افت 36 درصدی فروش قطعات تولیدی اینتل برای لپ‌تاپ‌ها در 6 ماهه نخست سال 2022

گزارش عملکرد 3 ماهه دوم شرکت اینتل عمدتا بر مسائل مالی متمرکز بود؛ بنابراین درک تعداد محصولات به فروش رفته کمپانی بر اساس تغییرات به وجود آمده در سطوح درآمدی آن کار چندان آسانی نخواهد بود. اینتل شاخص‌های کمی حقیقی را منتشر نمی‌کند؛ اما در خصوص تغییرات نسبی شاخص‌ها طی دوره 3 ماهه گذشته توضیحاتی را ارائه می‌دهد. گزارش اینتل از کاهش چشمگیر درآمد کمپانی از محل فروش سخت‌افزارهای لپ‌تاپی حکایت دارد.

آمار دقیق‌تر در فرم گزارش 10-Q که در صفحات وبسایت رسمی اینتل منتشر شده قابل دسترس است. جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که درآمد کمپانی در بخش مشتریان طی 3 ماهه دوم سال 2022 کاهش یافته و از 10.3 به 7.7 میلیارد دلار رسیده است. از این درآمد، 4.8 میلیارد دلار مربوط به قطعات لپ‌تاپی و 2.3 میلیارد دلار مربوط به قطعات سیستم‌های دسکتاپی است. میزان کاهش درآمد در بخش نوت‌بوک و دسکتاپ به‌ترتیب 29 و 18 درصد کاهش یافته است. در هر 2 مورد، تغییرات نقل و انتقال قطعات مربوطه بر حسب تعداد با سرعت بیش‌تری رو به وخامت رفت.

بنابراین تعداد قطعات لپ‌تاپی ارسال شده طی 3 ماهه دوم سال 2022 در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 36 درصد کاهش یافت. به گفته اینتل این پدیده از کاهش میزان تقاضا در حوزه‌های مصرفی و آموزشی ناشی شده است. در عین‌حال میانگین قیمت فروش یکی از قطعات لپ‌تاپی اینتل طی 3 ماهه دوم امسال 13 درصد افزایش یافت؛ چرا که تعداد قطعات فروخته شده اینتل به بخش تجاری در مقایسه با قسمت‌های آموزشی و مصرفی به‌مراتب بیش‌تر بود. به‌نظر می‌رسد که تمرکز اینتل بر بخش تجاری به این کمپانی امکان خواهد داد تا مشکل کاهش عرضه قطعات را تا حدی جبران نماید. میزان فروش قطعات به بخش‌های مصرفی و آموزشی 38 درصد کاهش یافت؛ در حالی‌که درآمد حاصل از فروش قطعات تنها افت 29 درصدی را تجربه کرد.

در بخش قطعات دسکتاپی نیز میزان نقل و انتقال محصولات 19 درصد کاهش یافت؛ در حالی‌که درآمد کمپانی از این حوزه 18 درصد افت کرد. همچنین میانگین قیمت فروش قطعات تولیدی اینتل 1 درصد افزایش یافت. این‌بار نیز تقاضای کمتر در بخش آموزشی موجب شد تا کمپانی نتایج مشابهی را به ثبت برساند.

بر اساس اعلام اینتل، کاهش میزان تقاضا برای قطعات تولیدی این شرکت در هر 2 بخش محصولات موبایلی و دسکتاپی طی 3 ماهه دوم سال 2022 از آنجا ناشی می‌شود که کمپانی‌های تولیدکننده کامپیوترهای شخصی و تامین‌کنندگان قطعات ناچار بودند تا با موجودی فراتر از حد معمول کار کنند. در نتیجه این شرکت‌ها خریداری قطعات و محصولات جدید را چندان منطقی قلمداد نکردند.

با در نظر گرفتن دوره 6 ماهه نخست سال 2022 تعداد قطعات به فروش رفته توسط اینتل برای لپ‌تاپ‌ها 36 درصد کاهش یافته است. در بخش محصولات دسکتاپی نیز این کاهش معادل 15 درصد است. میانگین قیمت فروش قطعات لپ‌تاپی طی این دوره 23 درصد افزایش یافت؛ در حالی‌که نرخ افزایش قیمت برای محصولات دسکتاپی تنها برابر با 4 درصد بود. عملکرد بهتر اینتل در بخش محصولات دسکتاپی مدیون تمرکز این شرکت بر نیازهای بخش‌های تجاری بود. در بخش محصولات موبایلی نیز افزایش نسبی سطح تقاضا برای لپ‌تاپ‌های مصرفی با پردازنده‌های گران‌تر به درآمدزایی بهتر برای اینتل کمک کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH