هزینه ساخت آیفون 14 پرومکس چقدر است؟

وبسایت Nikkei Asia اخیرا اعلام کرد که قیمت قطعات مورد استفاده در جدیدترین مدل آی‌فون 20 درصد افزایش یافته و به بالاترین حد تاریخی خود رسیده است. بر این اساس هزینه تولید آی‌فون 14 پرومکس برابر با 501 دلار است که در مقایسه با هزینه تولید 461 دلاری هندست نسل قبلی رشد بسیار زیادی را نشان می‌دهد. تراشه A16 Bionic اصلی‌ترین دلیل برای این افزایش قیمت محسوب می‌شود؛ قطعه‌ای که به تنهایی 110 دلار قیمت دارد.

بر اساس اعلام وبسایت Nikkei Asia قیمت‌ تمام شده آی‌فون پرو مکس از زمان معرفی این مدل در سال 2018 بین 400 تا 450 دلار متغیر بوده است. این وبسایت خبری با طرح یک فرضیه منطقی ادعا کرده که چنان‌چه اپل همزمان با افزایش هزینه‌های تولید، قیمت هندست‌های خود در ایالات‌متحده را افزایش ندهد؛ در این‌صورت احتمالا به حاشیه سودآوری خود لطمه خواهد زد.

قیمت تراشه A16 Bionic در مقایسه با پردازنده A15 حدودا 2.4 برابر گران‌تر است. دو مدل غیر پرو جدید آی‌فون شامل آی‌فون 14 و آی‌فون 14 پلاس از تراشه A15 استفاده می‌کنند. سنسورهای جدید CMOS ساخت شرکت سونی یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت آی‌فون‌های جدید به‌شمار می‌روند. این سنسورها در مقایسه با نسل پیشین 30 درصد بزرگ‌تر بوده و در عین‌حال 50 درصد گران‌تر هستند. در نتیجه قیمت‌گذاری اولیه این سنسورها به 15 دلار رسیده است. همچنین اپل نمایشگرهای مورد نیاز خود را از سامسونگ دیسپلی خریداری می‌کند؛ معامله‌ای که از سال‌ها قبل تا به امروز ادامه یافته است.

هزینه قطعات مورد استفاده در دستگاه‌های خانواده آی‌فون 14 که توسط شرکت‌های اصالتا آمریکایی تولید می‌شوند؛ تقریبا معادل یک‌سوم کل هزینه ساخت این هندست‌ها بوده و قیمت این قطعات در مقایسه با سال 2021 حدودا 10 درصد افزایش یافته است. کره‌جنوبی دومین تامین‌کننده بزرگ قطعات مورد استفاده در آی‌فون‌‌های اپل محسوب می‌شود. این پدیده اساسا از آنجا ناشی می‌شود که اپل بسیاری از محصول خود از جمله تراشه را شخصا توسعه می‌دهد.

تلاش غول کوپرتینویی برای کاهش وابستگی خود به بازار آسیا موجب کاهش مضاعف سهم چین از تامین قطعات مورد نیاز آی‌فون شده است. بر اساس گزارشات پیشین، اپل نه تنها به‌دنبال تامین بخشی از قطعات مورد نیاز خود از تولیدکنندگان غیر چینی است؛ بلکه تلاش می‌کند تا سایت‌های مونتاژ محصولات خود را به خارج از خاک چین منتقل نماید.

کالبدشکافی انجام شده روی آی‌فون‌های جدید نشان داد که اپل به منظور ارائه عملکرد SOS اضطراری از هیچ قطعه سخت‌افزاری اضافی بهره نگرفته است؛ چرا که این مشخصه دارای ماهیتی نرم‌افزاری است. بنابراین قابلیت مذکور احتمالا طی آینده‌ای نزدیک در بازارهای بیش‌تری قابل دسترس خواهد بود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH