تراشه M2 اکستریم اپل با پردازنده 48 هسته‌ای در راه است

شرکت اپل در جریان رویداد اخیر خود موسوم به Peek Performance از مدل جدید کامپیوتر مک پرو رونمایی نکرد. در حال حاضر مک استودیو قدرتمندترین کامپیوتر اپلی مجهز به تراشه بومی Apple Silicon به‌شمار می‌رود. به گفته مارک گورمن؛ خبرنگار نشریه بلومبرگ، عرضه مدل به‌روزرسانی شده مک پرو تا زمان رونمایی اپل از تراشه M2 Extreme به تعویق افتاده است.

در حال حاضر M1 اولترا جدیدترین تراشه از سری M1 شرکت اپل محسوب می‌شود. تراشه M2  اکستریم در رتبه‌ای بالاتر نسبت به M1 اولترا قرار گرفته و یک هیولای قدرتمند با پردازنده مرکزی 48 هسته‌ای و  پردازنده گرافیکی حداکثر 128 هسته‌ای خواهد بود. بدین‌ترتیب تعداد هسته‌های پردازشی در این تراشه در مقایسه با مدل M1 اولترا تقریبا 2 برابر بیش‌تر است. بعلاوه استفاده از معماری جدید و فرآیند تولید پیشرفته در کنار افزایش تعداد هسته‌های پردازشی به ارتقاء توانایی‌های نیمه‌هادی جدید کمک خواهد کرد.

با این‌حال در مقطع کنونی، اظهارنظر قطعی پیرامون مشخصات این تراشه غیرممکن خواهد بود. هسته‌های پردازشی CPU و GPU در تراشه‌های سری M1 از چیپست A14 Bionic مورد استفاده توسط سری آی‌فون 12 اپل الهام گرفته شده‌اند. با این‌حال هسته‌های پردازشی در تراشه‌های سری M2، مشابه انواع به‌کارگیری شده توسط تراشه A15 یا A16 بوده و از فرآیند تولید پیشرفته‌تری استفاده خواهند کرد. با این‌حال مقیاس فرآیند تولید هنوز مشخص نبوده و انتخاب آن به ظرفیت و بازدهی تولید کمپانی TSMC بستگی خواهد داشت.

در ادامه جدول مربوط به مشخصات احتمالی تراشه‌های سری M اپل را ملاحظه می‌کنید:

M1 اولترا در واقع از 2 تراشه M1 مکس تشکیل شده است. این 2 تراشه با استفاده از یک رابط سیلیکونی به یکدیگر متصل می‌شوند. اپل نیز از این طرح تحت عنوان UltraFusion یاد می‌کند. تراشه M2 اولترا نیز احتمالا از قالب طراحی مشابهی بهره خواهد برد؛ در حالی‌که تراشه M2 اکستریم احتمالا از طریق اتصال 4 تراشه M2 مکس تولید خواهد شد.

تراشه‌های خانواده Apple M1

مارک گورمن به تشریح نحوه توزیع احتمالی تراشه‌های سری M2 میان مدل‌های آینده مک پرداخته است. بر این اساس دستگاه‌های آینده مک در 2 طیف مصرفی و حرفه‌ای طبقه‌بندی می‌شوند.

تقسیم‌بندی مدل‌های حفره‌ای

  • مک‌بوک پرو 14 و 16 اینچی مجهز به پردازنده‌های M2 پرو و M2 مکس
  • آی‌مک پرو با پردازنده‌های M2 پرو و M2 مکس
  • مک استودیو مجهز به پردازنده‌های M2 مکس و M2 اولترا
  • مک پرو مجهز به پردازنده‌های M2 اولترا و M2 اکستریم
  • اپل پرو دیسپلی با رزولوشن 7K

تقسیم‌بندی مدل‌های مصرفی

  • مک‌بوک ایر با تراشه M2
  • مک‌بوک پرو 13 اینچی با تراشه M2
  • مک مینی با تراشه‌های M2 و M2 پرو (جهت جایگزینی با مدل مجهز به پردازنده اینتل)
  • آی‌مک با تراشه M2
  • اپل استودیو دیسپلی

تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که اپل ضمن معرفی مدل جدید مک پرو از ورژن جدید نمایشگر Pro XDR نیز رونمایی خواهد کرد. این نمایشگر از رزولوشن 7K برخوردار خواهد بود؛ در حالی‌که مدل نسل فعلی دارای رزولوشن 6K است. همچنین این محصول به منظور تامین توان پردازشی مورد نیاز برای قابلیت‌هایی نظیر سیری و Center Stage احتمالا از یک تراشه سری A اپل بهره خواهد برد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH