نقش ریاضی در ساخت جهان خلقت؛ هر آنچه که باید دانست

ریاضی همواره یکی از درس‌های مهم دانشگاه و مدرسه بوده است. ولی خیلی از افراد همچنان دلیل یادگیری ریاضی را نمی‌دانند. من خودم همیشه جزو افرادی بودم که نمرات ریاضی‌ام خوب بود و هر چی بقیه از این درس ناراضی بوده، من بیشتر خوشم می‌آمد. اما منم با وجود اینکه به درس ریاضی علاقه زیادی داشتم، زمانی که به دانشگاه رفتم، تازه متوجه شدم این درس چقدر کاربرد دارد. ریاضی پایه و اصول دروس دانشگاه فنی مهندسی است و بدون دانستن ریاضی، یاد گرفتن خیلی از دروس مهم امکان‌پذیر نیست.

چند وقت پیش داشتم یک مستند از پشت صحنه سری فیلم‌های سینمایی دزدان دریایی کارائیب را می‌دیدم. خیلی جالب بود که در این مستند، گوینده بیان می‌کرد که برای شبیه‌سازی گرداب، موج‌ها و به طور کل صحنه‌های مربوط به دریا، از معادلات “ناویر استوکس” استفاده شده است. معادلات ناویر استوکس یک سری معادله مهم در درس سیالات بود که حرکت سیالاتی مثل آب را بررسی می‌کرد. این معادلات نه تنها در صنعت، حتی در هنر سینما هم کاربرد داشته‌اند!!

این مثال را زدم که بگویم هر درسی که در مدرسه یا دانشگاه به ما یاد می‌دادند، حتماً یه دلیلی داشته و در زندگی و شغل ما کاربرد داشته است. برای همین هم تصمیم گرفتیم در این مقاله در مورد کاربرد ریاضی در زندگی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

15 کاربرد و نقش ریاضی در زندگی و جهان خلقت

همانطور که گفتیم، ریاضی تاثیر مهمی در زندگی کاری و حرفه‌ای دارد؛ اما به این معنی نیست که نمی‌توان در زندگی روزمره هم از آن استفاده کرد. ریاضی در هر لحظه از زندگی ما کاربرد دارد. چه شمارش، چه آمار گرفتن از یک سری ارقام یا حتی بررسی احتمالات. در ادامه چند مورد از کاربرد ریاضی در زندگی روزمره را با هم بررسی می‌کنیم.

1.      آشپزی و کاربرد ریاضی در آشپزخانه

یکی از کاربردهای ریاضی در زندگی، در آشپزخانه و آشپزی کردن است. وقتی می‌خواهید غذای خوشمزه‌ای بپزید باید مواد لازم را به میزان دقیق اندازه‌ بگیرید و با آن غذا را آماده کنید. اگر هر یک از مواد غذایی به مقدار کافی استفاده نشود، ممکن است غذا خوب از آب درنیاید. به همین دلیل بهتر است ریاضی خود را قوی کنید تا مواد غذایی را به درستی استفاده کنید.

2.      کاربرد ریاضی در شغل باغبانی

برای مراقبت از گیاهان و باغبانی باید ریاضی را به خوبی بدانید. چون فاصله بین دانه‌ها یا نهال‌هایی که می‌کارید، میزان آب موردنیاز و فاصله زمانی بین آبیاری، به دقت زیادی نیاز دارد. در صورتی که در این موارد بی دقتی کنید، ممکن است گیاهان از بین بروند یا در بهترین حالت شادابی و زیبایی کافی را نداشته باشند.

3.      کاربرد ریاضی در زندگی و هنر

کاربرد ریاضی در شغل های مختلف واقعاً جالب است. برای مثال هنرمندان هم باید تا حدی ریاضی را بدانند. درست است که هنر برخواسته از درک و احساس هنرمند است، اما به هر حال به محاسبات ریاضی هم نیاز دارد. مثلاً فردی که لباس طراحی کرده و الگوی خیاطی تهیه می‌کند، باید به طور دقیق از اندازه‌ها استفاده کند تا بتواند لباسی تمیز و شیک بدوزد. عکاسی، نقاشی، مجسمه‌سازی و خیلی از هنرهای دیگر هم به محاسبات ریاضی نیاز دارند.

4.      بانکداری و کاربرد ریاضی در مشاغل

بانکداری، کاربرد ریاضی در زندگی را نشان می‌دهد. تصور کنید فردی که می‌خواهد پشت باجه بانک کار کند و چیزی از ریاضی نداند، به احتمال زیاد مشکلاتی برای او به وجود می‌آید. به طور کلی ریاضی در بانکداری به خاطر سر و کار داشتن با پول و منابع مالی، کاربرد زیادی دارد.

5.      مهمانی گرفتن و کاربرد ریاضی در زندگی

وقتی می‌خواهیم مهمانی برگزار کنیم باید آمار دقیق مهمان‌ها، سهم هر یک برای تهیه غذا، تعداد صندلی، ظروف غذا و پذیرایی و غیره را دانسته تا میزبانی شایسته‌ای انجام دهیم. حتی اینکه مهمانی چقدر طول می‌کشد، از چه ساعتی شروع می‌شود و تا چه ساعتی ادامه پیدا می‌کند هم به محاسبه نیاز دارد.

6.      دکوراسیون منزل و کاربرد ریاضی

یکی از مشاغلی که به طور مستقیم با ریاضی سر و کار دارد، معماری است که طراحی دکوراسیون هم یکی از شاخه‌های آن محسوب می‌شود. مسلماً برای طراحی دکوراسیون مغازه، فروشگاه، محل اداری یا خانه به محاسبات ریاضی نیاز داریم. حتی وقتی می‌خواهیم وسایل مناسب را برای محیط خریداری کنیم، باید اندازه محیط و ابعاد وسایل را در نظر بگیریم. بنابراین باید محاسبات ریاضی را در نظر بگیریم.

7.      آمار و کاربرد آن در زندگی

خیلی از سازمان‌های دولتی یا خصوصی از علم آمار که یکی از شاخه‌های اصلی ریاضی است، استفاده می‌کنند. برای اینکه می‌خواهند نیازهای مردم را شناسایی و اندازه‌گیری کرده و مشکلات آن‌ها را برطرف کنند. در صورتی که شرکت‌های بازاریابی نمی‌توانستند از ریاضی استفاده کنند، متوجه نیازها و خواسته مردم نمی‌شدند و نمی‌توانستند راه‌حلی برای آن پیدا کنند. شرکت‌ها برای تولید محصولات و ارائه خدمات باید درک درستی از آمار و ارقام داشته و از آن‌ها استفاده کنند.

8.      کاربرد ریاضی در زندگی و تجارت

یکی از کاربردهای اصلی ریاضی، در فروش، بازاریابی و از همه مهم‌تر تجارت است. فردی که کسب و کار خود را راه‌اندازی می‌کند، باید برای حقوق کارمندان، سرمایه اولیه، هزینه‌های ثابت و جاری، محاسبات زیادی انجام دهد. بنابراین باید درک درستی از ریاضی داشته باشد.

تا اینجا چند کاربرد ریاضی در زندگی را بررسی کردیم. در ادامه کاربرد و وجود پدیده‌های ریاضی در جهان خلقت را با هم بررسی می‌کنیم.

9.      نقش زیبای هندسه و ریاضی در دانه‌های آفتابگردان

اگر به دانه‌های آفتابگردان نگاه کنید، نظمی فوق‌العاده را در آن‌ها مشاهده می‌کنید. دانشمندان می‌گویند رشد دانه‌ها در گل آفتابگردان از مرکز به سمت بیرون بر مبنای الگوی اعداد فیبوناچی است. بر اساس تحقیقاتی که انجام داده‌اند، نسبت قطر هر مارپیچ به مارپیچ بعدی 618/1 بوده و جالب اینجا است که این الگو هم در دانه‌های آفتابگردان و بسیاری از برگ‌ها، گلبرگ‌ها و دانه‌ها نیز دیده شده است.

دانشمندان می‌گویند، علت تبعیت آفتابگردان و دیگر گیاهان از این الگو این است که کارایی خاصی دارد. مثلاً اگر زاویه هر دانه با دانه دیگر یک عدد گنگ یا ناگویا باشد – که همینطور هم است – دانه‌های آفتابگردان بیشترین تعداد را در یک سطح خاص می‌توانند داشته باشند.

عدد فی یا همان نسبت طلایی، ناگویاترین عدد است که نسبت نزدیکی با دنباله فیبوناچی دارد. همین کاربرد دنباله فیبوناچی در طبیعت باعث می‌شود در زمینه‌های مختلف – مثل همان تعداد دانه‌های آفتابگردان – به تعداد حداکثری و بهینه برسد.

10. اهمیت ریاضی در زیبایی صورت انسان

میزان زیبایی صورت انسان‌ها نمونه یک کاربرد ریاضی در بدن انسان است. در صورت انسان از الگوهای تقارن ریاضی و نسبت طلایی استفاده شده است. جالب است که مطالعات انجام شده می‌گوید وقتی تقارن و تناسب طلایی در اجزای صورت نمود پیدا می‌کند، جذابیت و زیبایی صورت بیشتر می‌شود.

حتی لبخند زیبا هم به همین نسبت بستگی دارد. وقتی اندازه دندان پیشین به اندازه 618/1 بزرگ‌تر از دندان‌های کناری باشد و این دندان‌ها هم 618/1 بار بزرگ‌تر از دندان‌های نیش باشند، لبخند زیباتری خواهیم داشت.

11. شاخه‌های درختان و کاربرد ریاضی

یکی دیگر از کاربردها و نمودهای دنباله اعداد فیبوناچی در طبیعت، در رشد و تقسیم شاخه‌های درختان است. زمانی که درخت رشد کرده و شاخه تولید می‌کند، معمولاً دو نقطه رشد به وجود می‌آید. در این حالت تنه اصلی یک شاخه‌ دیگر تولید کرده و تعداد نقاط رشد سه نقطه می‌شود. سپس روی تنه و شاخه اول هم دو نقطه دیگر رشد کرده و نقاط رشد پنج نقطه خواهد شد. این اعداد همان الگوی دنباله اعداد فیبوناچی است. خیلی جالب است که رشد شاخه درختان خیلی منظم است و هرگز بدون نظم رشد نمی‌کنند.

این همه کاربرد ریاضیات کافی نیست؟

آنقدر کاربرد ریاضی در طبیعت و زندگی جذاب است که اگر همینطور این لیست را ادامه بدهیم، باز هم آن را دنبال می‌کنید. ریاضی در همه ابعاد زندگی کاربرد دارد و یادگیری آن ضروری است. از طرف دیگر کاربرد ریاضی برای دانش آموزان و دانشجویان هم خیلی اهمیت دارد.

حالا که از اهمیت ریاضی باخبر شدیم، باید به فکر یادگیری آن باشیم و اتفاقاً یادگیری ریاضی خیلی جذاب است. رمز مطالعه و یادگیری ریاضی، حل کردن مسئله است. برای اینکه بتوانید مسائل را حل کنید، باید کلی تمرین و تکرار کرده و از همه مهم‌تر، معلم خوبی داشته باشید. ریاضی درسی است باید برای درک زیبایی‌های آن به صورت پایه‌ای، مفاهیم و مباحث آن را یاد بگیرید. از آنجا که یادگیری مباحث ریاضی سلسله‌وار و بهم‌پیوسته است، بهترین پیشنهاد استفاده از کلاس معلم خصوصی ریاضی می‌باشد.

این نکته فراموش نکنید استفاده از کلاس معلم خصوصی ریاضی، علاوه بر مزیت یادگیری آسان ریاضی، به عنوان یک روش زودبازده، نسبت به سایر روش‌های یادگیری، از قیمت مناسب‌تری نیز برخوردار است. اگر روی لینک روبه رو https://www.ostadbank.com/mag/private-tutors-price/math-price/ کلیک کنید، متوجه قیمت مناسب کلاس تدریس خصوصی ریاضی نسبت به سایر روش‌های یادگیری ریاضی خواهید شد.

اهمیت حضور معلم خصوصی ریاضی برای یادگیری ریاضی و درک بهتر آن

در یادگیری درس ریاضی، حضور معلم خصوصی ریاضی از جهت مهم است که تمرکز و دقت شاگرد در این کلاس بالا می‌رود. در واقع یادگیری ریاضی نیاز به تمرکز و دقت بالایی دارد، چه زمانی که می‌خواهید آموزش ببینید و چه زمانی که در حال تمرین و حل سوالات هستید. همچنین سرعت یادگیری با کمک معلم خصوصی ریاضی بسیار بالاتر از سایر روش‌ها است. زیرا کلاس به صورت خصوصی و تک‌نفره برگزار می‌شود و تمام آموزش‌ها مختص خود شاگرد است.

معلم خصوصی ریاضی به دلیل نظارت مستقیم بر میزان درک و یادگیری شاگرد، بهتر می‌تواند میزان آموخته‌های دانش‌آموز خود را بسنجد و برای رفع مشکلات او تمرین و تکرار بیشتری کند. بنابراین برای اینکه بتوانید در زمان تحصیل خود ریاضی را خوب یاد بگیرید و در آینده به درک بهتری از زیبایی این علم و نقش آن در جهان هستی پی‌ ببرید، حتماً از بهترین روش یادگیری ریاضی، یعنی معلم خصوصی استفاده کنید.

استادبانک؛ مرجعی مناسب برای انتخاب معلم خصوصی ریاضی

استادبانک به عنوان یک مرجع مناسب برای ارائه دهنده خدمات آموزشی و خدمات تدریس خصوصی، بهترین معلم‌های خصوصی ریاضی را به شما معرفی می‌کند. قیمت تدریس خصوصی ریاضی در استادبانک بسیار مناسب است و بر اساس شایستگی معلم تعیین می‌شود. یعنی شما اگر از استادبانک، معلم خصوصی ریاضی بگیرید، هزینه این کلاس تنها برای میزان توانایی و صلاحیت استاد در تدریس تعیین می‌شود نه سایر مسائلی نظیر میزان شهرت استاد و سلیقه شخصی او.

می‌توانید برای دریافت خدمات تدریس خصوصی ریاضی، وارد سایت استادبانک به نشانی https://www.ostadbank.com/tutor-list/mathematics شوید و ثبت درخواست کنید. درخواست معلم خصوصی از استادبانک، این مزیت را برای شما دارد که می‌توانید تمام سوابق تدریس و تحصیل استاد را بررسی کرده و براساس نظرات شاگردان او و سایر اطلاعات تدریس استاد، نزدیک‌ترین معلم به معیارهای خود را انتخاب نمایید.

همچنین تیم پشتیبانی استادبانک نیز به صورت دائمی فعال بوده و می‌تواند در زمینه ثبت درخواست معلم خصوصی و جستجوی استاد مورد نظر خود به شما کمک کند. بنابراین با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH