شرایط خودرو برای مادران به چه شکل است ؟ + تمام اطلاعاتی که باید بدانید

از آنجایی که بازار خودروی کشور در این چند سال اخیر وضعیت نابسامانی داشته است، دولت طرح‌های مختلفی را برای متقاضیان خودرو ایجاد کرده تا افراد بتوانند آسان‌تر خودروی دلخواه خود را خریداری کنند. یکی از این طرح‌ها که بسیار هم مورد توجه افراد قرار گرفت، طرح جوانی جمعیت یا ثبت نام خودرو برای مادران فرزند دوم نام دارد. حالا ما قصد داریم در این مطلب درباره شرایط خودرو برای مادران توضیحاتی ارائه دهیم تا بیشتر با این طرح آشنا شوید.

دولت برای تشویق مردم به فرزند آوری، تصمیم گرفت که طرحی به نام جوانی جمعیت را ایجاد کند. این طرح برای مادرانی است که پس از سال 1400 فرزند دوم خود را به دنیا آورده باشند. البته در آینده نیز در سال تولد فرزندان تغییراتی ایجاد خواهد شد. البته اگر مادری فرزند سوم، چهارم یا مابعد خود را پس از این تاریخ به دنیا آورده باشد، نیز مشمول این طرح خواهد شد.

افرادی که قصد دارند از این طریق خودروی خود را خریداری کنند، شانس بالایی در پذیرش دارند، چرا که علاوه بر اینکه سهمیه فروش خودروسازان برای مادران حدود 50 درصد در نظر گرفته می‌شود، آمار واجدین شرایط برای شرکت در طرح جوانی جمعیت نیز بسیار کم خواهد بود.

علاوه بر این موضوع، قیمت خودرو در بازار آزاد با کارخانه‌ها بسیار متفاوت است، همین امر موجب می‌شود که روز به روز به تعداد شرکت‌کنندگان در این طرح افزوده شود. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که شرایط خودرو برای مادران چیست و چه عواملی باعث می‌شوند که نتوانیم در این طرح شرکت کنیم؟

در هر صورت، اگر دنبال یافتن پاسخ این پرسش‌ها هستید، بهتر است با ما همراه باشید تا اطلاعات خوبی درباره شرایط خودرو برای مادران کسب کنید. ما در این مقاله علاوه بر اینکه شرایط خودرو برای مادران را در شرکت‌های مختلف بیان می‌کنیم، قصد داریم شرط جدید دولت برای شرکت در طرح خودرو برای مادران را نیز ذکر کنیم.

طرح خودرو برای مادران چیست؟

همانطوری که در بالا نیز اشاره کردیم، این طرح برای رشد فرزند آوری در سال 1400 طراحی شده است. مادرانی که فرزند دوم خود را پس 24 آبان ماه سال 1400 به دنیا بیاورند، می‌توانند با در دست داشتن مدارک کافی، در این طرح ثبت نام کنند. چون تقاضای بالایی برای شرکت در این طرح وجود دارد، طرح خودرو برای مادران از روش قرعه کشی انجام می‌شود.

طرح خودرو مادران یک طرح جداگانه نیست بلکه یک سهمیه است که در طرح‌های فروش خودرو برای مادران در نظر گرفته می‌شود. یعنی در هر طرح خرید خودرو که به صورت رسمی توسط شرکت‌های خودروسازی اعلام می‌شود، درصدی از سهمیه فروش به مادران اختصاص داده می‌شود. به ای نرتتیب مادرانی که شامل این طرح می‌شوند، شانس بالایی برای پذیرفته‌شدن در قرعه‌کشی خودرو دارد.

برای همین، متقاضیان باید پس از اینکه ثبت‌نام کردند، صبور باشند تا در صورت پذیرش در قرعه‌کشی، خودروی خود را تحویل بگیرند. در صورتی که تعداد متقاضیان مشمول از پنجاه درصد خودروها در هر نوبت ثبت نام بیشتر باشد، اولویت تحویل خودرو با مادرانی است که طی دو سال قبل خودرویی خریداری نکرده باشند.

شرط جدید طرح خودرو برای مادران سال 1402

یکی از شرایطی که جدیدا به طرح خودرو در اسمانه یکپاچه فروش برای مادران افزوده شده است، داشتن حساب وکالتی است. همانطوری که می‌دانید، هر مادر باید قبل از ثبت نام در طرح مذکور، نسبت به افتتاح یک حساب وکالتی اقدام کند. پس از آن نیز متقاضی موظف است مبلغ پیش پرداخت به میزان 100 میلیون تومان (این مبلغ ممکن است بعد از تاریخ نگارش مقاله تغییر کرده باشد) را در حساب بگذارد. نکته مهم این است که این مبلغ تا زمان قرعه کشی در طرح در حساب مسدود می‌شود. این شرط یکی از آن شرط‌هایی است که اخیرا به این طرح اضافه شده و به نوعی کار مادران را سخت کرده است.

پیگیری کارت سوخت خودرو و موتورسیکلت با 6 روش تضمینی

حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که چه تعداد از مادران می‌توانند پس از به دنیا آمدن فرزند خود، مبلغ 100 میلیون تومان را به عنوان ودیعه حساب وکالتی پرداخت کنند؟ آنطور که مشخص است، این طرح نیز مانند دیگر طرح‌ها از هدف اصلی خود دور شده و شرایط را برای مادران سخت‌تر کرده است.

شرایط ثبت نام خودرو برای مادران فرزند اول

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که مادران درباره طرح خودرو برای مادران می‌پرسند این است که آیا مادرانی که اولین فرزند خود را در سال 1400 به دنیا آورده‌اند نیز می‌توانند در این طرح شرکت کنند یا خیر.

در جواب این سوال باید بگوییم که خیر، تنها مادرانی که فرزند دوم خود را در سال 1400 به دنیا آورده‌اند می‌توانند در این طرح شرکت کنند. چرا که این طرح برای افزایش فرزندآوری ایجاد شده است. با توجه به اینکه بازار خودرو در این چند سال دستخوش نابسامانی‌هایی شده است، از این رو پیش‌بینی می‌کنیم که طرح خودرو برای مادران از طریق قرعه‌کشی تا چند سال دیگر نیز ادامه داشته باشد.

بنابراین شرایط طرح تا چند سال دیگر تغییر می‌کند، اگر مادران بتوانند تا آن زمان، فرزند دوم خود را به دنیا آورند، می‌توانند در طرح مذکور شرکت کنند.

شرایط خودرو برای مادران دارای دو فرزند

اگر مادری فرزند دوم خود را پس از سال 1400 به دنیا آورده باشد، می‌تواند در این طرح شرکت کند. بنابراین، مادرانی که فرزند دوم خود را به تازگی به دنیا آورده باشند، می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت خودروسازی مربوط به خودرو، نسبت به نام‌نویسی و ثبت‌نام اقدام کنند. پس اگر فرزند دوم شما پس از سال 1400 متولد شده باشد، می‌توانید در این طرح شرکت کنید.

البته امکان دارد در شرایط خودرو برای مادران در طی چند سال آینده تغییراتی ایجاد شود و برای رشد هر چه بیشتر این طرح، شرط فرزند سوم یا تولد فرزند پس از سال 1402 به بعد نیز به آن افزوده شود.

شرایط خودرو برای مادران دارای سه فرزند 

اگرچه در بالا ذکر کردیم که تنها مادرانی که فرزند دوم آنها پس از سال 1400 به دنیا آمده باشند، می‌توانند در این طرح شرکت کنند، باید عنوان کنیم که این طرح هیچ محدودیتی برای مادران دارای سه فرزند به وجود نیاورده است.

اگر مادری فرزند سوم خود را پس از سال 1400 به بعد به دنیا آورده باشد، می‌تواند در طرح خودرو برای مادران در سال 1402 شرکت کند. این شرایط برای تولد فرزند چهارم، پنجم و مابقی هم امکان پذیر است. اگر مادری با تولد یکی از فرزندان خود پس از این تاریخ، در طرح شرکت کرد و خودروی خود را تحویل گرفت، دیگر نمی‌تواند در این طرح شرکت کند.

نکته مهم این است که ثبت‌نام خودرو برای مادران فرزند دوم، سوم و غیره باهم صورت می‌گیرد. هر فرد با یک کد ملی قادر است در طرح ثبت نام کند.

ثبت نام خودرو بدون قرعه‌کشی برای مادران بدون گواهینامه

ممکن است این پرسش ایجاد شود که آیا مادرانی که فرزند دوم آنها پس از سال 1400 متولد شده است، نیز می‌توانند بدون داشتن گواهینامه در این طرح شرکت کنند یا خیر!

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله. تمامی مادرانی که فرزند دوم، سوم و مابعد آنها پس از تاریخ مذکور دنیا آمده باشد ولی گواهینامه رانندگی نداشته باشند، می‌توانند در این طرح شرکت کرده و نسبت به خرید خودروی خود اقدام کنند.

شرایط خودرو برای مادران

از طرفی دیگر، شرط داشتن سن بالاتر از 18 سال هم دیگر وجود ندارد. مادران کم‌ سن و سال‌تر نیز در صورتی که فرزند دوم آنها به تازگی به دنیا آمده باشد، می‌توانند در طرح مذکور نام نویسی کنند. با تمام این تفاسیر می‌توان گفت که در حال حاضر، شرایط ثبت نام خودرو برای مادران بسیار ساده شده است.

ثبت نام خودرو برای مادرانی که خودرو دارند چگونه است؟

شرایط ثبت نام در طرح خودرو مادران در ابتدا بدین‌گونه بود که در خانواده‌هایی که یک پلاک فعال وجود داشت، مادران امکان ثبت نام در این طرح را نداشتند. اما این شرط در ادامه برداشته شد، بنابراین وجود پلاک فعال در خانواده مانع ثبت نام مادران در این طرح نیست.

درآخرین دستورالعمل اعلام شد که مادر حتی با داشتن پلاک فعال هم می‌تواند در این طرح ثبت نام کند، البته ممکن است در دستور‌العمل بعدی این مورد برداشته شود، اما در حال حاضر مادران دارای پلاک فعال هم می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند.

شرایط برای مادرانی که قبلا در طرح فروش خودرو، صاحب ماشین شده‌اند چگونه است؟

اگر مادر در هر یک از طرح‌های فروش معمولی، ویژه، قرعه‌کشی یا طرح یکپارچه ثبت نام کرده باشد و صاحب خودرو شده باشد، تا 48 ماه بعد نمی‌تواند در هیچ طرح دیگری ثبت نام کند.

افرادی که به صورت عمومی از بازار آزاد خودرو خریده باشند می‌توانند بدون محدودیت در طرح خودرو مادران شرکت کنند.

چگونه از نتایج ثبت نام خودرو برای مادران باخبر شویم؟

سوال مهمی که در این قسمت مطرح می‌شود، نحوه مطلع شدن از نتیجه ثبت‌نام خودرو برای مادران است. برای مشاهده نتایج و پذیرش یا عدم پذیرش در این طرح، تنها کافی است که مادران به سامانه ثبت نام شرکت‌های خودروسازی مراجعه کنند.

چند روز پس از پایان مهلت ثبت نام، قرعه کشی انجام می‌شود. پس از آن نیز اسامی برندگان از طریق همان سایت خودروسازی اعلام خواهد شد. متقاضی قادر است پس از ورود به حساب کاربری خود، نتایج ثبت نام خودرو برای مادران فرزند دوم را مشاهده کند.

زمان و مهلت ثبت نام خودرو برای مادران سال 1402

برای اینکه از زمان ثبت نام خودرو برای مادران 1402 باخبر شوید، تنها کافی است به سایت خودروسازی مربوطه مراجعه کرده و اعلامیه‌های آن را بررسی کنید. هر کدام از شرکت‌های مختلف در تاریخ‌هایی جداگانه نسبت به شروع طرح خودرو برای مادران 1402 اقدام می‌کنند. شرکت‌های خودروسازی تاریخ دقیق شروع و پایان طرح‌های فروش خود را در سامانه اعلام می‌کنند و مشتریان نیز می‌توانند با مراجعه به آن، نسبت به زمان شروع و مهلت ثبت‌نام اطلاعاتی کسب کنند.

217 در مورد “شرایط خودرو برای مادران به چه شکل است ؟ + تمام اطلاعاتی که باید بدانید”

  1. حسن شریعتی

    سلام من ۳ فرزند دارم که دوتا از بچه ها در سال ۱۴۰۱ب دنیا آمده ولی خودرو ب من تعلق نگرفته آیا در سال ۱۴۰۳قرعه کشی هست یا نه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH