استفاده از درگاه USB-C در تمامی محصولات بازار آی‌تی در اروپا اجباری می‌شود

مذاکره‌کنندگان پارلمان اروپا و شورای اروپا طی ماه ژوئن به یک توافق موقت برای اجرای سیاست به‌کارگیری شارژر مشترک از پاییز سال 2024 دست یافتند. روز گذشته پارلمان اروپا با اکثریت آراء شامل 602 رای موافق، 13 رای مخالف و 8 رای ممتنع به اجرای این دستورالعمل رای مثبت داد.

بر این اساس از اواخر سال 2024 به بعد، USB-C به پورت استاندارد مورد نیاز برای کلیه اسمارت‌فون‌ها، تبلت‌ها و دوربین‌های قابل عرضه در اتحادیه اروپا تبدیل خواهد شد. همچنین استفاده از این کانکتور برای لپ‌تاپ‌ها از بهار سال 2026 الزامی خواهد بود. گام بعدی این است که شورای اروپا دستورالعمل جدید را پیش از اجرایی شدن رسمی تصویب نماید.

همچنین قانون جدید طیف گسترده‌ای از وسایل الکترونیکی کوچک و متوسط مانند هدفون، اسپیکرهای قابل حمل، کنسول‌های دستی بازی‌های ویدیویی، کتابخوان‌های الکترونیکی، کیبوردها، موس و سیستم‌های ناوبری قابل حمل را تحت پوشش قرار می‌دهد. دستگاه‌هایی مانند ردیاب‌های سلامت و تجهیزات ورزشی که به‌دلیل اندازه بسیار کوچک خود قادر به استفاده از پورت USB-C نیستند؛ فعلا از این قانون جدید مستثنی خواهند شد.

الکس آگیوس سالیبا از پارلمان اروپا ضمن توضیحاتی خاطرنشان کرد: “استفاده از شارژر مشترک نهایتا می‌تواند به یک پدیده واقعی در اروپا تبدیل شود. ما برای تنظیم این قوانین بیش از 10 سال منتظر مانده‌ایم؛ اما در نهایت می‌توانیم تعداد زیادی از شارژرهای فعلی را کنار بگذاریم. این قانون آینده‌نگر امکان توسعه ایده‌های شارژ نوآورانه در آینده را فراهم نموده و برای همه از مصرف‌کنندگان گرفته تا محیط زیست آسیب‌پذیر ما سودمند خواهد بود.”

هدف قانون جدید در بلندمدت، کمک به مصرف‌کنندگان جهت کاهش میزان تولید زباله‌های الکترونیکی و افزایش پایداری تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده توسط آنها است. استانداردهای شارژ سریع و بی‌سیم نیز طی سال آینده برای محصولات فروخته شده در اتحادیه اروپا استانداردسازی خواهند شد. بر اساس برآوردهای پارلمان اروپا، اجرای قانون جدید هر ساله موجب صرفه‌جویی 250 میلیون یورویی در هزینه‌های مصرف‌کنندگان شده و در عین‌حال میزان تولید زباله‌های الکترونیکی را حدودا 11 هزار تن کاهش خواهد داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH