بررسی تبلت لنوو A7600-H: یک چینی با اصالت!

Lenovo-A7600-H-Review-(16)

از سیاست کمپانی چینی لنوو مشخص است که قصد دارد تا در هر قسمت از این دنیای دیجیتال سهمی را به خودش اختصاص دهد. بخش عمده‌ای از بازار لپ‌تاپ‌ها را در دست گرفته و طیف وسیعی از مدل‌های ارزان قیمت تا گران قیمت‌ها که به نوعی پرچمدار لنوو نیز هستند، پوشش می‌دهد. اگر اخبار نمایشگاه CES را نیز دنبال کرده باشید، حتما می‌دانید که از اسمارت فون‌های جدید خود نیز پرده برداشته تا به همگان نشان دهد که قصد رقابت در بازار اسمارت فون‌ها را دارد. مدت نسبتا زیادی نیز است که وارد دنیای تبلت‌ها شده و از انواع ویندوزی آن نظیر Thinkpad Tablet 2 گرفته تا مدل‌های اندرویدی گوناگونی را روانه بازار کرده است. چندی پیش یکی از همین تبلت‌های اندرویدی‌اش با نام A7600-H وارد آزمایشگاه آی‌تی‌رسان شد و فرصتی دست داد تا ملاقاتی را با او داشته باشیم. اگر می‌خواهید بدانید که این مدل چه حرف‌هایی را برای گفتن دارد، با ما همراه باشید.

طراحی

تماشای bezel دستگاه در نگاه نخست دیگر تبدیل به امری طبیعی شده و از روی عادت نگاهی به حاشیه‌های اطراف نمایشگر می‌اندازیم و خوب یا بد بودن طراحی را تنها در آن قسمت خلاصه می‌کنیم. اما این قضیه در رابطه با تبلت‌ها و مخصوصا آن‌هایی که نمایشگری بزرگ دارند، صادق نیست! چرا که اگر حاشیه اطراف نمایشگر کم باشد شما رسما نمی‌توانید تبلت را در دست بگیرید و با آن کار کنید. حال این همه آسمان به رسیمان بافتیم که چه بگوییم؟ اینکه با دیدن حاشیه‌های 2 سانتی‌متری اطراف نمایشگر تبلت لنوو تگ بی‌ذوقی این کمپانی در طراحی را بر پیشانی‌اش نچسبانید.

Lenovo A7600-H Review  (7)

در زیر نمایشگر نامی از لنوو به چشم می‌آید تا به اصالت تبلت پی‌ببرید. در بخش جلویی تبلت درست در دو لبه سمت چپ و راست آن اسپیکرهای دستگاه به چشم می‌خورد که تقریبا می‌توان گفت در بهترین جای ممکن قرار گرفته‌اند. در بالای نمایشگر نیز دوربین دوم به شما سلام می‌کند تا خودتان را برای یک تماس تصویری ویا ثبت عکسی به صورت سلفی آماده کنید.

Lenovo A7600-H Review  (18)

از نمای جلویی خیلی گفتیم، پس بیایید با هم تبلت را به پشت برگردانیم تا ببینیم در پشت آن چه می‌گذرد. در این قسمت درست در مرکز باز هم نام لنوو می‌درخشد که کمی پایین‌تر از آن نامی هم از DOLBY جای خوش کرده است. در بالا و سمت راست نیز یک قطه فلزی یک سانتی متری قرار دارد که لنز دوربین اصلی را در خود جای داده است.

Lenovo A7600-H Review  (13)

در رابطه با این بخش بیش از این نمی‌توان گفت جز اینکه بدنه آن علاقه عجیبی به جذب اثر دست شما دارد و اتفاقا خیلی هم خوب آن را بر روی خود به نمایش می‌گذارد تا شما با دست‌های خودتان زیبایی تبلت را خدشه دار کنید!

Lenovo A7600-H Review  (1)

در سمت چپ این مدل از لنوو کلیدهای یکپارچه صدا به همراه جک استاندارد هدفون و پورت Micro USB به چشم می‌آیند و کمی پایین‌تر از آن‌ها با یک درپوش عریض رو به رو می‌شوید که پس از گشودنش چشم‌تان به جمال درگاه میکرو سیم کارت و کارت حافظه روشن خواهد شد.

Lenovo A7600-H Review  (11) Lenovo A7600-H Review  (12)

در سمت راست بخش بالایی تبلت نیز کلید پاور قرار دارد، پس هرچه که لازم بود را در بالا و سمت چپ دستگاه دیدید و دیگری نیازی نیست بگوییم که بخش پایینی و سمت راست آن همچون بیابانی بی آب و علف است (پس اینی که گفتیم چی بود؟!).

Lenovo A7600-H Review  (10)

نمایشگر

از اهمیت نمایشگر همین بس که بگوییم در دنیای امروزی تنها دلیل برای تغییر نام یک گجت همین نمایشگر است، چرا که اگر زیر 5.5 باشد گجت مورد نظر ما اسمارت فون است و به همین ترتیب هر چه بزرگ‌تر شود وارد دسته جدیدی از گجت‌ها می‌شود و نامی جدید به خود می‌بیند. حالا این نمایشگر به این مهمی در تبلت لنوو 10.1 اینچی است و از پنل IPS نیز سود می‌برد. طبق معمول تا تبلت به دست‌مان رسید، نگاهی از زوایا به آن انداختیم تا زاویه دیدش را بسنجیم. راستش را بخواهید هر چه زاویه دید را محدود‌تر کردیم، تغییر چندانی در محتوای به نمایش در آمده در صفحه ندیدیم تا این که دیگر اصلا اثری از نمایشگر را ندیدیم و دریافتیم که به افق رسیده‌ایم و این طبیعی است که محتوا در افق محو شود! بعد از گذشت یک روز از کار با این مدل تصمیم گرفتیم تا آن را در زیر تابش مستقیم آفتاب قرار دهیم و این بار توانستیم عیبی را بر تبلت لنوو بگذاریم و آن هم اینکه در زیر نور رسما چیزی را نخواهید دید، در نتیجه کلا قید کار کردن با آن در بیرون از اتاق را بزنید! میزان رفلکس نیز بالاست و اگر در کنار پنجره هم مشغول اتومبیل رانی در Need For Speed باشید نمایشگر همچون آینه عمل می‌کند در نتیجه با یک تصادف خطرناک از رقبا عقب خواهید افتاد.

Lenovo A7600-H Review  (19)

به طور کلی هم میزان نور نمایشگر چندان بالا نیست و اگر آن را تا حداکثر هم بالا ببرید بازهم نسبت به سایر گجت‌های اطراف‌تان این میزان کم‌تر به نظر می‌رسد. رزولوشن آن نیز 800 در 1280 است و با یک ضرب و تقسیم ساده به عدد 149 برای چگالی پیکسلی خواهید رسید. عملکرد تاچ خوب است و مشکلی با آن نخواهید داشت اما خود نمایشگر همانند بخش پشتی خیلی به جذب اثر انگشت علاقه نشان می‌دهد، شخصا ترسم از این است که آخر همین اثر انگشت‌ها در لو دادن ما نقش بسزایی داشته باشد! هر بار در بررسی‌ها به بخش نمایشگر می‌رسیدیم، تصاویری مشابه را در گجت مورد نظر و یکی از رقبایش به نمایش می‌گذاشتیم تا کیفیت نمایشگرهای آنها را مقایسه کنید؛ چه کنیم که انواع نمایشگرهای 4، 4.5، 5 و حتی 40 و 55 اینچ هم در دسترس بود، اما مدلی 10 اینچی نه! پس چاره‌ای جز به تصویر کشیدن نمایشگر خود تبلت آن هم به صورت تک و تنها نداشتیم!

Lenovo A7600-H Review  (2) Lenovo A7600-H Review  (3) Lenovo A7600-H Review  (4)

سخت افزار

میان کاربران سخت افزار ارزش بالایی دارد و در 90 درصد از خریدهای‌شان به سمت محصولات قدرتمند می‌روند و به سایر بخش‌ها توجه کمتری ندارند، غافل از اینکه ممکن است اصلا به سخت‌افزار قدرتمندی نیاز نداشته باشند! در نتیجه در حق محصولاتی همچون همین تبلت لنوو و یا وان مینی 2 از اچ‌تی‌سی ظلم می‌شود! این‌ها را گفتم که بدانید همه چیز سخت افزار نیست و این تبلت لنوو هم محصولی قدرتمند نیست. از پردازنده 4 هسته‌ای مدیاتک MT8382 بهره می‌برد و هسته‌هایش از نوع Cortex-A7 بوده و فرکانس هر یک از آن‌ها بر روی 1.3 گیگاهرتز تنظیم شده است. Mali-400MP2 عهده‌دار کارهای گرافیکی است و تنها یک گیگابایت رم نیز در تن و بدن خود جای داده! برای آنکه عیار آن را هم بسنجیم به سراغ آزمایش‌های همیشگی خودمان رفتیم.

درمرحله نخست از بنچمارک پی بهره گرفتیم.

Lenovo A7600-H Review  (6)

سپس به سراغ برنامه محبوب AnTuTu رفتیم و هرچه تلاش کردیم امتیاز این تبلت از 16711 بیشتر نشد که نشد!

Lenovo A7600-H Review  (5)

در مرحله سوم از Quadrant بهره گرفتیم که حاصل کار این مدل را در مقایسه با رقبا در زیر می‌بینید.

و بالاخره Bonsai را وارد میدان کردیم تا واحد گرافیکی به تنهایی مورد ارزیابی قرار گیرد.

Lenovo A7600-H Review  (7)

با اینکه از مشخصات و نمودارهای بالا می‌توان این‌گونه برداشت کرد، که مدلی قدرتمند نیست اما از لحاظ گیمینگ توجه ما را جلب کرد. چندین بازی متفاوت را بر روی آن ریختیم و با اینکه کمی با افت فریم مواجه شدیم اما خبری از هنگ و یا لگ نبود. حتی آن‌گونه که انتظارش را داشتیم داغ هم نشد!

دوربین

به طور کلی دوربین در تبلت‌ها چندان جایگاه برتری ندارد چرا که کسی اسمارت فون 5 اینچی‌اش را بی‌خیال نمی‌شود و نمی‌آید با تبلتی غول پیکر و 10 اینچی در خیابان مشغول شکار لحظه‌ها شود. با این حال اظهار نظر در رابطه با دوربین تبلت‌ها توفیقی است اجباری، که به ناچار مجبوریم کمی هم از آن بگوییم! این مدل از لنوو با یک دوربین 5 مگاپیکسلی در پشت وارد میدان شده است. از لحاظ آپشن‌های اضافه همین که بگوییم حتی فلاش هم ندارد، کافی است تا دیگر به سراغ نام‌هایی همچون لرزش گیر اپتیکال نباشید! رابط کاربری دوربین نیز چندین افکت و حالت‌های خاصی همچون پانوراما را در دل خود گنجانده و آن‌گونه که فکرش را می‌کنید غنی از امکانات نیست. حتی خبری هم از فوکوس دستی در آن نیست در نتیجه نباید انتظار گرفتن عکس‌هایی همچون اسمارت فون‌های میان رده بازار را از آن داشته باشید.

Lenovo A7600-H Review (1) Lenovo A7600-H Review (2)

کیفیت فیلم‌های گرفته شده با آن هم چنگی به دل نمی‌زند و رسما شما را با دنیایی از نویز آشنا می‌کند. ثبت کلیپی یک دقیقه‌ای با آن حجمی در حدود 57 مگابایت دارد که خود گویای وضعیت ثبت جزئیات است و نیازی به توضیح بیشتر نیست.

لنوو برای آنکه توجه علاقه مندان به تماس‌های تصویری را جلب کند، از دوربینی 2 مگاپیکسلی در جلو استفاده کرده که نه عکس‌هایش خوب است و نه فیلم برداریش! پس امید زیادی هم به این قسمت نداشته باشید.

پخش چند رسانه‌ای

همیشه در بخشی مهم همچون پخش محتوای چند رسانه‌ای 3 اصل را مد نظر قرار می‌دهیم. اولین آن‌ها کیفیت و سایز نمایشگر است که تبلت لنوو با سایز 10.1 اینچی و کیفیت مناسبش گزینه خوبی به نظر می‌رسد. دومین اصل مهم اسپیکرهای دستگاه است. تبلت غول پیکر قصه امروز ما از دو اسپیکر ساده در دو سمت نمایشگرش بهره می‌گیرد که کیفیت صدای نسبتا خوبی را ارایه می‌دهند اما بلندی آن‌ها چنگی به دل نمی‌زند. در واقع اگر در محیطی آرام و بسته صدایش را بشنوید مشکلی برای‌تان پیش نخواهد آمد، اما اگر محیط کمی سر و صدا داشته باشد، دیگر صدای تبلت آن‌گونه که باید و شاید به گوش نمی‌رسد. اگر از علاقه مندان به گوش دادن به موزیک از طریق هدفون هستید، باید بگوییم که خروجی صدای این مدل در حد قابل قبولی است. البته ناگفته نماند که در جعبه دستگاه خبری از هندزفری نیست! سومین اصل نیز به توانایی پخش محتوا باز می‌گردد که این قسمت رابطه مستقیمی با سیستم عامل دستگاه دارد. با توجه به بهره گیری این تبلت از اندروید، مشکل چندانی بابت اجرای محتوای چند رسانه‌ای ندارید، پلیر خود دستگاه نیز تقریبا تمامی کدک‌ها را به راحتی پشتیبانی می‌کند و همین مسئله موجب می‌شود از پلیرهای دیگر همچون MX Player بی نیاز شوید.

Lenovo A7600-H Review  (8)

سایر امکانات

هنگامی که قصد بررسی مدلی پرچمدار و سطح بالا را داشته باشیم در این قسمت تا دلتان بخواهد حرف برای گفتن داریم اما وقتی پای صحبت از محصولات میان رده به میان می‌آید، کمی دست و بال ما نیز بسته خواهد شد. تبلت A7600-H از لنوو به سیستم عامل اندروید نسخه 4.2.2 مجهز شده و خبری هم از ارایه نسخه 5 این سیستم عامل برای آن نیست. رابط کاربری تا حد زیادی به اندروید خالص نزدیک است و امکانات خاص و فوق‌العاده‌ای را در اختیارتان نخواهد گذاشت. البته در این رابطه خبری از لیست برنامه‌ها نیست یعنی همه چیز به همان صفحه اصلی خلاصه شده و هرچه دارد در همان صفحه به نمایش می‌گذارد؛ موردی که قبلا در رابطه با گجت‌های هواوی دیده بودیم. این تبلت در دو نسخه 16 و 32 گیگابایتی وارد بازار شده و در نسخه 16 گیگابایتی آن چیزی بیش از 11 گیگابایت در دسترس شماست. البته جای نگرانی هم نیست چرا که از طریق کارت حافظه می‌توان تا 32 گیگابایت دیگر به آن افزود. پشتیانی از GPS، رادیو و بلوتوث نسخه 4 نیز از دیگر امکانات این مدل به شمار می‌آید. ناگفته نماند که مهمترین قابلیت این مدل پشتیبانی از سیم کارت است و اتفاقا می‌توان از طریق آن به مکالمه پرداخت و یا برای طرف مقابل SMS فرستاد.

Lenovo A7600-H Review  (17)

باتری

لنوو برای این مدل میان رده خود از یک باتری 6340 میلی آمپری استفاده کرده که در یک استفاده معمولی تا 2 روز را همراه‌تان خواهد بود. به شخصه در حالتی که به صورت مداوم از طریق Wi-Fi به اینترنت متصل و میزان نور نمایشگر را نیز بر روی حداکثر میزان خود قرار داده بودم، توانستم بیش از یک روز تمام را با این مدل کار کنم که برای دستگاهی در این سطح، رکورد نسبتا خوبی محسوب می‌گردد. این را هم بدانید که اگر میزان شارژ به انتها رسید، برای پر کردن آن به 3 ساعت زمان نیاز دارید.

Lenovo A7600-H Review  (9)

کلام آخر

تبلت A7600-H ساخت کمپانی معتبر لنوو یکی از میان رده‌‌های خوب بازار است. اگر به نمایشگری بزرگ و با کیفیت نیازمندید و از طرفی کمی هم به دنیای گیم علاقه‌مند هستید و قابلیت مکالمه برای‌تان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، این مدل را در لیست انتخاب‌های خود برای خرید قرار دهید چرا که با قیمتی در حدود 850 هزار تومان در بازار کشور به فروش می‌رسد (گارانتی اصلی این تبلت «آوات» است).

لبخند

طراحی خوب با رنگ بندی جذاب
نمایشگر 10.1 اینچی با زاویه دید خوب
باتری قابل قبول
پشتیباتی از کارت حافظه
پشتیبانی از سیم کارت و قابلیت مکالمه

اشک

جذب اثر انگشت
بلندی صدا کمتر از حد انتظار است

26 در مورد “بررسی تبلت لنوو A7600-H: یک چینی با اصالت!”

  1. سلام من چندسال همین رودارم سرعتش وباطریش خوبه همه برنامه هام روش نصب میشن فقط ازاول سیمکارتویوقتایی نمیخوندبعدمدتیم کلاسیمکارت روش کارنمیکردبردمش سوکت سیمکارتوعوض کردخوب شدوبی دردسرکارمیکنه فقط کیفیت دوربینش کمی پایین من ازش راضیم

  2. امیرحسین آقا

    من الآن پنج ساله این تبلت رو دارم.در اوایل کار خیلی خوب بود ولی وقتی یک مدت از عمرش گذشت خیلی بد شده.همش هنگ میکنه و خیلی خیلی هم کنده.حتی دیگه نمیشه باهاش وب گردی کرد. و به همین دلیل اصلا برای بازی مناسب نیست.باتریشم که نگو کار نکرده تمومه.یکی از اقواتم هم لپتاب لنوو رو داشت اصلا اگه لپتابش تو شارژ نبود اصلا بالا نمی اومد.کلا تبلت ها و گوشی های لنوو زیر یک و نیم ملیون بی کیفیت و به درذد نخوره.پیشنهاد می کنم نخرید.من که راضی نبودم.تازه جا سیمکارتی تبلتم هم خراب شده اصلا سیم کارتو نمی خونه بردم تعمیرگاه میگه قطعش پیدا نمیشه بشه هم خیلی گرونه.خلاصه ما که راضی نبودیم.
    دیگه انتخاب با شمـــــــــــــــــــــــــــــــاســـــــــــــــــت

  3. این تبلت رو یکی از فامیل های من داره من نقطه قوتی توش نمیبینم فقط نقطه ضعف میبینم سرعتش خیلی پایینه همش هنگ میکنه بازی های سنگین رو نمیاره کیفیت دوربینش واقعا بده بسیار سنگین و کلفت هستش راستش در مقایسه با تبلت های دیگه واقعا بده

    1
    1
  4. ایا تبلت لنوو اندروید هستش ؟؟؟؟ اگر اندروید هستش پس چرا بعضی برنامه ها در ان نصب نمیشه؟؟؟

    1
    1
  5. سلام دیروز تبلت لنوو را خریدم ولی مشکلی که دارم زبانش را نمیتوانم فارسی کنم اگر راهنمایی کنید ممنون میشوم.

  6. سلام ممنون از راهنمایتون تبلت خوبیه
    ولی گوگل پلی رو هرکاری کردم نصب نشد اگه میشه راهنمای کنید

      1. من سه تا رم روش عوض کردم بازم نتونستم تنظیمات گوگل پلیر رو روش نصب کنم.ولی بقیه امکاناتش حرف نداره خریدم ۶۶۰۰۰۰

  7. تبلت xperia Z2 قیمتش 2,200,000 هست، و tab s 8 سامسونگ هم قیمتش 1,600,000 هستش، پس مقایسش با یه تبلت 850,000 تومنی اشتباست

  8. بنظرم یکی از عوامل تاثیر گذار تو قیمت، cpu هستش، که cpu تبلت a7600 از خیلی از رقبای 10 اینچی با همین قیمت مثل 10 Gpad قویتره،
    واسه مقایسه به اندازه 10 اینچ بودنش هم یه نگاه کنید

  9. مهدی مس کوب ساروی

    بد نیست. ولی قیمتش نسبت به رقبا نامتناسب هست.
    اگر پایین تر بیاد با توجه به نام معتبرش فروش خوبی داره.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH