دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی گل‌به خودی است!

احتمالا خبر دارید که در این روزها، دولت واردات خودروهای فرانسوی را ممنوع کرده است؛ حالا باید اشاره کنیم که این امر خیلی به ضرر خودروسازان ما شده است.

مهدی دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اخیرا خاطر نشان کرده است که صنایع خودروسازی توانسته‌اند در به‌دست آوردن بازار بسیار موفق عمل کنند ولی متاسفانه قادر نیستند بازار خودرو را به خوبی نگه دارند. مثلا یکی از این مشکلات، خدمات پس از فروش خودروهای ایرانی در کشورهای هدف صادراتی است.

دادفر در خصوص نمونه‌های مشابه در بحث خدمات پس از فروش گفت: برای مثال وقتی ایران خودروهای دوگانه‌سوز خود را به روسیه فروخته بود، قول داد تا 3 سال گاز مجانی را به این خریداران بدهد. ولی در آخر نه تنها عملی نشد، بلکه خریداران روسی خودروها را مقابل سفارتخانه ایران پارک کرده و شعارهایی دادند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: از ابتدای سال وزارت صمت بحث واردات خودرو را مطرح کرده بود. بانک مرکزی نیز در ادامه گفته بود که اگر خودروها ثبت سفارش شوند، می‌تواند ارز آن را تامین کند. سپس وزارت صمت خبر داد که ثبت سفارش‌ها شروع شده است! اگر واقع‌بینانه بخواهیم به این گفتگوها نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که فاصله زیادی بین آنها وجود دارد.

وی تاکید کرد: اگر به وضعیت ارز و یا حتی واردات دارو هم توجه کنید، خواهید فهمید که شرایط به‌ گونه‌ای است که وزارت‌خانه‌ها نمی‌توانند خیلی به آغاز روند واردات خودرو امیدوار باشند. اما در نهایت خواستار بروز نکته مثبتی در کشور هستیم و می‌خواهیم واردات خودرو نفعی برای ایرانیان داشته باشد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد که واردات خودرو می‌تواند زمانی موثر باشد که بتواند به قیمت خودروها و عرضه آن تعادل ببخشد.

ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص تاثیر این تصمیم در بازار افزود: نکته مهم این است که واردات خودرو به تعداد 5 تا 10 هزار دستگاه نمی‌تواند باعث کاهش قیمت‌ها شود بلکه باعث افزایش قیمت خودروهای داخلی می‌شود. اگر وارداتی بسته به شرکت‌های خاص نباشد و بتواند قیمت را متعادل‌سازی کند، در آن صورت، آن واردات تاثیرگذار بوده است.

اقتصاد و سیاست در هم گره خورده است

دادفر تصریح کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که ترکیب اقتصاد و سیاست در ایران باعث بروز مشکلاتی شده است. در گذشته، خودروسازان فرانسوی رنو و پژو با روسیه همکاری می‌کردند؛ کمی بعد از اینکه اروپا روسیه را تحریم‌ کرد، این خودروسازان روسیه را ترک کردند.

وی تاکید کرد: چنین شرایطی اکنون در ایران حاکم شده است. به نظر می‌رسد ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی بیشتر امری سیاسی باشد تا اقتصادی. اما با این وجود، خسارتی به فرانسوی‌ها نمی‌رسد و تنها خودروسازان داخلی ضرر می‌کنند. این نوع فعالیت‌ها نه تنها نفعی برای مردم ندارد بلکه بیشتر شبیه یک گل‌ به خودی است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پایان بیان کرد: گفته شده که چون فرانسوی‌ها در این چند سال واردات رفتار خوبی نداشته‌اند، دیگر با آنها همکاری نخواهیم داشت! خب پس اینگونه ما نباید هیچگونه مسئولیتی قبول کنیم. ولی ما هم در این جریانات تقصیر داشته‌ایم و مدیران خودروسازی‌ها در گذشته اهمال‌کاری‌هایی کرده‌اند. در روزهای اخیر بحث صادرات خودرو به ارمنستان و ونزوئلا مطرح شده است؛ خریدار دوست دارد اگر خودرویی می‌خرد، از خدمات فروش و پس از آن باخبر باشد که ما در آن خوب عمل نکرده‌ایم. اگر بتوانیم خدمات پس از فروش خود را درست کنیم، در زمینه صادرات نیز عالی عمل خواهیم کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH