واردات خودروهای خارجی

واردات خودروهای خارجی از چه زمانی آغاز خواهد شد؟

واردات خودروهای خارجی ظاهراً بالاخره از آذر یا دی ماه امسال شروع خواهد شد، البته اگر همه چیز طبق پیش‌بینی‌ها جلو برود!

واردات خودرو طی ماه‌های اخیر، بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های فراوانی را پیرامون خود تجربه کرده است. مسیر عجیب و پرپیچ و خم آزادسازی فضای بسته برای ورود خودروهای خارجی، موافقت‌ها و مخالفت‌های زیادی را به خود دیده است.

جدال موافقان و مخالفان واردات خودروهای خارجی، سال‌هاست که ادامه دارد. اکثر مسئولانی که مصاحبه می‌کنند هم این نظر را دارند که واردات خودرو هم به نفع بازار رو به رکود و شکست‌خورده حال حاضر خودرو است و هم به نفع مردم؛ ولی مشخص نیست چرا این‌قدر این پروسه طی سالیان اخیر کند پیش رفته است.

ابتدا زمان ورود خودروهای خارجی توسط مجلس اعلام شد، اما کمی پس از آن با این خبر در آی‌تی‌رسان مواجه شدیم: مجلس همچنان می‌تواند آیین‌نامه واردات خودرو را باطل کند!

از سوی اعضا و سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گرفته تا خود وزیر صمت (صنعت، معدن و تجارت)، صبحت‌های مختلفی در این زمینه صورت گرفته که همه آن‌ها، حداقل در نظر، موافق پیش‌برد موضوع واردات خودروهای خارجی بودند و از فواید آن می‌گفتند.

برای آن‌که بیش‌تر در جریان مسیر واردات خودرو قرار بگیرید، این مطلب را هم بخوانید: بالاخره تکلیف واردات خودرو هم با شرایط غیرممکن وزارت صمت مشخص شد!

واردات خودرو از آذر ماه

به تازگی اخباری از اعلام زمان واردات خودروهای خارجی به گوش می‌رسد. رئیس مجمع واردات، علاوه بر آن که به این موضوع تاکید کرد که که دولت باید مراقب واردات خودرو و حفظ منافع مردم باشد، گفت:

اگر همه مراحل بر اساس پیش‌بینی‌ها جلو برود، احتمالاً خودروهای خارجی از آذر یا دی وارد بازار می‌شوند.

طبق گزارشات، از ابتدای مهر ماه امکان واردات خودرو فراهم است، اما پروسه‌ای پیچیده و طولانی از مراحل قانونی وجود دارد که شرکت واردکننده باید طی کند. منظور رئیس مجمع واردات از قسمت «اگر همه مراحل بر اساس پیش‌بینی‌ها جلو رود» هم همین مراحل قانونی است. اگر مشکلی در این پروسه‌ها پیش نیاید، واردات خودروهای خارجی از آخر پاییز یا ابتدای زمستان شروع خواهد شد.

رئیس مجمع واردات در ادامه صحبت‌های خود هم به مشکلاتی که ممنوعیت ۴ ساله واردات خودرو ایجاد کرده است اشاره کرد. او این ممنوعیت را عامل آن خواند که مسئله واردات خودرو که یک مسئله کوچک و متعارف در تجارت بین‌المللی به شمار می‌رود، تبدیل به یک ابرمسئله برای ما شده است.

وی در رابطه با بخش اجرای فرایند واردات خودرو افزود که باید به گونه‌ای صورت بگیرم که به کم شدن رانت‌های موجود منجر شود و نباید رفع ممنوعیت‌ها به نام مردم، ولی به کام دولت یا برخی گروه‌های نزدیک به قدرت اتفاق بی‌افتد.

او در پایان این موضوع را قاطعانه گفت که در موضوع واردات خوردوهای خارجی، صبحت بر سر واردات خودروهای لوکس و دست دوم اصلاً وجود ندارد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH