آیا صفحه نمایش با رزولوشن 4K برای لپ‌تاپ ارزش دارد؟

هنگام خرید لپ‌تاپ در مورد انتخاب رزولوشن صفحه نمایش آن گزینه‌های متنوعی در پیش رو دارید که 4k یا به عبارت دیگر ultra HD یکی از آن‌ها است. این انتخاب، بالاترین وضوح را برای نمایشگر لپ‌تاپ شما به همراه دارد؛ اما آیا واقعا ارزشمند است و تصویر بهتری را نشان می‌دهد؟

ابتدا از مشکل وضوح Retina شروع کنیم؛ اصطلاح رتینا توسط اپل به کار برده می‌شود و نمایشگری را تعریف می‌کند که چگالی پیکسلی آن به اندازه‌ای است که در نگاه کردن از فاصله معمول، پیکسل‌های مجزا قابل تشخیص نیستند.

به عبارت دیگر، افزایش چگالی پیکسلی تا اندازه رتینا کیفیت جزئیات عکس را به اندازه کافی بالا می‌برد تا جایی که وجود پیکسل‌های بیشتر توسط چشم قابل تشخیص نیست.

هر نمایشگری می‌تواند در نگاه از فاصله بخصوصی مشابه رتینا باشد. معمولا از نظر پزشکی و ارگونومی فاصله بین چشم و نمایشگر لپ‌تاپ‌ نباید کمتر از 20 اینچ باشد. ما از لپ‌تاپ‌های 13.3، 15.6 و 17.3 اینچی در موقعیت‌های طبیعی استفاده کردیم و در هر مورد فاصله آن‌ها با چشم بیشتر از 20 اینچ بود. بنابراین این فاصله غیر منطقی نیست.

به این ترتیب حتی یک صفحه نمایش بزرگ لپ‌تاپ 17.3 اینچی با رزولوشن 4K در فاصله 13 اینچی به «رتینا» تبدیل می‌شود.

همان صفحه نمایش با رزولوشن 1440p در 20 اینچ، درست در حداقل فاصله دید، به «رتینا» تبدیل می‌شود.

یک صفحه نمایش 1080p در فاصله 27 اینچ به «رتینا» تبدیل می‌شود که احتمالاً به فاصله‌ای که کاربران لپ‌تاپ بین چشم خود و صفحه نمایش دارند نزدیک‌تر است.

به دلیلی که گفتیم این پنل‌های کوچک 4K ممکن است برای اکثر کاربران ارزش خرید نداشته باشند، زیرا در صورت استفاده عادی از لپ‌تاپ، مزیت اصلی آن‌ها از بین می‌رود. البته گذشته از این موارد نمایشگرهای 4K مزایایی هم دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

پنل‌های 4K با رفرش ریت بالا کمیاب هستند

برای بیان وضوح نمایشگرها دو اصطلاح به کار می‌رود: تفکیک پذیری فضایی و وضوح موقتی. تفکیک پذیری فضایی همان چیزی است که اکثر مردم هنگام بحث در مورد وضوح صفحه نمایش به آن فکر می‌کنند. این پارامتر بیان کننده تعداد پیکسل‌های روی صفحه نمایش و میزان جزئیات دقیقی است که می‌تواند در نتیجه داشتن پیکسل‌های بیشتر نمایش داده شود. در مقابل، وضوح موقتی مقدار جزئیاتی است که یک صفحه نمایش می‌تواند در طول زمان مشخصی نشان دهد که معمولاً به آن نرخ تازه‌سازی می‌گویند.

یک صفحه نمایش 120 هرتزی ممکن است در مورد تصاویر ثابت به اندازه یک صفحه نمایش 60 هرتزی اطلاعات را نشان دهد. این نرخ نوسازی فقط برای محتوایی اعمال می‌شود که در طول زمان تغییر می‌کند، مانند ویدیو، بازی‌های ویدیویی و عناصر متحرک رابط کاربری مانند نشانگرهای ماوس و فایل و اسناد اسکرول کردن. در این صورت هرچه نرخ تازه‌سازی بیشتر باشد، حرکت روان‌تر و بدون محو شدن تصویر به نظر می‌رسد.

برخلاف وضوح مکانی، مزایای وضوح موقتی در فواصل دید نرمال کاهش نمی‌یابد، اما صفحه‌های 4K که نرخ تازه‌سازی بالاتر از 60 هرتز را ارائه می‌کنند نسبتا کمیاب و معمولا گران هستند. در حال حاضر استفاده از نمایشگرهای 1080p یا 1440p که نرخ‌های تازه‌سازی 360 هرتز، 240 هرتز، 165 هرتز و 144 هرتز را ارائه می‌دهند، رایج است و ممکن است تجربه بصری بهتری نسبت به یک پنل 4K با نرخ تازه سازی 60 هرتزی داشته باشد.

نمایشگر 4K قاتل باتری است!

هنگام خرید لپ‌تاپ، عمر باتری یکی از عوامل کلیدی برای انتخاب است. نمایشگرهای با وضوح بالاتر برای عملکرد به نیروی بیشتری نیاز دارند. توجه کنید که نه تنها خود نمایشگر انرژی بیشتری مصرف می‌کند، بلکه قطعات سخت‌افزاری لازم برای راه‌اندازی آن نمایشگر نیز به توان بیشتری نیاز دارند. مثلا GPU برای نشان دادن محتوای واحد روی نمایشگری با رزلوشن 4K باید سخت‌تر از آنچه که برای وضوح 1440p یا 1080p لازم است کار کند. این موضوع فقط در مورد بازی‌های ویدیویی نیست و برای هر نوع محتوا صدق می‌کند.

مقیاس نمایشگر می‌تواند وضوح 4K را بی‌اثر کند

سیستم عامل‌های مدرن از معیاری به نام مقیاس نمایش استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که اندازه المان‌های رابط کاربری مانند دکمه‌ها، متن و ویجت‌ها نسبت به اندازه نمایشگر درست است. بدون تغییر مقیاس نمایشگر، متن و دکمه‌های روی صفحه نمایش لپ‌تاپ 4K آنقدر کوچک خواهند بود که قابل خواندن نیستند. در فواصل دید معمولی، با مقیاس گذاری معادل، تفاوتی بین صفحه نمایش لپ‌تاپ با رزولوشن 1440p و 4K در استفاده واقعی مشاهده نخواهید کرد.

راه‌های بهتری برای افزایش کیفیت و شفافیت اجرای بازی‌ها وجود دارد

پنل‌های 4K اکنون یک آپشن برای بسیاری از لپ‌تاپ‌های گیمیمگ هستند و بحث فاصله‌های صفحه نمایش «رتینا» کاملاً و در همه جا صادق نیست. این موضوع به این دلیل است که هنگام رندر کردن یک بازی با کیفیت 4K برخی از ایرادات تصویر در حالت ماکرو از بین می‌رود، مانند حاشیه‌های نا صاف روی سوژه‌های رندر شده و حالت shimmer (سوسو زدن) که برای برخی از المان‌های تصویری رندر شده در وضوح پایین وجود دارد.

در پنل‌های 1440p یا 1080p این نوع اشکالات بصری و مصنوعی در بازی‌های ویدیویی در فواصل مشاهده معمولی مشاهده می‌شوند و به‌کارگیری یک پنل 4k آن‌ها را کاهش می‌دهد اما از بین نمی‌برد. البته راه‌های بهتری هم برای رسیدگی به این مشکلات وجود دارد؛ با استفاده از ویژگی‌هایی مانند super sampling و anti-aliasing هوشمند، می‌توان همان بهبود نمایش را در پنل‌هایی با وضوح پایین‌تر انجام داد (این مقاله را بخوانید). این راه‌حل‌ها در مقایسه با یک رندر عادی بازی ویدیویی در وضوح 4K، فشار کمتری بر CPU و GPU وارد می‌کنند.

چه کسانی باید لپ‌تاپ 4K تهیه کنند؟

تا اینجای بحث ممکن است این طور به نظر برسد که یک پنل 4K واقعاً ارزش به کار گیری در لپ‌تاپ را ندارد، اما موارد استفاده مثبت و کاربردی هم برای داشتن چنین نمایشگرهایی با تراکم بالا در دستگاه‌های کوچکی مانند لپ‌تاپ‌ها وجود دارد. به طور خاص، اگر شما یک تولیدکننده محتوا هستید که با مدیای 4K کار می‌کنید، داشتن نمایشگری که بتواند هر یک از پیکسل‌های آن محتوا را به صورت دقیق به شما نشان دهد، مهم است.

علاوه بر این تولیدکنندگان محتوا از نمایشگرهای خود به نحو متفاوتی از کاربران معمولی استفاده می‌کنند و ممکن است هنگام ویرایش یا کنترل کیفیت به صفحه نمایش نزدیک شوند. در مجموع، در حالی که نمی‌توانیم پنل لپ‌تاپ با رزولوشن 4K را برای اکثر کاربران توصیه کنیم، تولیدکنندگان محتوا که باید به صورت حرفه‌ای کار کنند، در استثنا قرار دارند.

نظرات و تجربیات کاربری خودتان را در پایین همین صفحه با ما و سایر مخاطبان آی‌تی‌رسان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH