بررسی تخصصی تبلت ایسوس فون‌پد ۷ نسخه LTE: ساده و بی‌آلایش!

Asus Fonepad 7 Review (28)

کمپانی تایوانی ایسوس از آن دست کمپانی‌هایی است که طیف وسیعی از دیوایس‌ها را در دنیای دیجیتال پوشش می‌دهد، از لپ‌تاپ‌ها و قطعات کامپیوتری گرفته تا گوشی‌های هوشمند که اخیرا به بازار معرفی کرده است. در این بین گذری نیز به دنیای تبلت‌ها زده تا بتواند بازار این دسته از ابزارهای دیجیتال را نیز از آن خود کند. علاوه بر تبلت‌های ویندوزی بسیار خوب و با کیفیت و صد البته گران، تبلت‌های مجهز به سیستم عامل اندروید نیز یکی از آن دسته ابزارهایی است که این کمپانی تایوانی روی خوش به آن‌ها نشان داده است. یکی از همین تبلت‌های خوب و خوش قیمت اندرویدی ایسوس نیز چندی پیش وارد آزمایشگاه آی‌تی‌رسان شد و ما نیز تصمیم گرفتیم تا یک بررسی خاص از این تبلت را برای شما خوبان بنگاریم! پس با آی‌تی‌رسان و بررسی تبلت ایسوس فون‌پد 7 نسخه LTE آن که جدیدترین محصول این سری است، همراه باشید.

طراحی

در نگاه اول به فون‌پد چیزی که بیش از همه در ذوق‌تان خواهد زد حاشیه‌های نسبتا زیاد اطراف نمایشگر است. چنین حاشیه زیادی برای تبلت‌های 10 اینچی نقطه قوت به حساب آمده زیرا به جایگیری دستگاه در دست کمک شایانی می‌کند، اما هنگامی که سخن از تبلت‌های 7 اینچی به میان می‌آید، می‌توان چنین حاشیه‌ای را یک نقطه ضعف در طراحی دانست. در بالای نمایشگر این مدل و درست در مرکز، دوربین دوم به همراه سنسور‌های آن جا خوش کرده‌اند؛ اگر نگاهی نیز به زیر نمایشگر بیندازیم، لوگوی زیبای ایسوس به چشم می‌خورد! در قسمت بالا و پایین بدنه فون‌پد بخش نسبتا زیادی به اسپیکرهای این مدل تعلق گرفته که بیش از هر چیزی برای زیبایی این چنین بزرگ طراحی شده‌اند و در واقع نیمی از آن بخش‌ها نیز به خود اسپیکر اختصاص نمی‌یابد. اطراف فون‌پد را نواری نقره‌ای رنگ فرا گرفته که تا حد نسبتا زیادی به زیبایی این مدل می‌افزاید.

Asus Fonepad 7 Review (6)

Asus Fonepad 7 Review (8)


Asus Fonepad 7 Review (10)

اگر تبلت را به صورت عمودی در دست بگیرید، در سمت راست آن در بالاترین نقطه کلید پاور “که وظیفه قفل نمایشگر را نیز عهده دار است” به چشم خورده و در زیر آن کلیدهای یکپارچه صدا قرار گرفته‌اند. در زیر این کلیدها نیز اسلات کارت حافظه بدون هیچ حفاظی جا خوش کرده و در سمت چپ نیز اسلات میکرو سیم کارت قرار دارد.

Asus Fonepad 7 Review (7)


Asus Fonepad 7 Review (14)

اگر تبلت را به پشت بچرخانید، لوگوی ایسوس را در مرکز و دوربینی در بالای آن که کمی از بدنه دستگاه بیرون زده است، مشاهده می‌کنید.

Asus Fonepad 7 Review (13)

Asus Fonepad 7 Review (12)

در بخش بالایی تبلت جک 3.5 میلی متری هدفون و در بخش زیرین آن پورت میکرو یواس‌بی قرار دارد.

Asus Fonepad 7 Review (9)

Asus Fonepad 7 Review

نمایشگر

اگر از آن هیاهوی ال‌جی با نمایشگر QHD در پرچمدار جدیدش بگذرید و کمی سطح انتظاراتتان را پایین بیاورید، با دیدن میزان رزولوشن HD برای این مدل شوکه نخواهید شد! از آن جایی که سایز نمایشگر فون‌پد، 7 اینچی بوده و با توجه به میزان رزولوشن آن، می‌توان این گونه گفت که چگالی پیکسلی این مدل پا را از 216 پیکسل در هر اینچ فراتر نخواهد گذاشت! در نگاه از زوایا با توجه به فناوری IPS به کار رفته در این مدل مشکلی نخواهید داشت و کیفیت نمایشگر در حد مطلوبی است. برای اینکه از مسائل تئوری فاصله بگیریم میزان نور نمایشگر را تا انتها بالا برده و در کنار یکی از تبلت‌های هم رده با نام آلکاتل پاپ 8 قرار دادیم تا بتوانید کیفیت این مدل را در برابر رقبا تشخیص دهید (نمایشگر سمت راست همان فون‌پد ۷ قصه ماست.)

Asus Fonepad 7 Review (2) Asus Fonepad 7 Review (3) Asus Fonepad 7 Review (4) Asus Fonepad 7 Review (5)

سخت افزار

به طور معمول در هنگام نگاه‌های گذرا به مشخصات گجت‌ها، هنگامی که به بخشی چون سخت افزار می‌رسید، انتظار دیدن نامی چون اسنپدراگون را دارید، اما ایسوس تصمیم گرفته تا کمی متفاوت‌تر از دیگر کمپانی‌ها عمل کند و از چیپست Intel Atom Z2560 با دو هسته که فرکانس هر یک بر روی 1.6 تنظیم شده، استفاده کند. نامی که در دنیای لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی بسیار پر آوازه بوده و در دنیای تبلت‌ها غریبه به نظر می‌رسد. به این مجموعه نه چندان قدرتمند نیز واحد گرافیکی PowerVR SGX544MP2 و یک گیگابایت رم ناقابل را اضافه کنید. برای اینکه عملکرد این مدل را از لحاظ سخت افزاری بسنجیم آن را وارد آزمایش‌های سخت خود کردیم.

در گام نخست از بنچمارک پی بهره گرفتیم و کسب رقم 343 برای این مدل چندان هم دور از انتظار نبود.

Asus Fonepad 7 Review (19)

سپس به سراغ آزمون AnTuTu رفتیم تا با سنجش عملکرد کلی دستگاه به آن امتیازی بدهد. امتیاز بدست آمده و نمودار مقایسه این مدل با رقبا را در زیر مشاهده می‌کنید.

Asus Fonepad 7 Review (16)

Asus Fonepad 7 Review (24)

پس از آن از آزمون چند مرحله‌ای Quadrant استفاده کردیم و برای مقایسه بهتر نتایج را در کنار چند تبلت دیگر قرار دادیم که نمودارهای آن را در زیر مشاهده می‌کنید

Asus Fonepad 7 Review (25)

Asus Fonepad 7 Review (26)

Asus Fonepad 7 Review (27)

در مرحله آخر به سراغ Bonsai آمدیم تا عملکرد واحد گرافیکی این مدل را به تنهایی نیز سنجیده باشیم.

Asus Fonepad 7 Review (17)

یکی از دلایل افراد برای خرید تبلت، توانایی آن‌ها در اجرای بازی هاست. ما نیز یک بازی سنگین و گرافیکی با نام Most Wanted را بر روی آن به اجرا در آوردیم و با دو مشکل کلی بر روی دستگاه مواجه شدیم! نخست اینکه همچون اکثر مدل‌های معرفی شده تا به امروز پس از گذشت چند دقیقه از بازی، دمای دستگاه بالا می‌رود به طوری که کاملا این بالا رفتن دما را حس می‌کنید. مورد دوم اینکه در مدلی که در اختیار ما بود هنگام اجرای بازی‌ها کمی در اجرای فرامین با مشکل رو به رو شدیم؛ به گونه‌ای که گاهی اوقات با چرخاندن تبلت به یک سو هیچ عکس‌العملی نشان داده نمی‌شد و ماشین زیبای ما در بازی محبوب‌مان همجنان به راه راست خودش ادامه می‌داد!

دوربین

دوربین یکی از آن بخش‌هایی است که کمپانی‌های سازنده تبلت‌ها چندان توجهی به آن ندارند. اگر هم کمی متفکرانه به قضیه نگاه کنیم، کمتر کسی پیدا می‌شود که به جای استفاده از دوربین اسمارتفون خود با یک تبلت 7 و یا 10 اینچی به شکار لحظه‌ها بپردازد، در نتیجه نباید انتظار یک دوربین رویایی را از تبلت‌ها داشت، خصوصا اگر با یک تبلت میان رده طرف باشید. فون‌پد قصه ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و با یک دوربین 5 مگاپیکسلی به همراه فوکوس خودکار خود نمایی می‌کند. ایسوس قابلیت‌های خوبی نظیر تصویر برداری HDR، عکاسی پانوراما ویا حتی حذف اشیا متحرک در تصویر را برای این مدل در نظر گرفته که در نوع خود منحصر به فرد است، البته با توجه به نداشتن فلاش نمی‌توانید از دوربین فون‌پد در نقاط کم نور بهره ببرید. برای اینکه کمی بیشتر با کیفیت تصاویر ثبت شده توسط این مدل آشنا شوید، فون‌پد را در دست گرفتیم و اقدام به ثبت عکس نمودیم که حاصل تلاشمان را در زیر مشاهده می‌کنید.

Asus Fonepad 7 Review (1)


Asus Fonepad 7 Review (20)


Asus Fonepad 7 Review (21)


Asus Fonepad 7 Review (22)


Asus Fonepad 7 Review (23)
زیر نور اتاق

در میان تبلت‌های موجود در این رنج، کمتر مدلی را پیدا می‌کنید که توانایی ضبط ویدیو به صورت فول اچ‌دی را داشته باشد، اما فون‌پد قصه ما گویا در همین دسته نایاب جا دارد. حجم کلیپ یک دقیقه‌ای که ما با این مدل گرفتیم در حدود 96 مگابایت شد اما افت فریم و نویز فراوان در تصاویر کاملا مشهود بود. صدا در حد قابل قبولی ضبط شده بود اما به طور کلی دوربین این مدل آنگونه که باید و شاید شما را راضی نگه نخواهد داشت.

خوش‌بختانه این مدل به یک دوربین ثانویه 2.1 مگاپیکسلی نیز مجهز شده و توانایی فیلم برداری به صورت اچ‌دی را نیز داراست که می‌تواند خبر خوبی برای علاقه مندان به تماس‌های تصویری باشد.

رابط کاربری

رابط کاربری که ایسوس برای این مدل در نظر گرفته به اندازه تاچ ویز سامسونگ شلوغ و پر زرق و برق نیست و تا حد زیادی به همان اندروید خالص شباهت دارد. شما علاوه بر ایجاد پیج‌های متعدد در صفحه نخست، می‌توانید برخی برنامه‌ها را نیز در گوشه‌ای از صفحه به اجرا در آورید و به طور همزمان از دو برنامه بهره ببرید! بعنوان مثال در حال وب گردی هستید و در گوشه‌ای از صفحه نیز ماشین حساب را به اجرا در می‌آورید و از هر دو برنامه در صفحه 7 اینچی تبلت خود استفاده می‌کنید. برنامه‌های نسبتا خوبی نیز به صورت پیش فرض بر روی این تبلت قرار گرفته که از مهم ترین آنها می‌توان به فایل منیجر خوب و پر امکاناتش اشاره کرد، موردی که برخی از کمپانی‌ها حتی به قرار دادن یک نمونه خشک و خالی از آن هم اعتقادی ندارند. تنها نکته منفی در رابطه با رابط کاربری این مدل، حضور کلیدهای مجازی در اکثر فضا هاست که موجب شده نتوانید از تمام فضای 7 اینچی نمایشگر استفاده کنید. ناگفته نماند که فون‌پد با اندروید نسخه 4.2 وارد بازار شده و به نسخه جدید‌تر (کیت کت) نیز قابل ارتقا خواهد بود.

Asus Fonepad 7 Review (UI)

 

پخش چند رسانه‌ای

وقتی یک تبلت 7 اینچی با نمایشگری نسبتا با کیفیت در اختیار دارید پس به طور حتم تماشای ویدیو یکی از آن دست کاربردهای تبلت‌هاست که به شما چشمک می‌زند. پلیر موجود در فون‌پد گرچه امکانات خاص و یا منحصر به فردی را در اختیارتان نمی‌گذارد اما در پشتیانی از کدک‌های صوتی و تصویری عملکردش فراتر از حد انتظار است. هنگام پخش محتوای فول اچ‌دی همه چیز خیلی خوب و روان به اجرا در آمده و هنگام جا به جایی میان قسمت‌های مختلف ویدیو نیز کوچکترین کندی و یا افت فریمی را مشاهده نخواهید کرد. اسپیکر‌های این مدل نیز بر خلاف ظاهر نسبتا بزرگشان صدای چندان بلندی را ارایه نمی‌کنند اما کیفیت صدا در حد قابل قبولی قرار دارد. اگر از علاقه مندان به گوش دادن موزیک از طریق هدفون هستید این مدل روی خوش به شما نشان داده و کیفیت و بلندی صدای خوبی را به ارمغان خواهد آورد.

Asus Fonepad 7 Review (18)

سایر امکانات

از لحاظ امکانات ارتباطی می‌توان به سیم کارت خور بودن این مدل اشاره داشت که ارزش محصول را دو چندان می‌کند. این مدل در شبکه 3G و LTE نیز به خوبی فعالیت کرده و از لحاظ سرعت اتصال به اینترنت نیز در حد قابل قبولی قرار دارد. اگر از علاقه مندان به استفاده از نقشه‌های گوگل و در کل مسیر یابی توسط ابزارهای دیجیتال هستید باید عرض کنم که فون‌پد خوش بختانه از GPS بهره مند بوده و سرعت اتصال به ماهواره آن نیز بسیار خوب است. فون‌پد در سه مدل 16،8 و 32 گیگاباتی عرضه شده که در نسخه 16 گیگابایتی آن کمی بیش از 11 گیگابایت آن در دسترس شماست که البته جای هیچ نگرانی نبوده و شما می‌توانید تا 32 گیگابایت دیگر به حافظه آن بیفزایید. ایسوس بر روی فون‌پد از یک باتری 3950 میلی آمپری استفاده کرده که در تست‌های انجام شده توسط ما بر روی این مدل، قادر خواهید بود تا در یک استفاده معمولی و اتصال مداوم به اینترنت از طریق وای‌فای و استفاده از نرم افزارهای ارتباطی در حدود یک روز و نیم با این مدل کار کنید. برای شارژ نمودن چنین باتری نیز در حدود 2 ساعت و 45 دقیقه به زمان نیاز دارید.

Asus Fonepad 7 Review (1)

سخن پایانی

گرچه از ورود این مدل به بازار مدت زمان نسبتا زیادی می‌گذرد اما با توجه با قیمت 750 هزار تومانی این مدل در این اوضاع نیمه ابری بازار، هنوز هم فون‌پد یکی از خوب‌های بازار در این رنج است؛ به خصوص اگر از علاقه مندان به پخش محتوای چند رسانه‌ای بر روی تبلت‌ها باشید.

Asus Fonepad 7 Review (2)


Big Smile لبخند

  • صفحه نمایش خوب
  • باتری قابل قبول
  • پخش چند رسانه‌ای فراتر از انتظارها
  • سیم کارت خور

Shame اشک

  • ضخامت بیش از اندازه

7 در مورد “بررسی تخصصی تبلت ایسوس فون‌پد ۷ نسخه LTE: ساده و بی‌آلایش!”

  1. سلام من تبلت Asus trsnsformer pad tf 300tg دارم قیمتشم الان حدود یک ملیونه نسخه اندرویدیشم 4,2,1هستشو قابلیت زنگ زدن نداره حالا موندم ایسوس فون پد بخرم یا نهفون پد هفتو میگم

  2. سلام خسته نباشید
    این کدوم مدله فون پد 7 هستش؟؟
    میشه اسم کاملش و حدود قیمتش
    ممنون از سایت پربار و بروزتون

  3. سلام
    اقای گلکار ای کاش مدل های جدید ایسوس رو بررسی کرده بودید
    یه سوالی داشتم نظرتون در مورد قدرت سخت افزار memo pad me181c چیه تو اینترنت چیزی دستگیرم نشد
    بیشتر رو قدرت گرافیکی حساسم
    ممنون میشم جواب بدید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH