اپل پشتیبانی از سیستم‌عامل iOS 14 را رسما متوقف کرد

شرکت اپل در زمان انتشار سیستم‌عامل iOS 15 امکان ادامه استفاده کاربران از iOS 14 را فراهم کرد. در آن زمان کمپانی وعده داد که به انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی برای iOS 14 و رفع مشکلات این پلتفرم برای کاربرانی که مایل به ارتقاء هندست خود به iOS 15 نیستند؛ ادامه می‌دهد.

با این‌حال طی هفته گذشته اوضاع دستخوش تغییر شد و بسیاری از کاربران iOS 14 متوجه شدند که آپدیت iOS 14.8.1 که در اکتبر سال گذشته توسط شرکت اپل منتشر شد؛ دیگر در دسترس نیست. در عوض کاربران هنگام جستجو برای یافتن به‌روزرسانی به آپدیت iOS 15.2.1 دسترسی پیدا خواهند کرد. این موضوع بدان معناست که اپل دیگر روی سیستم‌عامل iOS 14 کار نمی‌کند. بنابراین در صورت بروز هرگونه مشکل در سیستم، به‌روزرسانی به iOS 15 تنها راهکار برای رفع آن خواهد بود.

اپل در پاسخ اعلام کرد که تصمیم این شرکت برای صدور مجوز ادامه استفاده کاربران از iOS 14 موقتی بوده است. غول کوپرتینویی ادعا می‌کند که اکنون این دوره به پایان رسیده و کاربران بایستی رو به جلو حرکت کنند. به بیان صادقانه به‌نظر می‌رسد که اپل در پشت صحنه این اقدام، ایده‌هایی سطحی را در ذهن می‌پروراند. در واقع اپل هنگام انتشار iOS 15 هرگز اعلام نکرد که ادامه استفاده از iOS 14 یک گزینه موقتی به‌شمار می‌رود.

پس از عرضه سیستم‌عامل iOS 15، صفحه پشتیبانی اپل برای به‌روزرسانی دستگاه‌های آی‌فون‌ و آی‌پد خطاب به کاربران اعلام می‌کرد: “پس از انتشار iOS 15 یا iPadOS 15 شما بلافاصله می‌توانید دستگاه خود را به آخرین نسخه از سیستم‌عامل ارتقاء داده یا کماکان به استفاده از iOS 14 یا iPadOS 14 ادامه دهید؛ در حالی‌که دریافت به‌روزرسانی‌های امنیتی مهم کماکان برای یک دوره زمانی امکان‌پذیر خواهد بود.” ظاهرا عبارت “برای یک دوره زمانی” کلیدواژه جملات فوق محسوب می‌شود. متاسفانه اپل در حال بازی با کلمات بوده و درک این موضوع برای کاربران چندان آسان نیست.

با این‌حال برای اقدام اخیر اپل دلیل مشخصی وجود دارد. توقف ناگهانی پشتیبانی از iOS 14 و فشار شدید به کاربران برای ارتقاء گجت‌های خود به iOS 15 با گزارشات اخیرا منتشر شده در رابطه با نرخ پایین استقبال از سیستم‌عامل جدید مرتبط است. بر اساس گزارشات، نرخ نصب سیستم‌عامل iOS 15 نسبت به نسخه‌های iOS 14 و iOS 13 طی یک دوره زمانی مشابه کمتر بوده است.

اکنون اپل کاربران را وادار به ارتقاء گجت‌های خود به iOS 15 می‌کند

نرخ ارتقاء iOS 15 چندان چشمگیر نیست و بی‌تردید چنین وضعیتی برای اپل غیرقابل پذیرش است. کمپانی به منظور تغییر شرایط کنونی دست به اقداماتی جدی زده است. به‌نظر می‌رسد که طی مدت چند ماه گذشته شکیبایی اپل در برابر کاربرانی که از iOS 15 دوری می‌کنند؛ تا حدی کاهش یافته است. اکنون غول کوپرتینویی کاربران iOS 14 را تحت فشار قرار داده و آن‌ها را وادار به آپدیت دستگاه‌های خود نموده است. در اسمارت‌فون‌های مجهز به iOS 14، به‌روزرسانی‌های iOS 15 دیگر به‌صورت پیوست در قسمت تحتانی صفحه Software Updates قابل دسترس نیستند.

این هفته شرکت اپل به‌روزرسانی جدیدی را برای iOS 15 منتشر کرد. این‌بار اپل برخلاف گذشته هیچ گزینه‌ای را برای راه‌اندازی مجدد دستگاه و ادامه استفاده از iOS 14 ارائه نداده است. به‌عبارت دیگر اکنون اپل کاربران خود را وادار به دریافت به‌روزرسانی iOS 15 می‌کند. به‌عنوان مثال کمپانی در ماه اکتبر سال گذشته به‌روزرسانی iOS 14.8.1 همراه با آپدیت‌های امنیتی را منتشر کرد.

در گوشی‌های آی‌فون‌ مجهز به iOS 14.8، آپدیت سیستم‌عامل به نسخه 14.8.1 دیگر امکان‌پذیر نبوده و اپل به‌روزرسانی iOS 15.2.1 را به‌عنوان تنها گزینه نصب در اختیار کاربران قرار می‌دهد. iOS 15 برای کلیه دستگاه‌هایی که قابلیت اجرای iOS 14 را دارند؛ قابل دسترس بوده و حذف گزینه ماندن در iOS 14 احتمالا کاربران را به ارتقاء گجت‌های خود تشویق خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH