میزان تقاضا برای آی‌فون‌ 14 پرو مکس اپل در مقایسه با مدل نسل قبلی بیش‌تر است

مینگ چی‌کو؛ تحلیل‌گر مشهور موسسه TF Securities گزارش اولیه خود درباره پیش‌فروش آخرین نسل از آی‌فون‌های اپل را منتشر کرده است. بر این اساس میزان تقاضا برای آی‌فون 14 پرو مکس از مدل سال گذشته یعنی آی‌فون 13 پرو مکس نیز فراتر رفته است. بدین‌ترتیب برترین مدل در خانواده آی‌فون 14 موفق به کسب رتبه “خوب” شد؛ در حالی‌که میزان استقبال از آی‌فون 14 پرو مشابه با آی‌فون 13 پرو بود و این هندست رتبه “خنثی” را به خود اختصاص داد. نهایتا 2 مدل دیگر با اسامی آی‌فون 14 و آی‌فون 14 پلاس نیز رتبه “بد” را کسب کردند.

به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد که تعداد هندست‌های پیش‌فروش شده اپل نسبت به سال گذشته کاهش یافته است؛ اما گرایش بیش‌تر مشتریان به سوی مدل‌های پیشرفته‌تر سری آی‌فون 14 موجب افزایش میانگین قیمت فروش آی‌فون‌های جدید شده است. به‌طور کلی گوشی‌های آی‌فون 14 و آی‌فون 14 پلاس 45 درصد از حجم پیش‌فروش خانواده جدید آی‌فون را به خود اختصاص می‌دهند.

موضوع جالب توجه اینکه بر اساس داده‌های ارائه شده توسط مینگ چی‌کو، میزان تقاضا برای آی‌فون 14 پلاس حتی در مقایسه با آی‌فون 13 مینی طی سال گذشته نیز ضعیف‌تر است. استقبال ضعیف مشتریان موجب توقف عرضه آی‌فون‌های مینی شد و اکنون به‌نظر می‌رسد که میزان تقاضا برای آی‌فون 14 پلاس حتی از آی‌فون SE 2022 نیز کمتر بوده است.

چنان‌چه روند تقاضای ضعیف برای 2 مدل غیر پرو ادامه پیدا کند؛ در این‌صورت انتظار می‌رود که اپل طی هفته‌های آینده اهداف نقل و انتقال خود برای این هندست‌ها را کاهش دهد. افزایش رقم هدف‌گذاری شده برای مدل‌های پرو به میزان استقبال خریدارن در طول دوره پیش‌فروش بستگی دارد. بایستی توجه داشت که این داده‌ها بر اساس زمان انتظار برای مدل‌های جدید سری آی‌فون 14 در چندین بازار بزرگ برآورد می‌شوند. این مدت زمان برای مدل‌های پرو و پرو مکس به‌ترتیب برابر با 5 و 6 هفته است؛ در حالی‌که تحویل سفارشات 2 مدل دیگر در همان روز عرضه آنها به بازار آغاز خواهد شد.

چند هفته قبل مینگ چی‌کو بر پایه آمار مربوط به پیش‌سفارشات آفلاین در چین، گزارش مشابهی را منتشر کرد. در آن گزارش اعلام شد که 2 مدل پرو مجموعا سهم 85 درصدی از پیش‌سفارشات را به خود اختصاص داده و سهم آی‌فون 14 پلاس نیز کمتر از 5 درصد بوده است. فروش سری آی‌فون 14 هنوز به‌طور رسمی آغاز نشده است. در واقع اکنون اپل در حال دریافت سفارشات پیش‌فروش بوده و فروش این هندست‌ها از روز جمعه پیش رو (16 سپتامبر – 25 شهریور ماه) آغاز خواهد شد. فروش آی‌فون 14 پلاس از ماه آینده شروع می‌شود؛ اما تا این لحظه اوضاع برای هندست مذکور چندان امیدوارکننده به‌نظر نمی‌رسد.

آقای کو معتقد است که نتایج پیش‌سفارشات برای مدل‌های آی‌فون پرو بار دیگر ثابت می‌کند که حتی در شرایط رو به وخامت اقتصادی نیز اپل همچنان مشتریان وفادار و ثابت‌قدم زیادی را در اختیار دارد. اما این موضوع بدان معنا نیست که اپل میزان سفارشات مدل‌های پرو را به یکباره افزایش خواهد داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH