فاکسکان تولید آی‌فون‌های اپل در کارخانه شنژن چین را موقتا متوقف کرد

به‌دنبال اجرای قرنطینه در شنژن چین، کمپانی فاکسکان ناچارا تولید خود در این شهر را موقتا متوقف کرد. یکی از 2 کارخانه این شرکت در شهر شنژن هر روزه هزاران دستگاه آی‌فون را تولید و به بازار عرضه می‌کند. تولیدکننده پیمانکار طرف قرارداد اپل اعلام کرده که به منظور محدود کردن تبعات ناشی از این اقدام، بخشی از ظرفیت تولید آی‌فون را به سایت‌های دیگر خود منتقل خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که تعطیلی موقت کارخانه شنژن بر روند عرضه آی‌فون به بازار چه تاثیری خواهد گذاشت.

تعطیلی کارخانه شنژن احتمالا بر تولید سایر محصولات اپلی تاثیرگذار خواهد بود؛ چرا که کامپیوتر مک استودیو نیز در همین کارخانه تولید می‌شود. روز یکشنبه حدودا 17.5 میلیون نفر از ساکنان شنژن برای مدت حداقل یک هفته قرنطینه شدند. این تصمیم با هدف توقف روند رو به رشد شیوع بیماری کووید 19 اجرایی شده است. بدین‌ترتیب تمامی سامانه‌های حمل و نقل شامل اتوبوس و مترو تعطیل شده و تمامی مشاغل به جز موارد ارائه‌دهنده خدمات ضروری نیز فعالیت خود را به حالت تعلیق در آورده‌اند.

مقامات چینی با اتخاذ سیاست‌های بهداشتی بسیار سخت‌گیرانه در روز 13 مارس (22 اسفند ماه) تصمیم گرفتند تا فعالیت کسب‌وکارهای مختلف در شنژن را محدود نمایند. به‌دنبال شناسایی 66 مورد ابتلای جدید به بیماری کووید 19 در شنژن، فرمان قرنطینه 17 میلیون نفر از ساکنین این شهر صادر شد. این اقدام علاوه بر فاکسکان بر فعالیت چندین پیمانکار فرعی طرف قرارداد اپل و سایر برندهای همکار با کمپانی آمریکایی تاثیرگذار خواهد بود.

فاکسکان تولید آی‌فون در شهر شنژن را به‌طور موقت متوقف کرد

بر اساس اعلام تحلیل‌گران موسسه TrendForce، تولید جهانی اسمارت‌فون در سال 2021 به 356 میلیون دستگاه رسید. رشد تقاضا در فصل تعطیلات موجب افزایش 9.5 درصدی فروش گوشی‌های هوشمند طی 3 ماهه چهارم سال 2021 نسبت به دوره 3 ماهه پیش از آن شد. با این‌حال تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه شده به بازار طی 3 ماهه چهارم سال میلادی گذشته در مقایسه با دوره مشابه طی سال‌های 2020 و 2019 کمتر بود.

آی‌فون‌های جدید اپل بزرگ‌ترین عامل رشد فروش اسمارت‌فون‌ها طی 3 ماهه چهارم سال 2021 بودند. فروش هندست‌های اپلی طی این دوره زمانی به 85.5 میلیون دستگاه رسید. از زمان عرضه سری آی‌فون 13 در ماه سپتامبر، اپل به منظور پاسخگویی به تقاضای شدید مشتریان میزان تولید خود را افزایش داده است. در نتیجه غول کوپرتینویی همواره به‌طور سنتی رتبه نخست فروش جهانی اسمارت‌فون تا پایان سال میلادی را در اختیار دارد.

میزان عرضه آی‌فون‌های اپل طی 3 ماهه چهارم سال 2021 در مقایسه با دوره 3 ماهه پیش از آن رشد 66 درصدی را تجربه کرد. این در حالیست که قیمت‌گذاری مدل جدید آی‌فون 13 برای بسیاری از خریداران در سطح قابل قبولی قرار داشت و طبیعتا مدل‌های قدیمی‌تر نیز از قیمت‌گذاری ارزان‌تری برخوردار بودند. بعلاوه کناره‌گیری نسبی هواوی از بازار اسمارت‌فون به اپل و سایر شرکت‌ها امکان داد تا سهم خود از بازار را افزایش دهند.

به‌طور کلی شرکت اپل در سال 2021 تعداد 233 میلیون دستگاه آی‌فون را به بازار عرضه کرد. این رقم در سال 2020 تقریبا برابر با 200 میلیون واحد بود. به‌عنوان مثال سهم این شرکت در بازار چین از 10 درصد در سال 2020 به 16 درصد در سال 2021 افزایش یافت.

موسسه تحقیقاتی TrendForce با فرض کاهش سرعت شیوع بیماری کووید 19 در جهان پیش‌بینی می‌کند که تولید گوشی‌های هوشمند در سال 2022 با رشد 3.6 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده و به 1.381 میلیارد دستگاه برسد. طی این دوره، میزان تقاضا در چین اندکی تعدیل شده و در سایر بازارها نیز با رشدی محدود مواجه خواهد شد. بر اساس اعلام موسسه TrendForce حتی سناریوی کاهش سطح تولید جهانی نیز چندان دور از انتظار نخواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH