شرط خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروسازی اعلام شد

اخیرا نشستی درباره واگذاری خودروسازها برگزار شد؛ در این نشست، وزیر اقتصاد و دارایی، سید احسان خاندوزی، گفته بود که وزارت صمت پیشنهادی درباره خصوصی‌ سازی خودروها ارائه داده بود اما ابتدا باید درباره آسیب‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

او در ادامه صحبت‌هایش اینچنین اعلام کرد که تا امروز دولت‌ها این نیاز را در خود حس نمی‌کردند که از دانشگاه‌ها کمک بخواهند. اما اکنون این مطالبات باید در ابتدا از دانشگاه‌ها آغاز شوند. در بزرگ‌ترین واگذاری که در سهام 12 درصدی هلدینگ خلیج فارس کشور صورت گرفته است، سرمایه مالی بزرگی به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پرداخت شد.

شرایط فروش در این طرح بسیار عالی و رقابتی بوده است به طوری که بیشتر از 30 درصد قیمت پایه آمار فروش ثبت شده بود.

مسئله دیگری نیز وجود داشت که برای عملی کردنش ابتدا باید از سران قوا اجازه می‌گرفتیم؛ یعنی پرداخت 90 هزار میلیارد تومانی سهام به تامین اجتماعی!

در مورد خصوصی سازی خودروها نیز ابتدا باید به توافق ملی برسیم. روند فروش و قیمت‌گذاری نیز باید با سرعت بیشتری دنبال شود و از آنجایی که بورس در آن دخالت دارد، می‌توان به عملی شدن این امر امیدوار بود.

دولت به عنوان وثیقه بخشی از سهام خود را در این شرکت‌ها قرار داده بود که نیازمند چندین بحث و گفتگو است. وزیر اقتصاد و دارایی در ادامه همچنین اعلام کرد که به جای اینکه نگران خصوصی‌سازی به معنای انتقال سهام باشیم باید نگران اهلیت بخش خصوصی باشیم.

چون اگر بخش خصوصی مدیریت را به دست بگیرد، در ابتدا به دنبال این است که ببیند دولت نسبت به آن چه نظری دارد. سپس هنگامی که دولت سند راهبردی خود را در صنعت خودرو منتشر کند، می‌توان آن را به عنوان یک نکته مثبت در نظر داشت. قدم ابتدایی که بسیار انتظار داریم تا اجرایی شود، این است که جلسات پس از برگزاری به صورت رسمی منتشر شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH