اینتل: تعداد ترانزیستورهای درون تراشه‌ها تا سال 2030 به یک تریلیون واحد خواهد رسید

شرکت اینتل پیش‌بینی می‌کند که تراشه‌های نیمه‌هادی مجهز به یک تریلیون عدد ترانزیستور تا سال 2030 به بازار عرضه خواهند شد. پت گلسینگر؛ رئیس اینتل ضمن سخنرانی در کنفرانس Hot Chips به این موضوع اشاره کرد.

وی ضمن سخنرانی خود اعلام کرد: “امروزه هر تراشه دارای حدودا 100 میلیارد ترانزیستور است و چشم‌انداز دستیابی به تراشه‌هایی با یک تریلیون ترانزیستور تا سال 2030 به وضوح قابل رویت است. با وجود ریبون‌های FET ما یک معماری ترانزیستوری پیشگام را در اختیار داریم. ما در شرف اجرای این معماری قرار داشته و معتقدیم که روند رشد ترانزیستورهای موجود در تراشه‌ها تا پایان دهه میلادی جاری ادامه خواهد یافت.”

با بررسی تحولات 10 سال گذشته متوجه خواهیم شد که پردازنده‌های گرافیکی برتر آن زمان مجهز به 3 الی 4 میلیارد عدد ترانزیستور بودند؛ اما اکنون ما در رابطه با 50 الی 80 میلیون عدد ترانزیستور صحبت می‌کنیم. البته اکنون تراشه‌هایی نظیر Cerebras WSE-2 با 2.6 تریلیون ترانزیستور در بازار موجود هستند؛ اما این یک ایده کاملا خاص محسوب می‌شود. بدیهی است که آقای گلسینگر در اظهارات خود به تراشه‌های استانداردتر اشاره نموده است.

همچنین وی به تشریح نگرش اینتل پیرامون فناوری‌های آینده چیپلت‌ها، قالب‌های سه‌بعدی تراشه و یکپارچه‌سازی هرچه بیش‌تر اجزای مختلف در یک تراشه نیمه‌هادی واحد پرداخت. در واقع اکنون ما در حال حرکت به این سمت و سو هستیم و با عرضه پردازنده‌های سری Meteor Lake در سال آینده این مفهوم به سطح جدیدی ارتقاء خواهد یافت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH