برنامه‌هایی که باید از گوشی خود حذف کنید؛ فهرست بیش از 200 برنامه مخرب اندروید و iOS منتشر شد

انتشار فهرستی انبوه از اپلیکیشن‌های موبایلی مخرب در اوایل سال 2023 پدیده‌ای بسیار ناخوشایند به‌نظر می‌رسد. وزارت جامعه و اقتصاد دیجیتال تایلند (DES) و آژانس ملی امنیت سایبری (NCSA) با همکاری یکدیگر فهرستی از بیش از 200 برنامه حاوی بدافزار در دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS را منتشر نموده‌اند. Chaiwut Thanakamanusorn؛ وزیر جامعه و اقتصاد دیجیتال تایلند با انتشار پستی در پروفایل فیس‌بوکی وزارتخانه طی هفته گذشته اعلام کرد: “از مردم درخواست می‌شود تا مراقب برنامه‌های مخرب باشند. این برنامه‌ها در صورت دانلود، امکان سرقت اطلاعات شخصی یا در دست گرفتن کنترل گوشی‌های موبایل شما توسط هکرها را فراهم می‌کنند.”

بر اساس اعلام این گروه، قربانیانی که این برنامه‌ها را دانلود می‌کنند؛ خود را در معرض خطر خالی شدن حساب‌های بانکی و تسخیر گوشی‌های موبایلی خود توسط هکرها قرار می‌دهند. تعجب‌آور نیست که بسیاری از این برنامه‌ها نظیر 4K Pro Camera، Beauty Filter، EmojiOne Keyboard، iMessenger، Now QRcode Scan، Private SMS و Wow Translator دارای اسامی غیر مشکوک هستند.

در ادامه، فهرست کامل اپلیکیشن‌های مخرب در سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS ارائه شده است. وزارت جامعه و اقتصاد دیجیتال تایلند و آژانس ملی امنیت سایبری اعلام کرده‌اند که درخواست حذف این برنامه‌ها از اپ استور و پلی استور را با شرکت‌های اپل و گوگل در میان گذاشته‌اند.

متاسفانه در این فهرست اعلام نشده که هر برنامه مربوط به کدام سیستم‌عامل موبایلی است. با این‌حال چنان‌چه برنامه‌هایی با عناوین مشابه را بر روی گوشی تلفن همراه خود نصب کرده‌اید؛ در این‌صورت بهترین کار این است که تا زمان حصول اطمینان از ایمنی برنامه‌های فوق، آنها را از روی دستگاه حذف کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH