مشخصات فنی احتمالی تراشه A16 Bionic اپل اعلام شد

بر اساس پیش‌بینی‌ها گوشی‌های سری آی‌فون 14 اپل در 2 طیف مختلف طبقه‌بندی خواهند شد. مدل‌های پرو شامل آی‌فون‌ 14 پرو و آی‌فون 14 پرو مکس از تراشه جدید A16 Bionic اپل، دوربین‌های بهتر و نمایشگرهایی با پیکره‌بندی متفاوت بهره‌برداری خواهند کرد. در مقابل، مدل‌های معمولی آی‌فون از تراشه نسل فعلی اپل موسوم به A15 Bionic، دوربین‌های 12 مگاپیکسلی و نمایشگرهای ناچ‌دار استفاده خواهند کرد.

هندست‌های سری آی‌فون 13 تا حدی نشان‌دهنده چشم‌انداز عملکرد برای مدل‌های غیر پرو سری آی‌فون 14 هستند. گوشی‌های آی‌فون‌ 13 و آی‌فون‌ 13 مینی مجهز به پردازنده گرافیکی 4 هسته‌ای بوده و مدل‌های پرو مجهز به GPU با 5 هسته پردازشی هستند. همچنین مدل‌های معمولی مجهز به 4 گیگابایت بوده و مدل‌های آی‌فون‌ 13 پرو و آی‌فون 13 پرو مکس از 6 گیگابایت رم برخوردار هستند (حافظه رم مورد استفاده در تمامی مدل‌ها از نوع LPDDR4X است).

بر اساس پیش‌بینی‌ها گوشی‌های آی‌فون‌ 14 و آی‌فون‌ 14 مکس مجهز به تراشه A15 با پردازنده گرافیکی 5 هسته‌ای و 6 گیگابایت رم LPDDR4X خواهند بود. بنابراین این هندست‌ها در مقایسه با مدل‌های نسل فعلی آی‌فون برتری خواهند داشت.

اما گوشی‌های آی‌فون‌ 14 پرو و آی‌فون 14 پرو مکس تا چه اندازه سریع خواهند بود؟ وبسایت Macworld تلاش کرده تا به این پرسش پاسخ دهد. اولین نکته‌ای که بایستی به آن توجه داشت این است که تراشه A16 بر پایه فرآیند 4 نانومتری جدید کمپانی TSMC موسوم به N4P تولید خواهد شد. این فرآیند نمونه ارتقایافته فناوری N5P مورد استفاده جهت تولید تراشه A15 Bionic محسوب می‌شود. با این‌حال N4P نشان‌دهنده یک جهش نسلی کامل نخواهد بود.

امتیازات پیش‌بینی‌ شده برای تراشه A16 در بنچمارک گیک‌بنچ: امتیاز 2000 برای تست پردازش تک هسته‌ای و امتیاز 5700 برای تست پردازش چند هسته‌ای

بر اساس پیش‌بینی‌ها تراشه جدید A16 از اندازه بزرگ‌تری برخوردار بوده و بین 18 الی 20 میلیارد ترانزیستور را در خود جای خواهد داد. برای مقایسه جالب است بدانید که تراشه A15 مجهز به 15 میلیارد عدد ترانزیستور است. همچنین استفاده از معماری جدید ARMv9 احتمالا پیشرفت‌هایی را برای تراشه آینده سری A اپل به ارمغان خواهد آورد. به‌عنوان مثال ARM با عرضه هسته‌های پردازشی کورتکس A715 وکورتکس X3 به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست یافت.

به‌طور کلی انتظار می‌رود که عملکرد GPU با بهبود متوسط 15 درصدی همراه شود. با این‌حال اپل احتمالا از همان پیکره‌بندی هسته نسل قبلی شامل 2 هسته بزرگ و 4 هسته کوچک استفاده خواهد کرد. بر اساس پیش‌بینی‌ها استفاده از حافظه رم سریع‌‌تر به بهبود عملکرد پردازشی آی‌فون‌‌های آینده کمک خواهد کرد. وبسایت Digitimes گزارش می‌دهد که گوشی‌های آی‌فون‌ 14 پرو و آی‌فون 14 پرو مکس از حافظه‌های جدید LPDDR5 استفاده خواهند کرد. پهنای باند در این گروه از حافظه‌ها در مقایسه با مدل‌های LPDDR4X حدودا 50 درصد بیش‌تر است. همچنین میزان بهره‌وری انرژی در حافظه‌های LPDDR5 در مقایسه با نمونه‌های LPDDR4X بیش‌تر است. با این‌حال ظرفیت رم هر 2 مدل کماکان برابر با 6 گیگابایت خواهد بود.

در بخش GPU نیز انتظار می‌رود که اپل از یک پردازنده گرافیکی 5 یا نهایتا 6 هسته‌ای بهره گرفته و از این طریق مانع از افزایش اندازه تراشه شود. در هر صورت پیش‌بینی می‌شود که عملکرد GPU بین 25 تا 30 درصد افزایش پیدا کند.

امتیازات 3DMark پیش‌بینی شده برای تراشه A16 Bionic اپل

همچنین اپل به منظور فراهم نمودن امکان پشتیبانی از دوربین‌هایی با رزولوشن بالاتر احتمالا بایستی ISP و سخت‌افزار مخصوص یادگیری ماشینی در تراشه خود را تقویت نماید. بر اساس شایعات سری آی‌فون 14 پرو از دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی با قابلیت پشتیبانی از فیلم‌برداری 8K استفاده خواهد کرد. همچنین این دوربین می‌تواند محدودیت رزولوشن در حالت سینمایی را از فول اچ‌دی به 4K ارتقاء دهد.

نهایتا اپل برای آینده‌ای قابل پیش‌بینی کماکان از تراشه‌های مودم ساخت کوالکام استفاده خواهد کرد. بنابراین تراشه A16 احتمالا به‌همراه مودم اسنپ‌دراگون X65 مورد استفاده قرار خواهد گرفت. هنوز مشخص نیست که آیا مدل‌های استاندارد آی‌فون‌ 14 نیز از تراشه مودم جدید استفاده خواهند کرد یا خیر.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH