عملکرد خودروهای خودران تسلا مشکوک است؛ تحقیقات دولت آمریکا علیه خودروهای تسلا آغاز شد

وزارت دادگستری ایالات متحده از سال گذشته اعلام کرده بود که به خودروهای خودران تسلا مشکوک است و قصد دارد تحقیقات جنایی را در این مورد آغاز کند. پس از اینکه مالکان این خودروها، سیستم خودران یا Autopilot را فعال می‌کردند، منجر به ایجاد چندین تصادف می‌شد که البته متاسفانه برخی از آنها بسیار کشنده بودند.

تمامی این مشکلات بخاطر ایجاد خطایی در سیستم خودران ایجاد شده است؛ با وجود تاخیری که در این سیستم وجود داشته، تصادفات زیادی رخ داده و قربانیان بسیاری نیز گرفته است.

زمانی که برای اولین بار ایلان ماسک، مالک تسلا، این تکنولوژی را در صنعت خودروسازی ارائه داد، نه تنها به تیتر اول خبرها تبدیل نشد بلکه آنقدر اخبار بد در مورد آن منتشر شد که تسلا مجبور به ارتقای آن به نسخه‌ای بهتر شد و در نتیجه نام جدیدی را نیز برای آن منتشر کرد.

شاید فکر کنید این فناوری این دفعه ایمن‌تر شده باشد و خطرات کمتری سرنشینان این خودروها تهدید کند ولی باید گفت که اصلا اینچنین نیست!

نام این فناوری تغییر کرد و آنها این تکنولوژی را سیستم رانندگی کامل خودران (Full Self Driving) یا به اختصار FSD نامیدند.

پس از آن می‌شد به راحتی در پست‌های کمپین‌های بازاریابی، شرکت‌ها و غیره نظرات ایلان ماسک را در مورد این فناوری دید و شنید! او به صراحت اعلام کرده بود که با داشتن چنین خودرویی می‌توانید احساس آزادی کرده چون دیگر مجبور نیستید در مسیرهای طولانی رانندگی کنید و خودرو به تنهایی قادر خواهد بود شما را از خانه به محل کار برساند و خودش خودرو را پارک کند. این به نوعی آزادی خلاقانه نامیده می‌شود که معمولا دروغی بیش نیست!

کمی بعد تسلا ادعا کرد که این فناوری علیرغم اسم گمراه‌کننده‌ای که دارد (سیستم رانندگی کامل خودران)، تنها برای کمک به رانندگان در خودروها تعبیه شده است. در نتیجه راننده نه تنها نباید خودرو را به حال خود رها کند بلکه باید همیشه کنترل فرمان خودرو را نیز به دست بگیرد.

تسلا سال‌هاست به دنبال اقدامات ایمنی در جریان این تکنولوژی است ولی باز هم می‌بینیم که افراد خودرو را به حال خود رها می‌کنند و به صندلی‌ عقب خودرو رفته تا کمی استراحت کنند! در نتیجه تصادفات همچنان ادامه دارد.

ادعای تسلا در این مورد این تصادفات این است که رانندگان به هشدارات شرکت توجهی ندارند و تنها به نام فناوری بسنده کرده‌اند! در نتیجه خودرو می‌تواند با خودروی دیگری که ایستاده است تصادف کند، در آن صورت باید گفت که راننده اینجا چه نقشی داشته است؟

خب دیگر ادعای تسلا و رانندگان کافی نیست! وزارت دادگستری به تنهایی وارد عمل می‌شود و تحقیقات خود را علیه استدلالات تسلا آغاز می‌کند! این پژوهشات در حوزه تصادفاتی که در واشنگتن و سانفرانسیسکو رخ داده، انجام می‌شود.

این پژوهشات بیشتر بر حول محور نام خودرو می‌چرخد؛ یعنی آنها می‌خواهند بدانند که آیا نامگذاری خودرو چیزی است که باعث ایجاد تصادفات و گمراهی عمدی مشتریان، سرمایه‌گذاران و تنظیم‌کننده‌ها شده است یا خیر. وزارت دادگستری در حال حاضر در حال بررسی این سیستم است تا صحت و درستی ادعاهای تسلا را ثابت کند.

این تحقیقات جزو اولین پژوهشات جنایی است که امکان دارد در صورت تایید شدن اشتباه از سوی تسلا و کارمندانش اتهامات جنایی برای آنها ایجاد کند و آنها را تحت پیگرد قانونی در این حوزه قرار دهد. البته فکر نمی‌کنیم که این تحقیقات نتایجی نیز به همراه داشته باشند چون برای تحت فشار قرار دادن متهمان جنایی، بازرسان باید شواهد محکم‌تری از تخلف عمدی در دست داشته باشند و بتوانند آن را ارائه دهند. البته امیدواریم صحت آن تایید نشود!

 

تسلا چندین بار در مورد استفاده صحیح از سیستم خودران و سیستم رانندگی کامل خودران اطلاع‌رسانی کرده بود ولی مگر همه کاربران به این توصیه‌ها توجه کافی دارند؟ چند نفر به آن توجه می‌کنند؟

فناوری آماده است ولی آیا ما آمادگی لازم برای این فناوری را کسب کرده‌ایم؟

چون تسلا گفت این خودروها قابلیت شناور شدن در آب را دارد، چند نفر به این حرف توجه کردند؟ چند راننده خودرو را به حال خود گذاشته و در عقب خودرو خوابیدند؟ آیا اکنون شرکت مسئول اشتباه افرادی است که اصلا توجهی به هشدارها نداشته‌اند؟ ولی در این میان واقعا تقصیر چه کسی است؟ مردم یا تسلا؟ تسلا چون قوانین این فناوری را به طور کامل برای همه شرح نداده بود یا مشتریان چون قوانین را نقض کرده بودند؟

ما نمی‌توانیم بگوییم چه کسی مقصر است چون اصلا پاسخ دادن به چنین سوالی آسان نیست. این فناوری که ایلان ماسک ارائه داده است بسیار عالی است، اما راننده همیشه مسئولیت خاصی در رانندگی داشته و این نباید جایگزین مغز راننده شود.

جالب است بدانید که افرادی وجود دارند که حاضرند در برابر گرفتن دستمزد خاصی این فناوری را امتحان کنند. یعنی بدون کنترل روی خودرو، سیستم خودران کامل رانندگی را فعال کنند و با آن به خودرو اجازه دهند تا مسیر خاصی را رانندگی کند. تسلا باید با چنین افرادی برخورد شدید کند.

اکنون وزارت دادگستری روی 830000 خودروی خودران تسلا تحقیق می‌کند. از این تعداد 16 مورد تصادف ثبت شده است. وزارت دادگستری کالیفرنیا نیز تسلا را به تبلیغات دروغین متهم کرده است و در حال انجام اقدامات قانونی بر علیه این شرکت و سیستم خودران او است.

آیا تسلا باید از شرکت مرسدس پیروی کرده و مسئولیت هر تصادفی را در چنین موقعیت‌هایی بپذیرد؟ باید منتظر بمانیم تا ببینیم سرنوشت این پرونده‌ها چه می‌شود و وزارت دادگستری چه تصمیماتی برای تسلا و کارمندان او خواهند گرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH