتشار پستی به یک سناریوی نسبتا مشابه اشاره کرد. به گفته وی چنان‌چه شما عبارت پرفروش‌ترین فرستنده بلوتوث را در فروشگاه آمازون جستجو کنید؛ در این‌صورت پرفروش‌ترین گیرنده بلوتوث را مشاهده خواهید کرد.

بنابراین چنان‌چه فرزند شما به یک موتور جستجو دسترسی دارد؛ در این‌صورت بایستی برای وی توضیح دهید تا کلیه اطلاعات مشاهده شده در اینترنت را باور نکند. برای درک هرچه بهتر ضرورت این اقدام کافیست به پیامدهای هولناک انجام چالش کوچک و دیوانه‌وار الکسا توسط دختر بچه 10 ساله فکر کنیم. همچنین والدین بایستی فعالیت کودکان خود در اینترنت را به دقت تحت نظر داشته باشند. برای وقوع یک فاجعه هولناک یا مرگبار صرفا کافیست تا یک دستیار دیجیتالی بی‌دقت، پیشنهادات نامعقولی را با کودک شما در میان بگذارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH