تاثیر ارز دیجیتال روی سلامت روان

ارزهای دیجیتال چه تاثیری روی سلامت روان انسان دارند؟!

اعتیاد و تاثیر ارز دیجیتال روی سلامت روان، تبدیل به بیماری جدیدی برای سرمایه‌گذاران شده است. در این مطلب به این می‌پردازیم که تاثیر ارز دیجیتال روی سلامت روان به چه صورت است، بیش‌تر چه کسانی در معرض آن قرار دارند و چگونه تشخیص دهیم که به آن مبتلا شده‌ایم؟!

بازار ارز دیجیتال، بازار پرنوسانی است که به راحتی می‌تواند تنها در یک روز، سود یا ضررهای دو رقمی به ما بدهد. بازار قرمزی که در حال حاضر در آن قرار داریم هم یک مثال بارز آن است.

اگر شانس بیاوریم، می‌توانیم فرصت‌های سودده خوبی به دست بیاوریم. اما از سویی دیگر، رفتار پرنوسان دارایی‌های دیجیتال ممکن است باعث ایجاد مشکلات روانی و احساسی در سرمایه‌گذار شود.

سلامت روان، جنبه بسیار مهمی برای هر فرد است که در رسانه‌ها به اندازه کافی به آن پرداخته نمی‌شود. امور مالی و سرمایه‌گذاری، مقوله‌ای است که تاثیر زیادی روی سلامت روان می‌گذارد. به طوری که نوسانات بازار می‌تواند باعث رنج شود.

این موضوع در زمان سقوط و شکست پروژه ترا قابل احساس بود. در آن زمان رمزارز لونا تقریباً 100 درصد کاهش پیدا کرد که این باعث شد اعتماد به بازار ارز دیجیتال کاهش پیدا کند.

بعد از سقوط ارز لونا، خطوط تماس خودکشی کشورهای مختلف که مربوط به لونا بودند ظاهر شد.

ترس و شکست

حتی اگر درمورد اصول سرمایه‌گذاری دانش کافی داشته باشیم، یک تازه‌کار ممکن است تحت فشار روانی و احساسات، تصمیمات بدی در سرمایه‌گذاری خود بگیرد. چه در تحلیل تکنیکال و چه در بنیادی، نگرش درست روانی تاثیر زیادی در نحوه معامله می‌گذارد. اگر احساساتمان را وارد معامله کنیم، ممکن است به سرعت و بدون تفکر تصمیم‌گیری کنیم که این باعث می‌شود اشتباهات و ضررهای جبران ناپذیری در سرمایه‌گذاریمان بکنیم. این اشتباهات را می‌توان به چند گروه تقسیم کرد:

  • سندروم قمارباز: سرمایه‌گذاران تازه‌کار ممکن است وارد تعداد معاملات زیادی شوند که قبل از ورود در مورد آن فکر نکرده‌اند و دلیلی برای ورودشان ندارند.
  • خروج زودهنگام از یک معامله: بعد از اینکه معامله‌ تازه‌کاران وارد سود می‌شود، آن‌ها به سرعت معامله خود را می‌بندند و سود کوچک را دریافت می‌کنند. در این حالت، آن‌ها باقی سودهایی که نگرفتند را از دست می‌دهند.
  • وابستگی به سایر فعالان بازار: بسیاری از معامله‌گران با سیگنال دادن و نظر افراد و فعالان بازار دیگر وارد معامله می‌شوند و سرمایه‌گذاری می‌کنند. سرمایه‌گذاران نیاز دارند که به صورت مستقل کار خود را انجام بدهند و وابستگی به دیگران نداشته باشند.
  • کنار آمدن با ضرر: بازار ارز دیجیتال نسبت به هیجانات ایجاد شده بسیار حساس است. قیمت‌ها به سرعت به اخبار و بیانیه‌ها و شایعات واکنش نشان می‌دهد. به همین دلیل نمی‌توان به طور کلی احساسات را از این بازار جدا کرد.
  • خوش‌حالی بعد از اولین معامله: اولین معامله‌ای که با سود بسته می‌شود، خوش‌حالی بسیار زیادی ایجاد می‌کند. این ممکن است باعث شود معامله‌گر، دیگر از قوانین معامله پیروی نکند.

بسیاری از فعالان بازار ارز دیجیتال از اصطلاحی استفاده می‌کنند به نام فومو (FOMO) که به معنی ترس از دست‌دادن در یک معامله است. یکی دیگر از مشکلات این است که بازار ارز دیجیتال به دلیل خاصیت غیرمتمرکزی و ناشناس بودن آن، باعث می‌شود که کار کلاه‌برداران و هک آسان‌تر شود.

همه این‌ها تنها قسمت کوچکی از تاثیر ارز دیجیتال روی سلامت روان است. برای اینکه تاثیر استرس و اضطراب ناشی از سرمایه‌گذاری روی روانمان را محدود کنیم، باید ابتدا تصمیم بگیریم که تحمل ریسک کردن چه مقدار سرمایه را داریم.

بیماری جدید

در چند سال گذشته، ارزهای دیجیتال روندهای صعودی و نزولی، یا به اصطلاح پامپ و دامپ‌های زیادی را تجربه کردند، که چه بخواهیم و چه نخواهیم تاثیرات زیادی روی سلامت روان سرمایه‌گذاران گذاشته است.

طبق گفته متخصصین، معامله‌گری ارز دیجیتال ممکن است تبدیل به یک اعتیاد شود. اولین نشانه‌های این اختلال روانی، زمانی به‌وجود می‌آید که فرد هر لحظه در حال چک کردن قیمت ارزهای مختلف است. متخصصین از این فرآیند به عنوان معامله‌گری روزانه یاد می‌کنند که یک نوع دیگر قماربازی فرض شده است و به افرادی که به معامله ارز دیجیتال اعتیاد پیدا کردند، معتادان به کریپتو (crypto addicts) گفته می‌شود.

از علائم اصلی اعتیاد به ارز دیجیتال، می‌توان تنش عضلانی، اضطراب، چک کردن مداوم قیمت‌ها و فکر کردن دائم به معامله‌گری را نام برد. تمام این مشکلات به افسردگی و بی‌خوابی ختم می‌شوند.

همین الان هم در کشورهای مختلف، برنامه‌های ویژه‌ای در مورد مشکلات روانی ناشی از دارایی‌های دیجیتال برگزار می‌شود.

چه کسانی در معرض این مشکلات قرار دارند؟

خوش‌بختانه تمام سرمایه‌گذاران به این مشکلات روانی مبتلا نمی‌شوند.

دانشمندان دانشگاه فناوری کوئینزلند استرالیا، اخیراً تحقیقاتی انجام دادند در مورد اینکه چه کسانی بیش‌تر در معرض اعتیاد به کریپتو قرار دارند و کدام تیپ‌های شخصیتی نیاز دارند که در زمان معامله‌گری بیش‌تر به سلامت روان خود توجه کنند.

افرادی که از بازار ارز دیجیتال رنج می‌برند، افرادی هستند که به قمار علاقه دارند. تمایل شدید به نداشتن ارتباط با دولت، باعث می‌شود چنین افرادی به ارزهای دیجیتال روی بیاورند.

افرادی که دوست دارند بقیه را فریب دهند، مثل افراد بدبین و محتاط، این افراد هم مستعد اعتیاد به ارز دیجیتال هستند.

افراد خودشیفته یا به اصطلاح نارسیسیست هم مستعد اعتیاد به ارز دیجیتال هستند. این افراد معمولاً اعتماد به نفس زیادی دارند؛ به همین دلیل باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری‌های بسیار ریسکی انجام دهند. در همین حال، آن‌ها سعی می‌کنند روی خوش سرمایه‌گذاری را ببینند و فکر می‌کنند که ضرر نخواهند کرد. این اعتماد به نفس بالا باعث می‌شود که در خرید ارز دیجیتال ریسک‌های بسیار زیادی انجام دهند.

یک دسته دیگر از افرادی که به راحتی می‌توانند به بازار ارز دیجیتال اعتیاد پیدا کنند، افراد با اختلالات فکر و روانی هستند. این افراد دچار کاهش واکنش‌ عاطفی هستند؛ این باعث می‌شود که نسبت به استرس و اضطراب مقاوم باشند.

به همین دلیل مشکلی با انجام معاملات با ریسک بالا ندارند. به علاوه این افراد بدون تفکر عمل می‌کنند. ترکیب این موضوع با تمایل به رفتار ریسکی، باعث می‌شود وارد معاملات با ریسک بالا شوند. آن‌‌ها می‌ترسند که سودی که بقیه دریافت می‌کنند را از دست بدهند.

افراد سادیست هم علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین دارند. آن‌ها دوست ندارند سودهای بازار را از دست بدهند. از نظر آن‌ها، لذت بردن از رنج دیگران با احساس برتری نسبت به دیگران همراه است.

البته همه سرمایه‌گذاران اختلال روانی ندارند. گرچه همه مردم به معامله ارز دیجیتال اعتیاد ندارند. اما بهتر است در زمان شروع، تاثیر ارز دیجیتال یا به طور کلی سرمایه‌گذاری و معامله‌گری روی سلامت روان را در نظر بگیریم. برای اینکه افراد بتوانند تاثیرات روانی استرس ناشی از سرمایه‌گذاری را کاهش دهند، ابتدا باید محاسبه کنند که چه مقدار ریسک سرمایه را می‌توانند تحمل کنند.

طبق گفته‌های مدیر محصول شرکت سرمایه‌گذاری United Traders، سرمایه گذاران نباید فقط روی خود ارزهای دیجیتال تمرکز کنند:

اول اینکه ارز دیجیتال را فقط یک ابزار معامله نبینید، مگر اینکه یک معامله‌گر روزانه با تجربه چند ساله باشید. اگر سرمایه‌گذار هستید، بهتر است نحوه ایجاد قیمت، تغییرات آن و الگوهای رفتاری بازار را درک کنید. سپس به طور گسترده بازار را می‌بینید و متوجه می‌شوید که بازار ارز دیجیتال، یک بازار در حال توسعه است. به این معنی که بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری، خرید و هولد کردن (Hold) است و این را به خاطر بسپارید که زمان با شما یار است.

2 در مورد “ارزهای دیجیتال چه تاثیری روی سلامت روان انسان دارند؟!”

  1. سهراب خسته

    مثل هرچیزی که با پول سر و کار داره ما رو ب بردگی میکشونه و گند میزنه به زندگیمون…
    لعنت به پول..

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH