این دستگاه اجسام را واقعا نامرئی می‌کند!

cloak-video-image [640x480]

محققان دانشگاه Rochester به تازگی موفق به ساخت یک ابزار نوری شده‌اند که به آن لقب نامرئی کننده داده شده است.

زمانی که از نامرئی شدن حرف می‌زنم، ناخودآگاه به یاد داستان هری پاتر و شنل نامرئی کننده‌اش می‌افتیم؛ اما در این مورد نباید زیاد امیدوار بود که بتوانیم خودمان را نامرئی کنیم و در مدرسه به گشت و گذار بپردازیم!

در واقع این دستگاه یک حقه بصری است که می‌تواند با منحرف کردن جهت نور در اطراف یک جسم کوچک ثابت به بیننده این‌گونه القا کند که جسم مورد نظر ناپدید شده است. چهار عدسی به شکل زیر پشت سر هم قرار گرفته‌اند تا با ایجاد انحراف در نور از بازتاب آن از سطح جسم مورد نظر جلوگیری کنند.

lens-diagram

زمانی که شما به این دستگاه نگاه می‌کنید، می‌توانید پشت لنزها را ببینید اما قادر به دیدن جسم بین آن‌ها نخواهید بود. پرفسور فیزیکدان دکتر John Howell و دستیار او Joseph Choi می‌گویند که پروژه آن‌ها اولین دستگاه واقعی است که می‌تواند اجسام سه بعدی را نامرئی کند.

پرفسور هاول می‌گوید: تا به حال تلاش‌های بسیاری برای دستیابی به چنین محصولی که بتواند اجسام را در سه بعد نامرئی کند صورت گرفته است اما دستگاهی که ما ساخته‌ایم با استفاده از یک قاعده ساده می‌تواند اجسام کوچک را در پشت عدسی‌ها غیر قابل دیدن کند. محققان همچنین معتقدند هیچ دلیلی وجود ندارد که این امکان برای اجسام بزرگ‌تر مثل تجهیزات نظامی وجود نداشته باشد اما طبیعتا به عدسی‌های بزرگ‌تر نیاز است تا بتوان نور را در اطراف این اجسام بزرگ منحرف کرد.

7 در مورد “این دستگاه اجسام را واقعا نامرئی می‌کند!”

  1. چرت و پرت است اگه راست میگفت کف دستشو نامریی میکرد اینو هر کسی میدونه عدسی با بزرگ نمایی اینکارو میکنه البته فقط با اجسام خطی نه اجسام مسطح و دامنه دار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH