امکان باطل شدن واردات خودرو

مجلس همچنان می‌تواند آیین‌نامه واردات خودرو را باطل کند

واردات خودرو دغدغه همه مردم است، چرا که فضای غیر رقابتی حاکم بر بازار خودروی ایران، به اندازه کافی متقاضیان ماشین‌های شخصی را به ناچاری انداخته است؛ اما هنوز یک هفته از اعلام زمان واردات خودرو نگذشته است که سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، حرف از امکان باطل شدن آن می‌زند!

حجت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، زمان پیش‌بینی شده واردات خودرو رو اعلام و این اتفاق را حرکتی رو به جلو و مثبت خواند.

این مسئول علاوه بر آن که واردات خودرو را ضرورتی برای تنظیم بازار دانست، هفته گذشته از نکات مثبت و تاثیرات خوب واردات خودرو سخن گفت و این کار را رسیدگی به خواسته مردم دانست.

فیروزی همچنین اعلام کرد که مجلس با قانون‌گذاری و دولت با نوشتن آیین‌نامه واردات خودرو، در پی آن هستند که این فضای بسته حاکم بر واردات خودروهای خارجی را باز کنند.

ایرادات و امکان باطل شدن آیین‌نامه واردات خودرو

کم‌تر از یک هفته پس از صحبت‌های مثبت حجت‌الله فیروزی در خصوص واردات خودرو و فعالیت‌های مجلس و دولت در پی آن، انتقادها به این آیین‌نامه جدید که توسط دولت نوشته شده، آغاز شد. فیروزی گفته بود که اگر ایراداتی در آیین‌نامه واردات خودرو وجود دارد، به دلیل فضای بسته و ممنوع بودن واردات خودروهای خارجی است و باید نیمه پر لیوان را ببینیم که فضا همین مقدار کم هم باز شده است!

روح‌اللّه عباس‌پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در این باره واکنش نشان و گفت:

مجلس برای ساماندهی بازار خودرو، واردات را به تصویب رساند و انتظار داریم آیین‌نامه نوشته شده نیز اهداف قانون‌گذار را مد نظر قرار دهد و در چهارچوب قانون مصوب مجلس باشد؛ البته بنده هنوز این آیین‌نامه را مطالعه نکرده‌ام، اما اگر آیین‌نامه چهارچوب قانون مصوب مجلس را زیرپا بگذارد، مجلس می‌تواند آن را باطل کند.

عباس‌پور معتقد است که هدف اصلی قانون‌گذار از تصویب قانون واردات خودرو، «افزایش کیفیت و حمایت از مصرف‌کننده» بوده؛ از همین رو آیین‌نامه واردات خودرو هم باید در راستای همین هدف باشد و احتمالاً اگر غیر از این باشد، لغو خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی حداقل در صبحت‌های خود، مخالف واردات خودرو به نظر نمی‌رسید و تاکید کرد که واردات خودرو برای ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودرو و در نتیجه افزایش کیفیت آن، ضروری است. عباس‌پور همچنین واردات خودرو را راهی برای کاهش قیمت تمام‌شده خودرو و حمایت از مصرف‌کننده دانست.

این مسئول در ادامه این واقعیت را بازگو کرد که در سال 1386، قانون حمایت از مصرف‌کننده خودرو به تصویب رسید و معتقد است قوانین جدیدی که در مجلس برای ساماندهی بازار خودرو به تصویب رسیده‌اند و می‌رسند، در جهت حمایت «واقعی» از مصرف‌کنندگان خودرو هستند؛ سپس او دوباره تاکید کرد که آیین‌نامه واردات خودرو نیز باید در چهارچوب قانون باشد، در غیر این صورت مورد قبول واقع نخواهد شد.

وی همان‌طور که اعلام کرد، هنوز آیین‌نامه را نخوانده است، ولی این موضوع را از حرف‌های او می‌دانیم که باطل شدن آیین‌نامه واردات خودرو، ممکن است و با توجه به ایرادات و انتقادات فراوانی که راهی این آیین‌نامه شد، فعلاً اطمینانی به پایداری آن نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH