یک باگ در پلتفرم تبلیغات متا باعث ضرر و زیان مشتریان تبلیغات شد

طبق گزارش Gizmodo، تبلیغ‌کنندگان در فیس‌بوک می‌گویند که آخر هفته گذشته با یک مشکل عجیب روبرو شدند که در نتیجه آن، دو برابر نرخ معمول برای تبلیغات پرداخت کردند. این تبلیغ‌کنندگان ادعا می‌کنند که حتی با پرداخت این مبلغ و درآمد صدها هزار دلاری کمپانی متا، تبلیغات آنها نشان داده نشده و توسط هیچکس دیده نشده است. البته متا، کمپانی مادر فیس‌بوک این موضوع را تکذیب کرده است.

این اتفاق در ساعت 2 بامداد یکشنبه گذشته روی داد و متا برای مدت کوتاهی همه تبلیغات را از شبکه خود حذف کرد. در واقع سیستم تبلیغاتی متا دچار یک نقص بزرگ شد و در عرض چند ساعت مبالغ زیادی از بودجه‌های تبلیغاتی را حیف و میل کرد.

این نقص، بیشتر بر تبلیغ کنندگان در فیس‌بوک تأثیر گذاشت، اگرچه برخی از تبلیغ کنندگان در اینستاگرام نیز تحت تأثیر آن قرار گرفتند. سخنگوی متا گفت: “یک مشکل فنی  باعث بروز مشکلاتی در تحویل تبلیغات برای برخی از تبلیغ کنندگان شده بود که اکنون حل شده است.” یکشنبه گذشته نه تنها تبلیغ‌ کنندگان متوجه شدند که مبلغی بیش از معمول برای تبلیغات در فیس‌بوک پرداخت کرده‌اند، بلکه پول بیشتری را نیز برای کمپین‌های خاص هزینه کردند.

به طرز عجیبی، مبلغ پرداختی تبلیغ کنندگان تنها در مدت چند ساعت به طور کامل از بین رفت؛ در حالی که تبلیغات آنها به درستی به کاربران نشان داده نشد. حتی با وجود کسر شدن مبلغ از حساب صاحبان تبلیغ، کلیک‌های بیشتری انجام نشد و همانطور که قبلاً اشاره کردیم، برخی از تبلیغ کنندگان گفتند که تبلیغات آنها اصلاً مشاهده نشده است.

سخنگوی متا افزود که این موضوع  به دلیل ″کالیبراسیون نادرست کمپین‌های تبلیغاتی متمرکز روی بهینه‌سازی برای اهداف فروش خاص‌″ رخ داده است. در نتیجه این کار، روند صرف هزینه‌های کمپین سریع‌تر و هزینه‌های متغیر بیشتر شد. ما شواهدی نداریم که نشان دهد ما برای تبلیغاتی که هیچ‌کس ندیده از مشتریان هزینه‌ای دریافت کرده باشیم. اگر تبلیغ انجام نشده باشد، از تبلیغ کننده هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.

به طور معمول، یک شرکت ممکن است برای یک کمپین تبلیغاتی دو هفته‌ای، پول اختصاص دهد.  مثلا این شرکت 5000 دلار برای این کمپین بودجه در نظر گرفته است. متا دقیقاً میزان هزینه و زمان مصرف آن را کنترل می‌کند. تبلیغ‌کنندگان به معیارهایی دسترسی خواهند داشت که نشان می‌دهد کمپین تبلیغاتی چقدر خوب کار می‌کند، اما چیزی فراتر از آن نمی‌دانند. آنها می‌توانند به صفحه استاتوسی نگاه کنند که از کار افتادن سیستم‌های متا را به آنها نشان می‌دهد.

متا به پلتفرم تبلیغاتش اجازه می‌دهد تا 25 درصد بیش از مبلغ روزانه بودجه هر شرکت را خرج کند. سخنگوی متا گفت که “با این حال، ما در میان مشکلات فنی روز یکشنبه، شواهدی مبنی بر تجاوز از این افزایش 25 درصدی در بودجه روزانه نداریم.”

تبلیغ کنندگانی که تحت تأثیر این نقص قرار گرفتند مجبور شدند تصمیم مهمی بگیرند. آنها می‌توانند به طور موقت کمپین‌های تبلیغاتی خود را متوقف کنند یا وضعیت موجود را حفظ کنند و امیدوار باشند که متا همه چیز را اصلاح کند. این امر برای شرکت‌های کوچکی که برای تجارت به تبلیغات فیس‌بوک وابسته هستند، می‌تواند یک مشکل بزرگ باشد. تبلیغ کنندگان دوست ندارند روابط خودشان با کمپانی متا را به هم بزنند زیرا این شرکت و گوگل با هم 50 درصد از بازار تبلیغات دیجیتال را در اختیار دارند.

متا پول تبلیغ‌کنندگانی که دچار ضرر شده‌اند را بازمی‌گرداند اما این کار سریع و آسان نخواهد بود.

یک مشاور تبلیغاتی با سابقه به نام  Barry Holt که تجربه یک دهه مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی فیس‌بوک را دارد، گفت: “وقتی فیس‌بوک باگ دارد، نباید اقدامی انجام دهیم. برای کمپانی‌های کوچک که در فیس‌بوک تبلیغ می‌کنند گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود ندارد.” هولت می‌افزاید: “متا بسیار مبهم است و همیشه همینطور بوده است. تنها یک توضیح کلی می‌دهد که: “ما از یک موضوع آگاه هستیم.” این توضیح از هیچ بهتر است، اما کافی نیست.”

متا به رویدادهای یکشنبه گذشته اعتراف کرده و قول داده است که “سیاست‌های بازپرداخت عادی” خود را آغاز کند. اما همانطور که مشاور تبلیغاتی اشاره می‌کند، این فرایند، یک روند سریع، روان و بدون مشکل نیست. هولت گفت: “شما می‌توانید با شکایت و التماس از آنها برای بازپرداخت مبلغ ضرر و زیان وارد شده، وقت و هزینه صرف کنید اما ممکن است موثر نباشد و ارزشش را نداشته باشد. در بهترین حالت هم، زمان بازپرداخت ممکن است ماه‌ها بعد باشد.

هفته قبل، Eric Seufert، استراتژیست رسانه‌ای در توییتی نوشت: “پلتفرم تبلیغاتی متا امروز با یک بی‌نظمی مواجه شد و شاهد بودیم که کمپین‌های بسیاری از تبلیغ کنندگان به طور چشمگیری با افزایش هزینه‌ها و در عین حال، عملکرد ضعیف همراه بود. در این وضعیت، ارتباطات متا با تبلیغ کنندگان به طرز نا امید کننده‌ای ناکافی بوده است. این موضوع غیرقابل قبول و توهین آمیز است. “

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH