روسیه صادرات گازهای مهم صنعتی از جمله نئون و هلیوم را ممنوع اعلام کرد

بر اساس گزارش رسانه تایوانی Economic Daily و به نقل از گزارش موسسه اکونومیک تایمز هند، دولت روسیه صادرات گازهای نجیب نظیر هلیوم و نئون را محدود کرده است. این محدودیت عمدتا متوجه شرکت‌هایی است که از گازهای نجیب برای تولید تراشه استفاده می‌کنند. به‌طور کلی روسیه و اوکراین جزو بزرگ‌ترین صادرکنندگان گازهای نجیب شامل هلیوم و نئون هستند؛ لذا محدودیت اخیرا اعمال شده توسط کرملین، مشکلات فراوانی را به بار خواهد آورد.

ایالات‌متحده با اختلاف، بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز هلیوم محسوب می‌شود. قطر، الجزایر و روسیه نیز جزو تولیدکنندگان بزرگ این گاز قلمداد می‌شوند. با این‌حال رویکرد ایالات‌متحده در قبال منابع طبیعی خود کاملا محافظه‌کارانه است. بنابراین با اطمینان می‌توان اعلام کرد که آمریکا به تنهایی خلاء ناشی از غیبت روسیه را پر نخواهد کرد.

این پدیده بدان معناست که ممنوعیت اعمال شده توسط روسیه، مشکل کمبود جهانی تراشه را تشدید خواهد کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، دولت روسیه برای صادرات این گازها نیازمند مجوز ویژه خواهد بود. این برنامه تا روز 31 دسامبر (10 دی ماه) سال جاری میلادی ادامه خواهد یافت. در گذشته روسیه این گازها را به ژاپن و بسیاری از کشورهای دیگر دنیا صادر می‌کرد.

بر اساس اعلام کابینه روسیه، مجوز صادرات مواد خام توسط دولت فدرال تعیین خواهد شد. نشریه اکونومیک تایمز هند در بخشی از گزارش خود خاطرنشان می‌کند که روسیه قصد دارد تا از منابع طبیعی خود به‌عنوان یک طعمه استفاده کند. در واقع روسیه در ازای صادرات این گاز و مبادله آن اقدام به واردات نیمه‌هادی‌ها خواهد کرد. با این‌حال وزارت صنعت و تجارت روسیه، ادعاهای مطرح شده پیرامون صادرات گازها را تائید نکرده است. اکنون با توجه به توافق پیشین کابینه روسیه، وضعیت تا حدی پیچیده به‌نظر می‌رسد.

روسیه احتمالا به ممنوعیت صادراتی پیشین علیه خود واکنش نشان می‌دهد

واسیلی شپاک؛ معاون وزیر بازرگانی روسیه در پاسخ به پرسش خبرنگار رویترز گفت: “این اقدام به منزله فرصتی برای تنظیم مجدد زنجیره تامین مختل شده و ایجاد زنجیره‌های تامین جدید خواهد بود.” با این‌حال نشریه اکونومیک تایمز معتقد است که این اقدام به تلافی ممنوعیت‌های بین‌المللی پیشین در زمینه تامین قطعات نیمه‌هادی مرتبط با صنعت تولید ریزتراشه در روسیه به مرحله اجرا گذاشته شده است.

رسانه تایوانی Economic Daily اعلام کرده که در فقدان گازهای هلیوم، نئون، آرگون و سایر گازهای تولیدی روسیه، تولید محصولات الکترونیکی توسط برخی کشورها احتمالا دشوارتر خواهد شد. روسیه 30 درصد گاز نئون جهان را تامین می‌کند.

کاخ سفید در ماه آوریل هشدار داد که کمپانی‌های تولیدکننده تراشه بهتر است زنجیره تامین خود را غیرمتمرکز کنند. بدین‌ترتیب در صورت اعمال ممنوعیت صادرات مواد خام کلیدی برای ساخت تراشه توسط روسیه (در تلافی تحریم‌های فنی اعمال شده توسط کشورهای اروپایی و ایالات‌متحده) پیامدهای منفی این اقدام، گریبان‌گیر شرکت‌های سازنده تراشه نخواهد شد.

موضوع روز به روز جالب‌تر می‌شود و این یک آزمون بزرگ برای ایالات‌متحده به‌شمار می‌رود. ایالات‌متحده اصلی‌ترین رقیب روسیه به‌شمار می‌رود و اکنون جهانیان انتظار دارند که آمریکا در قبال هر اقدام روسیه از خود واکنش نشان دهد.

1 در مورد “روسیه صادرات گازهای مهم صنعتی از جمله نئون و هلیوم را ممنوع اعلام کرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH